de gezalfde

God

04 december 2017 door Matthijs Vlaardingerbroek

De Gezalfde: Onder wiens bedekking sta je? (5)

Ik heb wat moeite gedaan om het contact met John te onderhouden, maar erg soepel gaat het niet. Ik krijg geen mailtje van John terug. Ik ga niet wéér proberen om te bellen en hem te spreken te krijgen. Ik ga verder met mijn eigen leven.

In de vijf jaar die volgen droogt de nieuwsstroom rond John en zijn gemeente een beetje op. Oh, ik hoor nog wel van die verhalen… Hij zou zijn beide kinderwerksters en andere stafleden het minimumloon betalen, terwijl hij en Annelies samen duizenden euro’s aan salaris per maand uit de gemeente halen. Ik hoor dit verhaal van een bevriende voorganger uit Hoorn. “Van hun hongerloontje moeten ze nog hun tienden en extra betalen ook,” zegt hij. “Ze houden niks over. Ik heb er nog over nagedacht om hen anoniem financieel te ondersteunen. Maar alles wat ze extra krijgen, gaat waarschijnlijk toch zo naar de gemeente. En ik ga die gemeente niet ondersteunen!”

“Ik kan me niet voorstellen dat die mensen zo loyaal zijn” gaat hij verder. “Het is alsof ze in een huwelijk zitten waarin ze geslagen worden en elke keer weer gewoon terugkomen. Wist jij dat die loyaliteit aan pastor John en pastor Annelies dwars door gezinnen en huwelijken gaat? Ik weet van een aantal gezinnen, waar de man niet meer in de gemeente komt en de vrouw aangemoedigd wordt om van haar man te scheiden. En weet je waarom, omdat ze zeggen dat hij rebels is en door demonen bezet, terwijl die beste man een aantal jaar geleden nog de aanbidding leidde in de gemeente. Kinderen worden voor het blok geplaatst om óf naar hun ouders te luisteren óf naar pastor John. Ik weet bijvoorbeeld van een jongen in de gemeente die van zijn ouders moest studeren voor een examen, terwijl pastor John vond dat hij naar de gemeente moest komen om extra te oefenen voor de aanbidding. Naar wie luisterde die jongen, denk je? Mensen worden gewoon gemanipuleerd in die gemeente. En weet je wat? Ze laten het gewoon toe…”
 

“John is iemand die je het gevoel kan geven dat je een van de belangrijkste mensen in zijn leven bent.”

Hij gaat nog even door, maar ik heb alweer genoeg gehoord. Ik voel die baksteen weer in mijn maag zakken. Ik merk dat verhalen over John altijd veel met mij doen. Misschien spiegel ik mij teveel aan John. Misschien zie ik teveel van mezelf in John. Ik weet dat het in mijn leven maar weinig had gescheeld of ik was ook als John geworden. Misschien als de omstandigheden anders waren geweest, als we andere partners hadden getrouwd, als we een andere weg waren ingeslagen, dan had John mijn redelijk anonieme leven kunnen leven en had ik in zijn spotlicht gestaan en waarschijnlijk die mensen net zo hard gemanipuleerd, gemolken en behandeld als hij. Wat zou het gescheeld hebben? Moet ik hier nu blij of jaloers om zijn? Wat me verbaast is dat ik er niet aan twijfel of die verhalen juist zijn. John inschattende, is hij tot die dingen en méér in staat. Maar ik voel me op een bepaalde manier verantwoordelijk voor hem. We zijn toch ooit vrienden geweest…

Het is inmiddels 2007. Willow Creek organiseert een dag over kerkelijk leiderschap in Lelystad. Normaliter ga ik niet naar dit soort dagen, maar een paar collega’s hebben me overgehaald om samen te gaan. Op de folder die ik thuis gestuurd kreeg zie ik dat John een van de hoofdsprekers is. Ik ben benieuwd.

John’s verhaal valt niet tegen. Volgens mij doet hij een korte samenvatting van één van Maxwells boeken over leiderschap. Maxwell is een Amerikaanse goeroe op het gebied van leiderschap en John weet zijn punten goed over te brengen. John is een gemakkelijke spreker om naar te luisteren en gebruikt een groot aantal voorbeelden uit zijn eigen leven en gemeente waarmee het verhaal nog levendiger wordt.

Tijdens de pauze hoor ik meerdere deelnemers vol enthousiasme over zijn verhaal spreken. Als ik koffie ga halen, zie ik hem staan praten met een aantal mensen. Hij kijkt mijn richting uit en we hebben even oogcontact. Ik blijf op een afstandje staan en wacht totdat hij zijn gesprek beëindigt. Na een paar minuten komt hij op me toe gelopen. Ik complimenteer hem met zijn verhaal. Hij vraagt hoe het gaat met mijn kerkelijk werkterrein. Dat vind ik het knappe van John. Hij is iemand die je het gevoel kan geven dat je een van de belangrijkste mensen in zijn leven bent.

“En onder wiens bedekking sta je?”

“Ik probeer uit te leggen dat ik niet geloof in een piramidesysteem, maar in het priesterschap van alle gelovigen. Hij kijkt me verwijtend aan.”

Ik ben verrast door de vraag. John ziet dit aan mij. “Onder wiens zalving sta je?” Ik begin ongemakkelijk te lachen. Voor mij is de vraag ‘onder wiens bedekking sta je’ gelijk aan de vraag ‘onder wiens controle sta je’. Ik probeer John uit te leggen dat ik niet geloof in de theologie van onder iemand anders bedekking staan. Ik vertel hem dat ik geloof in wederzijdse onderwerping en verantwoording afleggen. In het priesterschap van alle gelovigen, waar christenen gelijkwaardig zijn en toch een andere functie kunnen hebben. Waar we aan elkaar verantwoording afleggen en waar we de zalving van de Heilige Geest ontvangen, niet van een ander mens, hoe begaafd die ook is. Ik probeer hem uit te leggen dat ik niet geloof in een piramidesysteem waar je onder een bepaalde leider moet staan om goed te kunnen functioneren.

John kijkt me verwijtend aan. Vol vuur vertelt hij over de zalving van pastor Michael van de Life gemeente in Colorado onder wiens bedekking hij staat, over de enorme groei in de gemeente en de geweldige dingen die daar gebeuren. “Matthijs, als ik zo vandaag met je praat, ervaar ik een geest van rebellie in je. Je leidt nu een gemeente van ongeveer dertig mensen. Je zou je eens moeten afvragen of jouw rebellie tegen leiderschap misschien wel de reden is dat God jou niet kan zegenen. Bekeer je, broeder, en ga leven in het succes dat God voor je heeft.” Hij geeft me een stralende glimlach. Er is een hoop wat ik tegen John wil zeggen. Ik wil me verdedigen, maar voordat ik de kans krijg is hij al weer in gesprek met iemand anders.

'De Gezalfde’ is een spannend feuilleton in dagboekstijl, geschreven door Matthijs Vlaardingerbroek Elke maandag en donderdag staat een nieuwe aflevering online. Deze serie is volledig fictief. Hoewel gebeurtenissen zoals beschreven in ‘De Gezalfde’ herkenning zullen oproepen bij mensen die bekend zijn met de mores in bepaalde evangelische en charismatische gemeenten en organisaties in Nederland, berust elke gelijkenis met bestaande personen, gemeenten en situaties op louter toeval. Ook is het niet zijn opzet om met deze serie evangelische en charismatische christenen of kerken op de hak te nemen, maar veel meer dieperliggende dynamieken bloot te leggen.


De Gezalfde
- De Gezalfde: Apostel over Holland (3)
- De Gezalfde: De roep vanuit de valkuil (6.1)
- De Gezalfde (I) Van aardige jongen naar ‘de gezalfde’
- De Gezalfde: Een omstreden artikel in een christelijk magazine (7)
- De Gezalfde: Op bezoek in Johns gemeente (2)
Meer over De Gezalfde »

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen

De oudste praktiserend huisarts van Nederland is overleden - en kon zich de hemel moeilijk voorstellen

De oudste praktiserend huisarts van Nederland, Nico van Hasselt, is overleden op 93-jarige leeftijd. In een dodencel van de nazi’s zwoer Nico van Hasselt (92) zichzelf ooit een eed: ‘Als ik hier ooit uitkom, dien ik de rest van mijn leven als huisarts.’ En die belofte deed hij gestand. Ondanks zijn zeer hoge leeftijd bleef hij werkzaam als dokter in Amsterdam. Hij deed zelfs nog huisbezoeken. In een interview met De Nieuwe Koers vertelde de arts over zijn geloof ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. “In de dodencel aan d...

Israël zal leven!

Onlangs las ik dat het aantal Joodse mensen in Israël dat gelooft in de Heere Jezus, de Messias, inmiddels wordt geschat op rond de 30.000. Het zijn niet alleen de immigranten waardoor dat aantal stijgt, maar ook doordat mensen in Israël tot geloof komen. God werkt. Het zijn de ritselingen, die zullen uitlopen op Romeinen 11:26 – ‘En zo zal heel Israel zalig worden’. De profeet Ezechiël schrijft daar zo prachtig over in hoofdstuk 37. Ik ben er vast van overtuigd dat hij hier verwijst naar gebeurtenissen die zullen...
CIP+

Albert verklaarde de biddende Martin Koornstra voor gek - en kan nu weer lopen

“Het was een wonderlijke zaterdag.” Albert Bos is nog altijd onder de indruk van wat hem op Urk is overkomen. En wat hem is overkomen kunnen we allemaal zien in dit filmpje. In het inmiddels veelbesproken filmpje dat op social media vaak werd bekeken en gedeeld zou te zien zijn dat hij wonderbaarlijk werd genezen van pijn in z’n been. Er werd triomfantelijk met krukken gezwaaid vanwege de gebedsgenezing. Mensen juichten van blijdschap. CIP.nl sprak maandagmiddag met Albert en zijn vrouw Carla. Wat is er precies gebeur...

Waarom God Zijn volk de opdracht gaf om de sabbat te houden

"In Deuteronomium 5:15 wordt de reden gegeven waarom God Zijn volk gebiedt de sabbat (rustdag) te houden, namelijk: omdat de Heere Zijn slavenvolk uit Egypte bevrijd heeft. Ik zie de link, de reden, niet in. Kunt u deze relatie met ons duidelijk maken?," aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl. Kandidaat G. K. Terreehorst geeft antwoord."Het rusten op de sabbat is een gebod van de HEERE," antwoordt de hersteld hervormde kandidaat uit Apeldoorn. "Elke Israëliet moet zich daaraan houden. Men moch...
CIP+

"Oprechte christenen kunnen kerk en geloof niet combineren"

“Ik heb de laatste tijd meerdere keren de opmerking gehoord: ‘Sinds ik niet meer naar de kerk ga, heb ik meer ruimte om te geloven.’ Dat klinkt als vloeken in de kerk, maar toch gebeurt het.” Theoloog Remmelt Meijer sprak het afgelopen jaar verschillende kerkverlaters. Zelf noemt hij ze liever grensgangers, omdat de kerkdeur voor velen niet definitief dicht is. “Oprechte christenen kunnen kerk en geloof niet combineren,” merkt de pionier op. Je sprak een groep kerkverlaters/grensgangers en schreef...

Baby Lisa genas van een ernstige huidaandoening

Baby Lisa wordt geboren met een ernstige huidaandoening, Collodion. Artsen zijn verbaasd dat de huid van baby Lisa binnen no-time geneest, schrijft Xpedition Glory. Bekijk het indrukwekkende verhaal van moeder Kim. Bekijk de video en klik hier voor meer fragmenten van Xpedition Glory:
Vakanties
Hier adverteren?
CIP+

"De Bijbel zegt niets zegt over duurzame relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht"

Homoseksueel. Je mag het wel zijn, maar niet in de praktijk brengen, is een veelvoorkomende opvatting in christelijk Nederland. Is dat terecht? Wat zegt de Bijbel daarover? Is homoseksualiteit inderdaad een gruwel in de ogen van God? In de tweede video beantwoordt John Lapré dit soort vragen, naar aanleiding van zijn boek De veilige kerk, in gesprek met Rik Bokelman. Hoe wordt er doorgaans gereageerd op een coming out? “Je ziet over het algemeen dat daar redelijk goed mee om wordt gegaan, maar dat het wat moeilijke...

Tommie Christiaan speelt Jezus in The Passion 2018

Tommie Christiaan en Glennis Grace vervullen dit jaar de rollen van Jezus en Maria in de achtste editie van The Passion. Het muzikale paas-evenement vindt op donderdag 29 maart plaats in de Bijlmer. Zanger Jeangu Macrooy en rapper Brainpower (Gertjan Mulder) vertolken de rollen van de discipelen Judas en Petrus. Bert van Leeuwen zal verslag doen van de processie. Tommie Christiaan speelt Jezus. Deze namen werden gisteren onthuld door fans van The Passion via een livestream op Facebook. Bij Jinek werd bekendgemaakt dat Arjan Ede...

Kans op Oscar film over christenvervolging

De film ‘Watu Wote: All of us’, over het moedige antwoord van moslims in Kenia op de vervolging van christenen door Al-Shabaab maakt kans op een Oscar. De 22 minuten durende film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over passagiers tijdens een busreis naar Mandera, een klein stadje aan de grens met Somalië in het noordoosten van Kenia. In december 2015 werd hun bus aangevallen door leden van de terroristische organisatie al-Shabaab. Die hadden als doel de christelijke passagiers te scheiden van de moslims om hen t...
CIP+

Refoweb-boys: "De reformatorische gezindte is volwassen geworden"

“We zien steeds minder oppervlakkige vragen over tv-kijken of een hoed dragen. De reformatorische gezindte is volwassen geworden,” zegt Gert Janssen. Samen met Henk Aalbers is hij initiatiefnemer van Refoweb.nl. Daar kunnen mensen, binnen en buiten de reformatorische gezindte met bijna al hun vragen terecht. CIP.nl zocht het duo op. “Het zou mooi zijn dat er een moment komt dat we onszelf kunnen opheffen.” Wat begon met een chatbox is uitgegroeid tot een vragenrubriek met een enorm archief. Ook is...

SGP en ChristenUnie opnieuw bezorgd over positie eenverdieners

Eenverdieners zijn de laatste jaren relatief flink meer belasting gaan betalen. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) loopt hun belastingdruk komende tijd waarschijnlijk alleen maar verder op, terwijl die voor tweeverdieners is gedaald. Politiek leiders Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Kees van der Staaij (SGP) uiten hun bezorgdheid. -De meeste eenverdieners stemmen geen SGP, maar VVD-Er zijn net zoveel eenverdieners die D66 stemmen als SGP-In totaal zijn eenverdieners goed voor 20 zetels-Onder SGP stemmers is maar 20% eenverdiener...

Lastercampagne tegen Messiaans-Joodse christenen in Israël

Stenen gooien, lastercampagnes in de media, chantage. Ultra-orthodoxe joden doen er alles aan om een ontmoetingscentrum van Messias-belijdende joden in Dimona, Israël, opnieuw te laten sluiten. Het centrum is net weer geopend en dat levert weer nieuwe protesten op, meldt Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Het centrum is een ontmoetingsplaats voor joden die in Jezus geloven. Ze drinken en koffie en thee en voeren gesprekken met elkaar. Vorig jaar werd de ontmoetingsplek kortdurend gesloten, na protesten van ultra-or...

Ds. J. J. ten Brinke aan de slag in hervormd Oud-Beijerland

De hervormde gemeente in Oud-Beijerland verwelkomt binnenkort een nieuwe predikant. Ds. J. J. ten Brinke heeft het beroep aanvaard. De kerkenraad zocht een opvolger voor de vorig jaar naar Polsbroek vertrokken ds. C. Boele. Ten Brinke bedankte vorig jaar voor beroepen uit Bodegraven, Giessendam-Neder-Hardinxveld en Woudenberg.
CIP+

Moeten we nou vóór of tegen de mogelijk nieuwe Donorwet zijn?

Dezer dagen hebben we het allemaal weer over orgaandonors omdat de initiatiefwet van D66 voor een actief donorregistratiesysteem (ADR), die in september 2016 was aangenomen door de Tweede Kamer. Aanstaande dinsdag wordt het wetsvoorstel in stemming gebracht in de Eerste Kamer. Wat moeten we hopen dat er uitkomt? Moeten de christelijke partijen bij voorbaat tegen zijn omdat het wetsvoorstel van D66 kwam? Of moeten zij het op zijn eigen merites beoordelen? Eerlijk gezegd ben ik nogal geschokt door allerlei gevoelsmatige argum...

Wat gisteren ‘normaal’ was, is nu ‘vreemd’

"De tijd is een raar iets. Wat gisteren ‘normaal’ was, is nu ‘vreemd’. Wat gisteren ‘vreemd’ was, is nu ‘hip’. Wij wisten niet hoe snel wij van de percolator af konden komen. Nu is het ‘cool’ om met zo’n ding je koffie te zetten. ‘Het milieu’ was in mijn jeugd links en ‘geitenwollen sok’," vertelt ds. Jan Rinzema in een nieuwe overdenking."Nu is het ‘milieu’ mainstream. ‘Vegetarisch’ riep 20 jaar geleden argwaan, achterdocht...

Abele Reitsma is tegenstander van de nieuwe donorwet en legt uit waarom

De Eerste Kamer heeft ingestemd met een nieuwe donorwet. De nieuwe norm is dat je standaard donor bent, tenzij je aangeeft dat niet te willen. Welke bezwaren zijn er op de nieuwe wet? Abele Reitsma van Stichting Bezinning Orgaandonatie geeft antwoord in het Family7-programma Uitgelicht. Bekijk het volledige gesprek en klik hier voor meer video's van Family7:
CIP+

Is orgaandonatie Bijbels?

Is orgaandonatie Bijbels? Theoloog Jos de Keijzer beantwoordt deze vraag in dit artikel. De Eerste Kamer heeft de nieuwe donorwet aangenomen. Sommigen blij, anderen niet. Wel raar, een overheid die grossierder wordt in de lijken van haar dode onderdanen. Ik heb er ambivalente gevoelens bij. Aan de ene kant mag de overheid niet zomaar beschikken over de lichamen van haar onderdanen; ook niet na hun dood. Dat kan gewoon helemaal niet. Aan de andere kant is er een schreeuwende behoefte aan orgaandonatie. Er gaan let...

Misbruik tierde welig in zorgcentrum van voormalig geestelijk leider pinksterkerk

Een 'geestelijk leider' en een medewerkster/cliënte van de Jedidja Hoeve, een evangelisch zorgcentrum in Meerkerk, worden verdacht van ontucht van een in 2016 gestorven jonge vrouw. Dagblad Trouw schrijft deze week over deze zaak.Aaldert van E. (77) kreeg twee jaar cel voor seksueel misbruik van bewoners. Deze week moest de Belgische Marjos H. zich voor de Rotterdamse rechter verantwoorden voor haar betrokkenheid bij door Van E. gepleegde ontucht. De omstreden en charismatische Van E., ooit leider van...