plomp
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

10 maart 2022 door Robert Plomp

Waarom lijkt vrije seks voor veel mensen een bevrijding?

Eens in de zoveel tijd verschijnen er bekende Nederlanders in de media die klagen over een truttige monogame standaard. Ze beweren dat mensen, net als dieren, helemaal geen monogame wezens zijn. Een relatie is leuk zolang die duurt, maar als je elkaar zat bent ga je op zoek naar een nieuwe liefde, of zou je elkaar vrij moeten laten. Daar hoeven we volgens hen dan niet jaloers of boos over te zijn, zo is de natuur gewoon. Geniet van je relatie zolang die duurt, maar verwacht van elkaar geen trouw tot de dood. Je bent volgens sommigen pas echt vrij als je kunt leven volgens het motto: "Als je honger hebt dan eet je, als je opgewonden bent heb dan je seks met iemand."

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Robert Plomp.

Word ook lid

Waarom niet? Zou je denken. Seks is leuk, het voelt goed, het is prettig. Waarom zou je als je een klik hebt niet de daad bij de vonk voegen? De meeste dieren leven zo, daar werkt het prima, laten we onszelf vrijmaken van jaloezie, onrealistische verwachtingen, en ook af en toe in het moment leven.

Maar wij zijn geen dieren, er is een onmiskenbaar verschil: mensen zijn reflectief zelfbewust. Een klein aantal dieren zoals olifanten en dolfijnen is nog wel 'gewoon' zelfbewust. Die herkennen zichzelf in de spiegel. Maar als mensen begrijpen we dat ook ánderen naar ons kijken, een mening over ons hebben, en ons beoordelen. Wij kunnen naar onszelf kijken zoals een ander dat doet. Daardoor begrijpen we dat we iemand zijn: een uniek wezen.

We gaan niet alleen met elkaar naar bed als of omdat we vruchtbaar zijn. Seks voegt een uniek element toe aan onze relatie. 

In Genesis 3 wordt die bewustwording beschreven in het moment dat de mens ziet dat hij naakt is. Dat is het moment dat we ons voor het eerst realiseerden dat een ander ons ziet. Voor dieren doet het er niet toe dat ze naakt zijn, want ze zijn zich niet bewust dat er observerend, oordelend naar hen gekeken wordt. Daarom hebben dieren geen schaamte.

Hoewel naaktheid niet onlosmakelijk verbonden is met seks, is seks dat wel met naaktheid. Je kunt geen seks hebben zonder een essentieel deel van je intimiteit bloot te geven. Daarom is seks voor mensen meer dan een biologisch voortplantings-mechanisme. We gaan niet alleen met elkaar naar bed als of omdat we vruchtbaar zijn. Seks voegt een uniek element toe aan onze relatie. We openen onszelf niet alleen emotioneel voor elkaar, maar ook lichamelijk. We durven niet alleen onze gevoelens en gedachten te delen, maar ook ons lijf. Seks is een manier om te laten zien dat je de ander vertrouwt in je intiemste momenten. Daardoor geven onze relaties ons niet alleen geestelijke, maar ook lichamelijke verbondenheid.

Een gelijkwaardige seksuele relatie is niet vanzelfsprekend voor de mens. Ook in ons komt het dier vaak boven, dan is het de macht die ons opwindt. De penetratie als middel om de ander op haar of zijn plaats te zetten. Het doet een beetje denken aan de woerden in de sloot die zich op een wegzwemmend vrouwtje storten. Het is het gevoel van macht dat je jouw intimiteit op kunt dringen aan een ander, of de ander kunt dwingen haarzelf bloot te geven. Niet kunnen wachten tot de ander je vertrouwen geeft, maar het grijpen omdat je fysiek of mentaal sterker bent. Het verandert seks van iets dat de ander met je wil delen in iets dat je eenzijdig grijpt.

Menselijke relaties zijn zoveel meer dan alleen de seks. 

Daarom kijken we met elkaar neer op zedendelinquenten. We zien in hen iets barbaars, iets dierlijks terug. We zien iemand die zichzelf niet onder controle heeft en door dierlijke lusten of behoeften wordt gedreven. Maar het is niet eerlijk om alleen de dader hierop aan te kijken. Ja, hij is schuldig, en verdient de straf die de rechter hem geeft. Maar we mogen met elkaar ook nadenken over de vraag waarom vrije, dierlijke seks, in onze cultuur voor velen een ideaal van bevrijding lijkt.

Menselijke relaties zijn zoveel meer dan alleen de seks. We delen liefde, verantwoordelijkheden, herinneringen, zorgen, vreugde en verdriet. We steunen, corrigeren, en helpen elkaar. Gelijkwaardige seks onderstreept dat. We horen bij elkaar, niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk. Je wilt niet alleen elkaars zorgen kennen, maar ook opwinding en genot delen.

Daarom doet een relatiebreuk pijn. Elke relatie die op de klippen loopt is een beetje sterven. De impact is niet voor iedereen hetzelfde, er zijn slechte relaties waar het einde tot opluchting leidt. Maar meestal is er verdriet. Jezus leert ons dat wat God samen brengt niet door de mens gescheiden kan worden. Het kán niet, want ook als je uit elkaar gaat blijf je onderdeel uitmaken van elkaars geschiedenis. Als je zo diep verbonden bent geweest kom je nooit meer helemaal los van elkaar.

Een monogaam leven is geen truttige standaard, het is het onderscheid tussen mens en dier. 

Jezus leert ons geen regel, Hij leert ons hoe te leven. Zijn oproep om trouw te zijn doet Hij niet om ons te beperken, maar om ons aan te sporen om te proberen heel te blijven. Het is geen veroordeling voor hen bij wie dat niet lukte, want wie gebroken is hoeft geen klap na te krijgen. Het is een aanmoediging voor iedereen bij wie de breuk nog te helen is.

Zoek je tegenover weer op als je elkaar kwijt bent. Vraag elkaar naar zorgen en geluk, troost elkaar, lach met elkaar, heb de wil om er voor de ander te zijn. Zoek het goede in haar of hem, wil het goede voor elkaar zijn. Koester elkaar, knuffel elkaar, stel je voor elkaar open, heb seks. Mensen zijn geen dieren, we hoppen niet van partner naar partner. Seksueel zal dat vast allemaal heel spannend en leuk zijn, maar een mens is toch meer dan zijn seksualiteit? Een monogaam leven is geen truttige standaard, het is het onderscheid tussen mens en dier. Het voorkomt enorm veel kwaad, zowel voor slachtoffers als voor daders en hun geliefden. Je kunt het navragen bij de bekende Nederlanders die van tijd tot tijd met hun seksleven in de media komen.

Robert Plomp is een blogger, schrijver en spreker en schrijft regelmatig columns voor CIP.nl.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Robert Plomp
- Wetticisme: een reëel gevaar voor iedere christen
- Dominee Kort werd door sommigen gezien als postmoderne christelijke martelaar
- Er is een oorlog aan de gang om onze naaste (ook in de kerk)
- Scheuren vanwege vrouwelijke ambtsdragers is niet christelijk
- Duivelse chaos in crisistijd: ben je vredestichter of zaai je verdeeldheid?
Meer over Robert Plomp »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

"Dit geheim is groot, maar ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente" (Ef. 5:32). De verhouding (in het huwelijk) tussen man en vrouw is (ook) een afbeelding van Christus (als man) versus zijn gemeente (als vrouw).

Wie het huwelijk (als beeld) aantast, hoe dan ook, tast hierdoor het beeld van Christus en de gemeente aan.

Het gaat dus veel verder dan een aardse zaak, we hebben hier te maken met een hemelse werkelijkheid: "Dat liefde en trouw u niet verlaten! Bind ze om uw hals, schrijf ze op de tafel van uw hart ..."
Vakanties
Hier adverteren?