Gert-Jan van Heugten
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

18 juni 2020 door Gert-Jan van Heugten

Een nieuw boek over evolutie en schepping: een beetje wetenschap en een beetje Bijbel

Ik moet altijd een beetje gniffelen als mensen klagen over censuur op sites als Google, YouTube en Facebook – al dan niet via precies die kanalen. Wat mij betreft mogen deze sites alles censureren wat ze willen! Censuur is zo gek nog niet.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

We leven in een vrije markt, waarin bedrijven zelf mogen besluiten welke informatie ze naar buiten brengen. Neem bijvoorbeeld mijn eigen eenmanszaak, WaaromSchepping. Ik geef lezingen en schrijf artikelen over wetenschap en de Bijbel. Daarbij zal ik nooit informatie naar buiten brengen die de evolutietheorie bevestigt of de Bijbel ontkracht (in elk geval niet zonder daarbij ook het tegenargument te geven). Dat is mijn goed recht. Net zoals het het goed recht is van Facebook en Google om bepaalde dingen die gebruikers plaatsen te verwijderen, of bepaalde zoekresultaten hoger in de rangorde te laten zien, als dat bij hun bedrijfsvisie past. Daar kun je over klagen, maar het blijft hún bedrijf. Zij bepalen de regels. Facebook en Google zijn geen open platformen, en dat hebben ze ook nooit beweerd te zijn.

De kerk profiteert al twee millennia van censuur. 

Niet alleen op internet kom je censuur tegen. Bij het woord ‘censuur’ denk je al snel aan enge regimes als communistisch China of nazi-Duitsland. Maar het is eigenlijk overal om je heen. Zo kiezen de media er bijvoorbeeld voor welke nieuwsberichten ze naar buiten brengen, en vanuit welke invalshoek. De (overwegend linkse) media zullen daarom Israël of Donald Trump niet snel positief belichten.

Niet elke mening mag overal worden gehoord. En dat is, als je het goed bekijkt, een zegen. De kerk profiteert al twee millennia van censuur. En daarvoor, in oudtestamentische tijden, bestond er zelfs een Goddelijk opgelegde censuur. God zei namelijk tegen de Israëlieten dat ze geen verbonden aan moesten gaan met de inwoners van Kanaän, want dan zouden ze de Kanaänitische afgoden naast God gaan vereren. God ‘censureert’ in feite de Kanaänitische religie. En wat gebeurde er? De Israëlieten luisterden niet. Ze negeerden Gods censuur. Dat leidde uiteindelijk tot bezetting en ballingschap.

Afgodenbeelden herkennen we als christenen al lang. Die vormen geen gevaar meer voor ons. Maar vandaag de dag is er een heel ander soort afgoderij dan de heidense godsdiensten met tempels en gewijde palen. Er is een veel geniepigere afgod, en die wordt met open armen de kerk binnengehaald: het naturalisme. Dat zal je misschien niet direct iets zeggen (en daarom is het ook zo geniepig), maar dit geloof ligt ten grondslag aan de hedendaagse wetenschap. Het naturalisme zegt namelijk: de natuur is alles wat er is. Er is niets bovennatuurlijks. Geen God of goden, geen satan, geen engelen, geen geesten, geen hemel of hel, helemaal niets.

Iedereen die wetenschap bedrijft en enigszins gehoord wil worden moet dat doen vanuit dit God-loze wereldbeeld (jup, ook in de wetenschap heerst censuur). Als gevolg van dit naturalistische uitgangspunt van de wetenschap worden de termen ‘naturalisme’ en ‘wetenschap’ nogal eens aan elkaar gelijkgesteld. Onterecht, want je kunt prima – en ik denk zelfs veel beter – wetenschap bedrijven met de Bijbel als uitgangspunt. Maar dat is voer voor een andere column.

Het is vanuit het naturalistische wereldbeeld dat men tot de conclusie komt dat de aarde en het heelal miljarden jaren oud zijn, en dat de mens is ontstaan als gevolg van evolutionaire processen.

'Oer' is eigenlijk gewoon het ontstaansverhaal volgens het naturalisme waar God aan is toegevoegd. 

Dat volgt niet uit de feiten – de fossielen, bijvoorbeeld, laten helemaal geen evolutie zien! – maar uit het paradigma, het vooropgezette denkkader, dat God niet bestaat. Dat is ook de reden dat ik zo veel moeite heb met combinaties van de Bijbel en ‘wetenschap’ (lees: de naturalistische interpretatie van de wetenschappelijke feiten). Eén zo’n combinatie is theïstische evolutie, door-God-geleide-evolutie. Hoe dat werkt zie je bijvoorbeeld in het nieuwe boek van Oranje, Dekker en Van den Brink, Oer. Dat is een theïstisch evolutionistische visie op het ontstaan van de wereld. Eigenlijk is dat gewoon het ontstaansverhaal volgens het naturalisme (oerknal, sterren, aarde, evolutie, mens) waar God aan is toegevoegd. Een beetje van ‘de wetenschap’, en een beetje van de Bijbel.

Als je erover nadenkt is theïstische evolutie een heel gek construct. Het probeert twee wereldbeelden te combineren die haaks op elkaar staan. De Bijbel zegt: er is een God. Het naturalisme zegt: er is geen God. En theïstische evolutie zegt: die twee gaan prima samen. Zie je het probleem? In de logica kun je deze twee statements uitdrukken als A (God bestaat) en niet-A (God bestaat niet). Dan heb je te maken met de wet van de non-contradictie: het is onmogelijk dat er een toestand kan bestaan waarbij A én niet-A allebei waar zijn. Probeer maar. Vervang ‘A’ bijvoorbeeld maar eens door ‘ik heb een appel’ en niet-A door ‘ik heb geen appel’. Je kunt niet tegelijkertijd een appel en geen appel hebben.

Deze logische wet alleen al zou genoeg reden moeten zijn voor theïstisch evolutionisten om zich eens goed achter de oren te krabben. Theïstische evolutie is namelijk in de meest letterlijke zin van het woord een on-logische positie. Maar nog erger dan dat: het is afgoderij. Net zoals de Israëlieten andere goden naast God gingen vereren, ‘vereren’ theïstisch evolutionisten het naturalisme naast God. Volgens hen heeft het naturalisme evenveel – en over bepaalde zaken meer – te zeggen dan God.

Al wat in strijd is met de bijbel pertinent weren uit kerken, conferenties en boekwinkels. 

De afgoderij heeft vandaag de dag misschien andere vormen aangenomen dan in de tijd van de Bijbel, maar is daardoor niet minder aanwezig. Misschien zouden de christenen in Nederland er goed aan doen zich de voorbeelden van censuur uit het Oude Testament opnieuw ter harte te nemen. Al wat in strijd is met de Bijbel pertinent weren uit kerken, conferenties en boekwinkels. Niet omdat niet iedere mening gehoord mag worden, maar omdat niet iedere mening binnen de kerk recht van spreken heeft. Iemand die beweert dat Jezus niet de Zoon van God maar de aartsengel Michaël is (zoals Jehova’s Getuigen doen) geef je toch ook geen plekje op de kansel? Waarom dan wel iemand die beweert dat de God-loze religie van het naturalisme beter verklaart hoe de wereld is ontstaan dan het Woord van God?

Nee, censuur is zo gek nog niet…

Gert-Jan van Heugten is redacteur van Weet Magazine en geeft lezingen onder de naam WaaromSchepping. Hij is geïnteresseerd in alles wat met wetenschap en de Bijbel te maken heeft, maar spitst zich vooral toe op het schepping-evolutiedebat. Hij schrijft maandelijks een column voor CIP.nl. Bekijk ook de videoserie 'Evolutie & de Bijbel: een gouden combinatie?' die we met hem maakten.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Evolutie
- Prof. dr. Gijsbert van den Brink legt uit waarom evolutie je geloof niet onderuit hoeft te halen
- Kunnen christenen evolutie combineren met God?
- Zes redenen waarom de evolutietheorie prima samengaat met het christelijk geloof
- Evolutie: zes redenen waarom het niet samengaat met het christelijk geloof
- Cees en Corien geloven dat de oerknal een scheppingsdaad van God was
Meer over Evolutie »

Gert-Jan van Heugten
- Ik heb corona gehad (en het is niet zomaar een griepje)
- De evolutietheorie stond mijn relatie met God in de weg (en nu niet meer)
- Nepnieuws in coronacrisis doet mij denken aan apostel Paulus
- Waarom ik moeite heb met de term 'Bijbelverhalen'
Meer over Gert-Jan van Heugten »

Reacties

G
Als er evolutie zou zijn, is er automatisch ook geen zondeval geweest want de wereld is dan van meet af aan al vol van moord en doodslag. Dan zou er in dat geval géén zonde/schuld zijn van de mens, maar Christus zijn gestorven om een fout van God te corrigeren. Dat vind ik een bizarre en on-logische gedachtengang. En theologisch gezien een diabolische gedachte.
H
De strekking van het artikel is maar vreemd. De schrijver gaat uit van het paradigma dat als je natuurwetenschappen bedrijft, je automatisch ook het naturalistische wereldbeeld moet omarmen. Daarom kan de combinatie wetenschap en bijbel niet.

Dat is een drogreden. Een wetenschapper kan prima natuurkundig onderzoek doen, in de vooronderstelling dat God bestaat, en God tegelijkertijd door natuurlijke processen (en heel misschien zelfs wel door evolutionistische processen) heen werkt.
W
Je behoort macro- en micro evolutie van elkaar onderscheiden. Micro evolutie is dat zich in de Ark van Noach van ieder soort 1 mannetje en 1 vrouwtje zich bevond. Dus 1 mannetjes en vrouwtjes hond. Deze zijn "geëvolueerd" in de honderden verschillende hondenrassen met verschillende kenmerken die we nu kennen. Deze vorm van evolutie staat ook voor christenen vast.

Iets totaal anders is het ontstaan van verschillende soorten, en het ontstaan van leven. Er is géén enkele wetenschapper die uit dood materiaal een levend wezen kan laten ontstaan.
Toon meer reacties (9)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen