Jeroen Koornstra
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

23 maart 2020 door Jeroen Koornstra

Corona straf van God of eindtijdteken? Nee!, zegt Jeroen Koornstra

'Een oppervlakkige lezing van Mattheüs 24 kan je eenvoudig doen denken dat we in de vervulling van de profetie zijn aanbeland. Maar als we wat verder kijken dan blijkt deze profetie niet over onze situatie te gaan', stelt Jeroen Koornstra in zijn column. Hij legt uit waarom de coronacrisis volgens hem geen eindtijdteken is. Ook gaat hij in op de vraag in hoeverre corona een straf van God zou zijn.

Een virus dat de wereld over gaat en pandemische vormen heeft aangenomen. Wat zit er achter de ziekte COVID-19 die sinds 27 februari ook in ons land is aangetroffen? Complotdenkers komen met scenario’s waarbij wereldleiders de aanstichters zijn en hun macht willen verruimen door de economische ontwrichting die het coronavirus teweegbrengt. Bij veel gelovigen spelen echter andere vragen. Heeft God hier een doel mee? Is Hij de regisseur van deze ellende die met sneltreinvaart de wereld over gaat? Of komt de ziekte uit de koker van de duivel die altijd al de vernietiging van mensen op het oog heeft gehad?

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Corona
- Open Doors: Corona is voor vervolgde christenen levensgevaarlijk, ook als ze niet ziek worden
- Geloof en wetenschap combineren is voor deze christelijke topwetenschapper geen probleem
- Meer dan vijftig gemeenteleden besmet met corona na heropening Amerikaanse kerk
- Vijf redenen waarom christenen niet in actie komen tegen coronamaatregelen (ten onrechte)
- "Mark Rutte begrijpt niet dat aanbidding meer is dan liedjes zingen"
Meer over Corona »

Reacties

W
Jeroen Koornstra is een zgn. preterist: hij meent dat alle gebeurtenissen m.b.t. de eindtijd al gebeurd zijn in 70 na Christus. Hij gelooft dus ook niet echt in de wederkomst van de Heer ... Dit is een vrij extreme visie!
H
Ik heb zelf geen duidelijke antwoorden, maar ik zie niet waarom corona geen straf van God en/of teken van de eindtijd zou KUNNEN zijn. Dat wij geen relatie met een concrete zonde zien, zou des te meer een reden voor onze schuld kunnen zijn. En in Openbaring kom ik wel degelijk de relatie tussen zonde en straf tegen. Ten slotte: is het erg als de corona-crisis ons eraan herinnert dat Jezus terugkomt? Dat is toch alleen maar evangelie?
Een profetie kan een dubbele bodem hebben is mij ooit geleerd. Dat betekend dat een profetie door de tijd heen meerdere keren vervuld kan worden.
Toon meer reacties (10)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.