Els van Dijk
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

19 augustus 2019 door Els van Dijk

Els van Dijk: God geeft meer redenen om te danken dan om te janken

In haar maandelijkse column op CIP.nl betoogt Els van Dijk dat we als christenen te vaak gebonden zijn door ons geloof in aardse overtuigingen. 

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid .

Word ook lid

De laatste tijd kom ik best veel angst en onzekerheid tegen. Niet alleen bij jongeren, maar net zo goed bij volwassenen. Velen ervaren het leven als een competitie waarin je beslist niet onder mag doen voor een ander aangezien dat direct ten koste gaat van je zelfbeeld en je zelfvertrouwen.

We lopen het risico dat ons geestelijk leven toch een beetje de sluitpost van de agenda wordt.

Ook christenen zijn te vaak gebonden door hun geloof in aardse overtuigingen in plaats van dat zij vrij zijn van aardse voorwaarden voor hun welzijn. Zij mogen toch leven vanuit het geloof in hemelse beloften? Misschien moeten we ons wat nadrukkelijker afvragen op welke terreinen het wereldse redeneren ons denken kan aantasten. We lopen namelijk het risico dat ons geestelijk leven toch een beetje de sluitpost van de agenda wordt en ons verlangen naar God beperkt wordt door spaarzame momenten te midden van ons drukke bestaan in een wereld van 24/7 communicatie.

De vraag is hoe God verweven kan zijn met alle aspecten van ons leven. Hoe kunnen we Hem daarbij betrekken zodat Hij niet naast onze agenda staat maar er helemaal in meekomt? Danken en bidden zijn belangrijke elementen daarvoor. Ieder leven heeft redenen om te danken. Heel veel zelfs. Mijn studenten houd ik altijd voor dat God meer redenen geeft om te danken dan om te janken. Maar elk leven kent natuurlijk ook allerlei kwesties waarin de gebrokenheid van het leven zichtbaar wordt. Dan gaat het om de dingen die ons pijn doen of onmachtig maken. Het gemis en de tekorten in ons bestaan. De kunst is om die dingen niet alleen vanuit de pijn die het ons doet te bezien, maar vanuit Gods perspectief. We hebben helaas de neiging Hem te vragen om het van onze kant te bezien, maar misschien moeten we het wat vaker omdraaien.

God wil niet dat we lopen te zwaaien met onze zwakheid en zieligheid, maar juist dat we door onze zwakheid krachtig zijn in God. 

God bedoelt het leven namelijk niet om ons pijn en verdriet te doen, maar Hij wil de gebrokenheid gebruiken om ons te vormen, om ons er sterke mensen van te maken. Dat zie je ook heel duidelijk terug in Jezus’ handelen. Hij beperkt zijn team niet tot stoere mensen. Het zijn juist vaak de verslagen en moegestreden mensen die de hoofdpersonen zijn in zijn verhalen. Hij komt in boten, cafés en bordelen om het ze te vertellen: het is niet te laat om opnieuw te beginnen. God wil niet dat we lopen te zwaaien met onze zwakheid en zieligheid, maar juist dat we door onze zwakheid krachtig in God zijn.

Het leven van christenen kan een geweldige demonstratie van de kracht van onze Heer zijn, met name als we redenen hebben om bang te zijn, als we dingen of mensen moeten afstaan die ons dierbaar zijn, als we dingen moeten missen die we zo graag zouden hebben. Daarin kunnen we misschien wel veel meer voor elkaar betekenen dan we denken. Bonhoeffer zei het zo: ‘Niet alleen de angst is besmettelijk, maar ook de rust en de vreugde.’

Els van Dijk is directeur van de Evangelische Hogeschool (EH) in Amersfoort. De EH biedt het EH-Basisjaar en het EH-Traject aan. Het Basisjaar is een vormingsjaar ter voorbereiding op een vervolgopleiding; het Traject een opleiding van 5 maanden voor jongeren die voortijdig stoppen met hun studie. De EH is erop gericht om jongeren toe te rusten om als christen in de samenleving te staan. In het onderwijs staan o.a. persoonlijke ontwikkeling en geloofstoerusting centraal.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Els van Dijk
- Opwekken van verlangen
- Column Els van Dijk: geloofsmensen zijn altijd lid van een gemeenschap
- Els van Dijk over kinderen en hun dromen: 'Weerspiegelt ons leven een verlangen?'
- Ik wil mensen leren om schatten te verzamelen
Meer over Els van Dijk »

Start het gesprek

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Download hier al onze gratis e-books + achtergronden!