Richt je oog op Jezus: Hoe kunnen we dit praktisch ervaren?

Dagelijks leven8 juli 2022 Philip Nunn
Philip Nunn

We houden van snelle en definitieve oplossingen. Als iemand depressief of gedemotiveerd is, zou hij of zij graag iets vinden om meteen blijdschap en enthousiasme te voelen. Jezus zei, “Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed hebben” (Johannes 10:10). Dat leven in overvloed heeft wel een moment, een begin, maar ook een ritme, een levenswijze. Laten we eens kijken naar de volgende twee Bijbels metaforen.

Water drinken – Zoeken naar betekenis: Als mens willen we graag van betekenis zijn. De apostel Johannes vertelt ons het verhaal van een Samaritaanse vrouw die bij een bron Jezus ontmoet. Ze had water nodig. Daarom kwam ze regelmatig bij die bron. Tijdens het gesprek vertelt Jezus haar dat Hij haar “levend water” kan geven, en “wie drinkt van het water dat Ik hem zal geven, zal in eeuwigheid geen dorst meer krijgen. Maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven”. De vrouw concludeert dat wanneer ze wat van dit water zou krijgen, ze zelfvoorzienend zou zijn en nooit meer terug zou hoeven keren naar de bron (Johannes 4:10-15). Maar dat zag ze verkeerd. Jezus Zelf was de Bron die ze zo hard nodig had. Om haar leven betekenis te geven en om haar dorstige ziel te drinken te geven, moest ze Jezus niet alleen ontmoeten, maar Hem ook volgen. Het is één ding om de bron te vinden, maar je moet ook dagelijks van Zijn levende water drinken. Beiden zijn nodig.

Dragen van lasten – Vrede ervaren: De Heer Jezus maakt een vergelijkbaar punt wanneer Hij de menigte onderwijst. Hij zegt: “Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven”. Wanneer we ons leven aan Jezus geven, zijn onze zonden vergeven. Onze last van zonde en schuld wordt van ons afgenomen. Hij geeft onze ziel rust. Maar na onze bekering blijven sommige lasten aanwezig en worden er na verloop van tijd zelfs nieuwe toegevoegd. Sommige lasten zijn onnodig of zondig en deze lasten moeten we afleggen (Hebreeën 12:1). Andere lasten horen nou eenmaal bij het leven, zoals het hebben van een familie, voor elkaar zorgen, je werk doen en het dienen van de Heer op wat voor manier dan ook (2 Korinthe 11:27-28). Zij die deze “rust” ontvangen hebben, kunnen nog steeds gestrest, verward, moe en gedemotiveerd raken en soms krijgen ze zelfs een burn-out. Soms dragen we goede lasten met ons mee die bedoeld waren voor iemand anders. Soms houden we langer vast aan de ons door God gegeven lasten dan Zijn bedoeling was. Vaak is de wortel van het probleem dat we onze lasten alleen willen dragen. Dat is waarom Jezus verder gaat met zijn uitleg: “Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel” (Mattheüs 11:28-29). Wanneer we tot bekering komen ontvangen we rust, maar we mogen ook iedere dag opnieuw rust vinden door bewust onze lasten met Hem te dragen. Beiden zijn noodzakelijk. Om dat leven in overvloed te ervaren, om kracht te vinden door Zijn levende water te drinken, om iedere dag opnieuw Zijn rust voor onze ziel te vinden, moeten we leren om regelmatig ons oog op Jezus te richten.

Hoe richt je je oog op Jezus? Het houdt in dat je bewust de ‘ogen van je hart’ en ziel op Jezus richt. Herinner jezelf eraan Wie Hij is, wat Hij gezegd heeft en wat Hij gedaan heeft, nog steeds doet en beloofd heeft dat Hij zal doen. Op een eerder moment in de Hebreeënbrief (3:1) lezen we: “let op…Jezus”, wat ook vertaald wordt met “richt uw ogen daarom op Jezus” (GNB). Christenen kunnen dit samen doen, bijvoorbeeld tijdens het vieren van het Avondmaal (Lukas 22:19). Maar we mogen ook leren om dit alleen te doen, wanneer we wat tijd vrijmaken in onze agenda om ons thuis, op het werk of onderweg te richten op onze Heer en Redder. Wanneer we Hem danken en aanbidden, wanneer we onszelf eraan herinneren dat Hij de Heer en Koning is van onze levens (en daarom ook autoriteit over ons heeft), wanneer we ons er bewust van worden dat Hij nu bij ons is, dat Hij het fijn vindt om bij ons te zijn, dat Hij Zich verheugt in wie wij zijn, dat Hij een plaats voor ons aan het voorbereiden is en spoedig terug zal komen… dan worden onze harten warm en de situatie of taak die voor ons ligt zal er anders uit gaan zien. We krijgen perspectief. Ons leven en onze keuzes krijgen betekenis. We beginnen ons leven te zien zoals Hij dat ziet.

Hoe kunnen we dit praktisch ervaren? Misschien ben je het er wel mee eens dat dit allemaal waar is, maar voelt het ver weg van wat jij in het dagelijks leven ervaart. Dat heb ik ook weleens. Zo af en toe merk ik dat ik Hem vertrouw, maar dat mijn hart en ziel koud of niet verbonden voelen. Hoe kunnen we de waarheid vanuit ons hoofd naar ons hart krijgen? Misschien is het goed om te beginnen met het erkennen van het probleem. Zonder die erkenning lopen we het risico dat we meer en meer religieus worden. Of we worden cynisch. Waarom zouden we niet open zijn richting de Heer en Hem alles vertellen over onze verdrietige gedachten? De discipelen vroegen de Heer om geloof. Wij vragen de Heer vaak om de ‘ogen van onze geest te openen’ zodat we Gods Woord kunnen begrijpen. Waarom vragen we de Heer niet om ‘de ogen van ons hart’ te openen, zodat we meer kunnen genieten van Zijn aanwezigheid en Zijn waarheid? Door de jaren heen heb ik de kracht ontdekt van het effect dat goede christelijke liederen kunnen hebben op de staat van mijn ziel. In tijden van geestelijke droogte luister ik naar twee of meer van deze liederen tijdens mijn stille tijd in de ochtend. Ik vind ze op YouTube en speel ze af op mijn telefoon. Hier zijn een aantal van de liederen die de Heer vaak gebruikt heeft om mij te bemoedigen. Misschien gebruikt de Heer één van deze liederen ook om jou te helpen je blik af te wenden van de uitdagingen die voor je liggen en in plaats daarvan te vestigen op Jezus.

Conclusie
Wanneer we ons bekeren en ons leven overgeven aan de Heer Jezus, worden we opnieuw geboren. We vinden de Bron van levend water, onze ziel vindt rust en we beginnen aan de christelijke wedloop. Ons christelijke leven begint. Wanneer we daar iets van willen maken, wanneer we alles uit dit nieuwe leven willen halen, zullen we snel ontdekken dat we (a) dagelijks moeten drinken uit die bron, (b) moeten leren om Zijn juk op ons te nemen en onze lasten met Hem delen en (c) om “met volharding de wedloop [te] lopen, die vóór ons ligt”, we onze ogen op Jezus gericht moeten houden. Zonder deze dagelijkse discipline zullen we dorstig, uitgeput en gedemotiveerd raken. De Heer Jezus verheugt Zich in de ontmoeting met Zijn volk. Dat weet je. Maar wat je wellicht zal verbazen is dat Hij zich erin verheugt om jou te ontmoeten! Ja, jou! Wat houdt je nog tegen?

Dit is het slot van een serie van drie. 

Praatmee

Beluister onze podcast

#324 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over toenemende Jodenhaat, David de Vos en echtscheiding
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Ds. A. de Reuver
Video

Prof. dr. De Reuver vertelt over Puttense ouderling die wist dat hij kon sterven: "Het kwam op Jezus aan"

"Jezus zegt: 'Ik was er met jou in de dood en Ik kwam eruit.' Dat was het geheim van die ouderling in Putten aan wie ze vroegen: 'Kun je sterven? Want dan zal het er echt op aankomen.' Hij antwoordde: 'Nee. Het is er al op aangekomen. Alles kwam op m

Joe Biden
Nieuws

Katholieke leiders roepen Biden op om zich hard te maken voor een staakt-het-vuren in Gaza

Zo'n 200 katholieke leiders roepen de Amerikaanse president Joe Bidden middels een brief op om om aan te dringen op een staakt-het-vuren in Gaza. Dat meldt Religion News Service. In dezelfde brief wordt Biden ook opgeroepen om zich in te zetten voor

Wilkin van de Kamp
Video

In deze video behandelt Wilkin van de Kamp 'de vrolijke ruil' van Maarten Luther

'Want God nam Christus Die geen zonde gedaan heeft en belastte Hem met onze zonden. In ruil daarvoor rekent God de rechtvaardigheid van Christus aan ons toe', deze woorden uit 2 Korinthe 5 brachten bij kerkhervormer Maarten Luther een geestelijke doo

Jeruzalem
Nieuws

Nieuw onderzoek: Jeruzalem was al een belangrijke stad tijdens regeerperiode koning David

Jeruzalem was tijdens de regeerperiode van koning David al een belangrijke stad. Dat is de conclusie uit een nieuw onderzoek dat onlangs verscheen. Lange tijd werd gedacht dat Jeruzalem in die tijd slechts een kleine nederzetting was, maar in werkeli

huwelijksproblemen
Dagelijks leven

Refoweb-vragensteller ervaart problemen na bekering: 'Mijn vrouw wil een echtscheiding'

'Sinds anderhalf jaar heb ik, na bijna twintig jaar geen kerk in mijn leven te hebben gehad, de weg weer gevonden. Inmiddels ga ik bijna belijdenis doen. Dat er een en ander in mij veranderd is heeft mijns inziens te maken met mijn wedergeboorte. Ik

Marco van der Straten
Video

Stichting Veilige Kerk wil grensoverschrijdend gedrag in kerken aanpakken

De Stichting Veilige Kerk wil middels het projectplan 'veilige kerk' stappen zetten om seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de kerk tegen te gaan. Dat vertelde Marco van der Straten, programmamanager van diezelfde stichting, onlangs in het Fami

Christian Verwoerd
Video

Christian Verwoerd lanceert persoonlijk lied over Gods trouw: 'Ik hoop dat het je mag opbouwen'

Voor de tweede keer in korte tijd heeft zanger en liedjesschrijver Christian Verwoerd een nieuw nummer naar buiten gebracht. Het lied ‘Elke dag’ gaat over de trouw van God die Verwoerd zelf mocht ervaren in de afgelopen jaren en is sinds donderdag te

egypte
Nieuws

Egyptische mensenrechtenorganisatie: Veiligheidsdiensten falen in bescherming christenen

Afgelopen week escaleerden de spanningen in twee overwegend christelijke dorpen in Egypte, waarna aanvallen volgden die de christelijke gemeenschap hard raakten. Ondanks voorafgaande waarschuwingen grepen de veiligheidsdiensten niet in, meldt mensenr

Meerartikelen

ds. Willem Glashouwer
Video

Waarom is er zoveel Jodenhaat? Een gesprek met ds. Willem Glashouwer

Antisemitisme is van alle tijden. Er is geen volk ter wereld zo verjaagd, geplaagd en onderdrukt als het Joodse volk. Ook in het licht van het huidige conflict steekt die haat de kop op. Hoe kan het zijn dat je het onderwerp Israël nauwelijks kunt aa

Tonnie van der Kooij
Video

Kampoverlevende Tonnie van der Kooij zondag te gast in Hour of Power

Komende zondag is de 93-jarige Tonnie van der Kooij te gast in Hour of Power. Van der Kooij weet wat het is om in gevangenschap te leven, want tussen haar elfde en vijftiende levensjaar zat ze in een Jappenkamp opgesloten. Desondanks was en is ze alt

De Wereld Rond
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Jaap de Bruine

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Jaap de Bruine te gast. Hij kwam in 1972 in Spanje aan als zendeling en is sindsdien niet meer weggegaan. In deze aflevering horen we onder meer over een bijzondere evangelisatie-actie in Madrid begin

EO-podcast over de joodse wereld
Nieuws

Natascha van Weezel en Bart Wallet maken nieuwe EO-podcast over de joodse wereld

In de EO-podcast ‘Wallet & van Weezel’ gaan Natascha van Weezel en Bart Wallet met elkaar in gesprek over wat er leeft in én rondom de joodse wereld. Een goed gesprek hierover is na 7 oktober, rondom de gebeurtenissen in Gaza, urgenter dan ooit. Were

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 39

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

verwoeste kerk
Nieuws

Leger vernielt christelijk dorp waaronder vijf kerken in Myanmar

Lokale nieuwsbronnen melden dat militairen van de junta in Myanmar meer dan 400huizen in brand hebben gestoken, waaronder vijf kerken, in een dorp in de regio Sagaing. De militairen patrouilleerden al sinds begin april in het gebied en waren in gevec

Tjalling Vonk
Interview

CU Rotterdam vreest verstoring herdenking 4 mei: "Onze stad heeft meer aan gesprek dan aan protest"

4 mei wordt dit jaar anders dan andere jaren. In verschillende grote steden vreest men dat herdenkingen gekaapt worden door pro-Palestina demonstranten. In Amsterdam zijn daarom tal van extra voorzorgsmaatregelen genomen. ChristenUnie Rotterdam wil d

Ds. W.A. Zondag
Video

Ds. Zondag vertelt over deelname organiste aan heilig avondmaal: "Ze kon het niet bevatten"

"Ik moet denken aan die organiste uit Woerden: tante Mijntje. Samen met haar heb ik nog psalmen gezongen bij het orgel. Dan probeerden we samen de Heere te ontmoeten. Na het avondmaal was ze vol van haar Zaligmaker. Dan riep ze: ‘Je kunt toch niet be

Dominee Gerrit de Fijter
Nieuws

Dominee Gerrit de Fijter blikt in Radio 1-programma terug op oprichting PKN

De PKN, grootste protestantse kerk van Nederland, is jarig. Twintig jaar geleden, op 1 mei 2004, ontstond de Protestantse Kerk in Nederland uit een fusie van drie grote kerkgenootschappen. Is die samenwerking een succes geworden? Dominee Gerrit de Fi

Jan-Willem Grievink
Podcast

Jan-Willem Grievink wijst op bron van Jodenhaat: "Strijd tussen islam en onze God"

De toekomst van de Joodse gemeenschap in Nederland staat volgens ChristenUnie-leider Mirjam Bikker op het spel. Met het oog op de toenemende Jodenhaat wordt er een Catshuissessie georganiseerd om antisemitisme tegen te gaan. De bedoeling is dat premi

Katy Nichole
Levensverhaal

Katy Nichole had zeldzame ziekte: "God was op moeilijke momenten aanwezig"

Misschien kent u de muziek wel van Katy Nichole. Het zag er eerder niet naar uit dat ze zangeres zou worden. Op haar vijfde levensjaar werd ontdekt dat ze een zeldzame vorm van scoliose had. "Misschien zou ik nooit kunnen lopen, zo ernstig was mijn r

Genève
Nieuws

Secularisatie zet rap door in Zwitserse steden: 1 op de 3 Zwitsers niet gelovig

In Zwitserse steden is een derde van de bevolking niet gelovig. Dat is de conclusie van een rapport dat onlangs door het Zwitserse Bureau voor de Statistiek is vrijgegeven. Uit het rapport blijkt dat vooral in de grote steden, waar circa drie op de v