SGP strijdt door tegen overspel met eigen billboardcampagne
De SGP geeft de strijd tegen reclames voor overspel niet zomaar op. Al tijdenlang verzet de politieke partij zich tegen reclame-uitingen van websites als Second Love waarbij overspel gepromoot wordt. Na schriftelijke Kamervragen liet de regering weten zich niet inhoudelijk te willen bemoeien met reclamecampagnes. SGP vindt dit te gemakkelijk en is nu een eigen billboardcampagne gestart: voor huwelijkse trouw!
Op deze wijze wil de christelijke politieke partij opnieuw de strijd aangaan met de overspelreclame. De SGP roept niet alleen gemeentelijke overheden op om reclames van Second Love te weigeren, maar heeft dus ook een eigen billboard ontworpen. Daarbij wordt de nadruk gelegd op een duurzame relatie voor het leven: het huwelijk. In plaats van een ‘onenightstand’ kiest de SGP voor een ‘onelifestand’. De bijbehorende foto van trouwringen maakt duidelijk waar men op doelt. Er zijn overigens nóg twee ontwerpen. Iedereen kan stemmen op zijn of haar favoriet.
Kamervragen
Kees van der Staaij stelde recent Kamervragen over huwelijkstrouw en de reclame voor Second Love. De regering wil zich daar echter niet mee bemoeien: “We hebben in Nederland met elkaar afgesproken dat relaties en huwelijken tot het privédomein van individuele burgers behoren”, liet demissionair staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) weten in de schriftelijke beantwoording van de vragen.
“Deze beantwoording is veel te makkelijk afgedaan”, reageert Van der Staaij. “Er is, terecht, een breed ongenoegen in de samenleving dat er bedrijven zijn die geld verdienen aan het verwoesten van relaties. Complexe echtscheidingen kosten gemeenten jaarlijks 66 tot 88 miljoen euro, maar de schade aan kinderen is niet in geld uit te drukken. Wij vinden het hoog tijd dat de overheid niet langer wegkijkt, en belangen van kinderen hoger stelt. Er is niets mis mee om mensen aan te moedigen trouw te zijn, en aanbieders van dit soort reclames te weren.”
Tegencampagne
Daarom is de SGP nu een tegencampagne gestart. Daarbij zijn drie ontwerpen gemaakt. De partij roept mensen op om hier te kiezen welk van de drie ontwerpen hun voorkeur heeft. Vanaf vandaag kan er op de website gestemd worden. Het winnende ontwerp zal uiteindelijk langs de snelweg komen te hangen in de week voor de verkiezingen.
Daar blijft het echter niet bij. De partij heeft namelijk ook een ‘toolbox’ ontwikkeld die speciaal bedoeld is voor gemeentelijke overheden. Hiermee wil men de gemeentes in Nederland wijzen op de mogelijkheden om overspelreclames te verbieden. Daarbij wordt onder meer gewezen op de wettelijke ruimte die er is om dergelijke reclames een halt toe te roepen. Ook worden er voorbeelden uit binnen- en buitenland aangehaald waarbij dat op succesvolle wijze is gebeurd.
Het doel van de SGP is om “het maatschappelijk debat een nieuwe impuls te geven”. Ook stelt men in een persbericht de gemeenten aan te willen moedigen om hun verantwoordelijkheid te nemen.
Foto: SGP
Praatmee