Studiedag over de opmerkelijke comeback van het Messiaans Jodendom
Drie Nederlandse theologen zullen op 23 maart in lezingen en workshops diverse facetten belichten van een fascinerende nieuwe beweging binnen het Jodendom die de Kerk veel te bieden heeft. Dan staat een studiedag over de opmerkelijke comeback van het Messiaans Jodendom op het programma.
Maar wat hébben Messiasbelijdende Joden de kerk eigenlijk te bieden? Wie zijn ze en wat valt er van hen te leren? Waarom waren ze 1500 jaar lang volkomen buiten beeld? Hoe komt het dat ze weer terug zijn? Wat wil hun opmerkelijke comeback na 1500 jaar afwezigheid zeggen? Willen we hun verhaal horen? Wat hebben belangrijke Messiaans Joodse theologen als Mark Kinzer de kerk te bieden? Kan de kerk eigenlijk nog wel zonder hun inbreng? Deze vragen en meer zullen 23 maart aan de orde komen.
Michael Mulder (foto) en Daniel Drost zullen beide hun medewerking aan deze studiedag verlenen. Michael Mulder is universitair docent Nieuwe Testament en Judaïca aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Hij doceert tevens Kerk en Israël aan de CHE in Ede en is directeur van het Centrum voor Israël Studies. Daniël Drost is predikant van de baptistengemeente in Deventer en docent / onderzoeker aan het Baptisten Seminarium in Amsterdam. Hij is een promotie onderzoek aan het afronden en is goed thuis in de theologie van Mark Kinzer. Jeroen Bol, voorzitter van de Jules Isaac Stichting, zal in zijn lezing een historisch overzicht geven van het Messiaans jodendom. Tijdens de workshops is er ruim gelegenheid zijn om met de drie sprekers in gesprek te gaan.
De sterke opkomst van Messiaans Jodendom sinds de jaren zestig van de afgelopen eeuw behoort tot de meest opmerkelijke ontwikkelingen van de laatste zestig jaar. Messiaans Jodendom (Messianic Judaism) staat voor de internationale beweging van Joden die geloof in Jezus niet in strijd zien met hun Joodse identiteit. Zij houden zich aan de voorschriften van de Thora, eten dus kosher, houden sabbat, vieren de Joodse feesten en besnijden hun jongetjes op de achtste dag. Ooit begon de vroege kerk als een nieuwe beweging binnen het jodendom van die dagen. Als een beweging van Joden die Jezus als de Messias belijden. Maar vanaf de vierde eeuw bleek voor deze Joodse Jezus gelovigen geen plaats meer in de Kerk. Vanaf toen werden zij alleen nog maar getolereerd wanneer ze volledig afstand deden van hun Joodse identiteit. Als gevolg van deze kerkelijke maatregel waren Messiaanse Joden 1500 jaar lang volledig van het toneel verdwenen.
Maar sinds de afgelopen eeuw zijn ze terug van weggeweest. Hun aantal wordt intussen geschat op ongeveer 150.000 - 200.000 En dat aantal groeit gestaag, vooral in Israël en de Verenigde Staten. Messiaanse Joden laten ook steeds meer van zich horen. De Messiaans Joodse theoloog Mark Kinzer is hiervan een treffend voorbeeld. Langzamerhand wordt door steeds meer naar hen geluisterd, ook in de theologische wereld. Het is fascinerend te zien hoe de beweging, waarmee de kerk 2000 jaar geleden ooit, begon nu in onze tijd terug op het toneel is. En steeds meer van zich laat horen. Niet in het minst door de theologen in haar midden.
Foto: Wouter Muskee
Praatmee