WilkinvandeKamp


Interview

Wilkin van de Kamp wijst op de plundering van de hel: "Jezus gebruikte het kruis als muizenval"

In dit boek en eerdere boeken schrijft Van de Kamp over wat hij ‘het meesterplan van God’ noemt: “Dit meesterplan gaat over Gods redding van de wereld. In het Oude Testament zijn veel profetieën te vinden over de komst van de Messias. Al die profetie

Boekfragment

We willen zelf de regie houden over ons leven (maar Jezus leert iets anders)

Ik kwam een mooi feitje tegen. Het gaat over de kruisiging en de beschimpingen die daarbij plaatsvonden. Psalm 22 lijkt een gedetailleerd verslag van de kruisiging, maar deze psalm is zo’n duizend jaar eerder gecomponeerd. In de verzen 15 tot en met

Boekfragment

De genezing van de verlamde man in Bethseda: wat leert Jezus ons?

Het moment waarop Jezus in Bethesda is, is rond de viering van het Paasfeest in Jeruzalem. Pasen (Pesach) staat in het Oude Testament voor bevrijding uit slavernij en in het Nieuwe Testament voor bevrijding van zonden en ziekten. Bethesda was een tro

Boekfragment

Jezus leert dat vergeving bevrijding geeft uit emotionele gevangenis

Ik heb gezien hoe oprechte christenen best weten dat God hun zonden vergeven heeft. Zij geloven ook dat de aanklacht van de boze moet verstommen, maar toch blijven ze met schuldgevoelens rondlopen. Hoe is dit mogelijk? Begrijp je wel dat het niet all

Boekfragment

De doornenkroon van Jezus: een verwijzing naar de gevolgen van de zonde

De vloek in ons levenDe doornenkroon staat symbool voor de vloek in ons leven: de gevolgen van de zonde. In Genesis lezen we dat de aardbodem als gevolg van de zondeval is vervloekt en sindsdien dorens en distels voortbrengt: De aardbodem is omwille

Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' lijden en sterven: "Hij hield het uit omdat Hij aan ons dacht"

In onderstaande aflevering van de serie 'Begin je dag met God' is de volledige bijdrage van Wilkin van de Kamp terug te zien. 

Boekfragment

De worsteling van Jezus: onze Heer zweette bloeddruppels

Volgens de meeste historici gebeurde dit op de 14e van de maand Nisan van het Joodse kalenderjaar 3793. Omgerekend naar onze jaartelling was dit 7 april 30 na Christus. De tijd vanaf zijn verblijf in de Hof van Gethsemané tot aan de kruisiging op Gol

Video

Wilkin van de Kamp werd overrompeld door de Heilige Geest: "Ik schrok mij een hoedje"

"Ik schrok mij een hoedje, echt waar. Ik dacht: Oh nee, wat gebeurt hier?" Wilkin van de Kamp is binnen christelijk Nederland een bekende spreker, onder meer vanwege de conferenties van Stichting Vrij Zijn. Ooit bad Wilkin anderhalf jaar lang voor de

Boekfragment

Jezus’ levensbeker werd gevuld met de zonden van de hele wereld

Dáár had Jezus tegenop gezien. Geconfronteerd worden met de zonde van de wereld en tegelijkertijd gescheiden worden van zijn Vader. Hij, die zonder zonde was, werd tot zonde gemaakt. In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onde

Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom Jezus' kruisdood geen ongeluk was

"Jezus’ sterven aan het kruis is niet iets wat Hem per ongeluk is overgekomen of dat Hem door anderen werd opgedwongen. Het is niet zo dat Jezus, als één van de vele vrijheidsstrijders in deze wereld uiteindelijk toch overmeesterd werd en slachtoffer

Dagelijks leven

Wilkin van der Kamp over de grootste misvatting van Gods liefde: "Ik zal Hem nooit Papa noemen"

“De grootste misvatting van Gods liefde is dat God een knuffelgod is. Ik zal Hem nooit Papa noemen.” Aan het woord is voorganger en auteur Wilkin van de Kamp. We spraken met hem over zijn boek God is liefde punt! Vandaag komt onder meer de hel, het u

God

Kunnen christenen ziekten wegsturen in Jezus' naam? Wilkin van de Kamp antwoordt

"Als mensen zeggen dat ze 'altijd de gave van genezing hebben', dan ligt daar een oude pinkstertheologie achter die niet klopt." Voorganger Wilkin van de Kamp is bekend vanwege zijn genezings- en bevrijdingsbediening. In deze tweede aflevering van de

Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' lijden en sterven: "Zijn discipelen begrepen er niks van"

"In de laatste achttien uur van Zijn leven op aarde, is er niet een moment geweest dat Jezus er niet op voorbereid was. Jezus is geen moment overvallen door wat er gebeurde. Johannes schrijft dat Jezus wist dat de Vader Hem alle dingen in handen gege

Video

Wilkin van de Kamp heeft een boodschap voor christenen die een teken willen

In deze video behandelt Van de Kamp een belofte van Jezus uit Johannes 14 vers 21. Daar zegt hij: 'Wie Mij liefheeft, zal de liefde van Mijn Vader en Mij ontvangen en Ik zal Mij aan hem bekendmaken.’ "Wie heeft er nooit verstoppertje gespeeld? ‘Maak

Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom wij niet anders zijn dan Barabbas

"Paulus schreef aan de christenen in Rome in Romeinen 5:8: ‘God bewees ons Zijn liefde doordat Christus voor ons is gestorven toen wij nog zondaars waren.’ De dag waarop Jezus stierf, stonden er drie executies gepland, waaronder die van Barabbas. Hij

Video

Wilkin van de Kamp vertelt hoe Pontius Pilatus en Kajafas 'acteurs' waren in het script van God

"In de laatste achttien uur van Jezus’ leven op aarde, gebeurde niets bij toeval. Elke scène was vooraf bepaald bij een koninklijk besluit, vastgelegd in een hemels script. Elke Joodse handeling en iedere Romeinse actie was door God gewild en ingegev

Interview

Wilkin over de laatste 18 uur van Jezus: "Geen toeval dat Jezus zeven keer bloedde"

Op zeven momenten heeft bloed van Jezus gevloeid voordat Hij zijn laatste adem uitblies. Deze ontdekking noemt Wilkin van de Kamp ‘de zeven wonderen van het kruis’. “Het is geen toeval dat Jezus zeven keer bloedde,” vertelt de spreker. Wilkin ging 'o

Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom alleen God Zijn 'dwaze verlossingsplan' bedacht kan hebben

In deze aflevering staat Van de Kamp stil bij een ietwat markante uitspraak van de apostel Paulus. “Hij schrijft in 1 Korinthe 1 vers 21 dit: ‘God besloot om mensen te redden die de onzinnige boodschap geloven dat Christus voor hen aan het kruis is g

God

Aanhangers streeptheologie geloven dat God niet meer geneest: Wilkin van de Kamp reageert

Kan het zo zijn dat God in de tijd van de Bijbel meer wonderen en tekenen deed omdat de Bijbel toen nog niet was voltooid? We hebben nu de Bijbel tot onze beschikking en zijn in die zin minder afhankelijk van wonderbaarlijke genezingen, zo wordt soms

Video

Volgens Wilkin van de Kamp is Jezus de enige 'foto' die we van God hebben

“De Hebreeënschrijver begint zijn brief met een kraakhelder statement: de profeten hadden vóór de komst van Jezus slechts een glimp van God opgevangen. Zelfs al die glimpjes bij elkaar gaven nog geen duidelijk beeld van wie God echt is. Gods openbari

Video

De vrouw van Wilkin van de Kamp werd ernstig ziek: "Het werd helemaal stil"

Kan God ziekte gebruiken? Voorganger Wilkin van de Kamp gaat in deze vierde aflevering van de videoserie 'Bevrijding en genezing' dieper in op deze lastige vraag. Toen zijn vrouw twintig jaar geleden kanker kreeg, dacht Wilkin in eerste instantie dat

Video

Wilkin van de Kamp over Jezus' menswording: "Wie aan Hem voorbijgaat, zal God nooit vinden"

"Paulus spreekt over de komst van Jezus naar de wereld als een groot mysterie. Hij schrijft in 1 Timotheüs 3: 16: ‘Ongetwijfeld is dit het grooste mysterie van ons geloof. Hij is geopenbaard in een sterfelijk lichaam.’ De eeuwige God is in menselijke

Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom veel niet-christenen de dood van Jezus zinloos vinden

"De avond voor zijn sterven bad Jezus deze woorden tot Zijn Vader in de hemel: 'Vader, nu is de tijd gekomen. Toon nu de grootheid van Uw Zoon, dan zal de Zoon Uw grootheid tonen.’ Vandaag de dag verbaast menig niet-christen zich erover waarom het kr

Nieuws

Wilkin van de Kamp legt misverstanden over Gods liefde bloot

God is liefde! Het is een uitspraak die niet zelden gevolgd wordt door een maar. “Maar Hij is ook toornig”, “maar Hij is ook rechtvaardig” of “maar Hij is ook heilig”. Al die ‘maars’ bespreekt voorganger Wilkin van de Kamp in zijn nieuw boek ‘God is

Video

Wilkin merkt op dat Jezus nooit gezondigd heeft: "Dit is niet voor te stellen"

In onderstaande video deelt Van de Kamp "een karakteranalyse van Jezus". Bekijk ter inspirerende onderstaande boodschap:

Video

Volgens Wilkin van de Kamp wil God Zich door ons gevonden laten worden

"Als de apostel Paulus op zijn zendingsreis in Athene is aangekomen en de vele afgoden om zich heen ziet, zegt hij in Handelingen 17 vers 27: ‘Het was Gods bedoeling dat wij Hem zouden zoeken en Hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien Hij van

Video

Waarom God geen andere keuze heeft om ons door een diep dal te laten trekken

“De woorden die we lezen, hebben mijn vrouw en mij door de moeilijkste dagen van ons leven geleid”, vertelt Van de Kamp. “David zingt in vers vier van Psalm 23: ‘Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis: ik vrees geen kwaad, want U bent bij m

Video

Wilkin van de Kamp stelt confronterende vraag: "Wie ben je als je ziek wordt?

"David was en bleef zijn leven lang een herder in hart en nieren. In Psalm 23 vers 2 zingt hij: ‘De Goede Herder voert mij aan rustige wateren.’ Een goede herder houdt de hele dag een ding in gedachte: hij moet zijn kudde naar een veilige drinkplaats

Verdieping

Volgens Psalm 121 beschermt God je overal - is dat echt zo?

In Psalm 121 getuigt de psalmdichter van een wonderlijke zekerheid en een gelovige overgave aan God: ‘De Heer zal je steeds beschermen, het kwaad zal je niet raken.' 'De Heer beschermt je, overal, waar je ook gaat, je leven lang’ (Psalm 121:7-8, BGT)

Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: "Niemand kan God zien en in leven blijven"

“We lezen een bijzondere tekst uit een dialoog tussen God en Mozes waar God tegen Mozes zegt in Exodus 33 vers 23: ‘Als ik Mijn hand weghaal, zul je Mij van achteren zien. Mijn gezicht mag niemand zien.’ Wat is hier gaande? Als Mozes het volk Israël

Video

Volgens Wilkin van de Kamp zit God ons met Zijn genade op de hielen

“Een herder gaat pas slapen als hij weet dat al zijn schapen en lammeren veilig zijn. Het kan gebeuren dat een herder er ‘s avonds achterkomt dat er toch een schaap van de kudde is zoek geraakt. De herder weet dat een afgedwaald schaap blijft ronddol

Video

Wilkin van de Kamp over 'Gods invasie' in de wereld: "Hij kwam zonder wapengekletter"

"Paulus schrijft in zijn brief aan de Galaten: “Toen de volheid van de tijd gekomen was, zond God Zijn Zoon uit. Geboren uit de vrouw en geboren onder de wet, om hen die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij de aanneming tot kinderen zouden on

Verdieping

Sommige christenen beweren dat we genezing mogen claimen: terecht?

Sommige christenen geloven dat, op basis van wat Jezus aan het kruis heeft volbracht, wij honderd procent recht hebben op genezing hier op aarde. Zij zeggen dat genezing in de verzoening is inbegrepen en trekken de conclusie dat iedereen die gelooft

Video

Wilkin van de Kamp vocht tegen wetticisme: "Het is een wonder waar ik nu sta"

“Jezus nodigt ons in Mattheüs 7 vers 7 en 8 uit met deze woorden: 'Bidt en je zal gegeven worden. Zoek en je zult vinden. Klop en er zal voor je open gedaan worden. Want ieder die bidt, die ontvangt. Wie zoekt, die vindt. En voor wie klopt, zal open

Video

Wilkin van de Kamp vertelt waarom Jezus alles is wat God ons te zeggen heeft

‘Paulus schrijft in zijn brief aan de christenen in Korinthe: ‘Ons kennen schiet tekort en ons profiteren is beperkt.’ Nadat Aukje (Wilkins vrouw, red.) was uitgestapt om nog even snel een boodschap te doen, reed ik in de auto nog een rondje met onze

Dagelijks leven

Mislukte kindjes

Psalm 139 is een van mijn lievelingspsalmen. David aanbidt God die aan het begin van zijn leven stond. Hij verwoordt op poëtische wijze hoe God hem doorgrondt en alles van hem weet. Toen hij nog een embryo was zag God hem: Uw ogen zagen mijn vormeloo

Dagelijks leven

Wilkin van de Kamp kon jarenlang niet vergeven: "Ik was ongelooflijk boos op iemand"

"Het klinkt misschien als de omgekeerde wereld maar door hem vergeving te vragen voor mijn boosheid, schonk ik hem vergeving voor wat hij mij had aangedaan." Voorganger en auteur Wilkin van de Kamp heeft met ‘Hoe vergeving schenken je leven verandert

Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: Jezus gaf onzichtbare God een gezicht

Bekijk de videoboodschap van Wilkin:

Video

Wilkin van de Kamp over Psalm 23: "Net zoals schapen moeten ook wij verzorgd worden"

"In vers 5 van Psalm 23 zegt David: ‘U zalft mijn hoofd met olie.’ Wanneer de herder in de zomer met zijn kudde op de hoger gelegen tafellanden is aangekomen, wordt de kudde in alle behoefte voorzien. Hier kunnen de schapen volop van het malse groen

Nieuws

Waarom het volgens Wilkin van de Kamp belangrijk is om een rustdag te houden

“Vandaag lezen we het tweede vers uit Psalm 23 waar David getuigt: ‘De Goede Herder brengt mij naar groene weiden en laat mij rusten aan het water.’ David leidde een leven vol gevaren, onrust, conflicten, dreigementen en familieproblemen, maar luiste

Video

Wilkin van de Kamp over Psalm 23: "God zoekt je op als je afgedwaald bent"

"David wordt de ‘herderskoning’ genoemd. In Psalm 23 vers 1 zegt hij: ‘De Heere is mijn Herder, mij ontbreekt niets.’ Met de woorden ‘mij ontbreekt niets’, zegt David niet dat jou nooit iets kwaads zal overkomen. David zegt in Psalm 23 dat God in elk

Opinie

In Gods ogen is een Palestijn net zo geliefd als Jood

Op zaterdagochtend 7 oktober vuurde Hamas duizenden raketten op Israël af en vielen honderden terroristen Israël binnen. Een festival werd een bloedbad. Meer dan 1.400 onschuldige burgers werden meedogenloos afgeslacht: baby’s, kinderen, jongeren en

Video

Volgens Wilkin van de Kamp gaat God nooit de kortste route met ons leven

"We staan opnieuw stil bij Psalm 23 en wel bij vers drie waar David zingt: ‘De Goede Herder leidt mij in de rechte sporen.’ Ik las dat sommige rabbi’s de woorden ‘rechte sporen’ vertalen als ‘omwegen die eindigen in de goede richting.’ Hoe vaak zegge

God

Wat iedere christen volgens Wilkin van de Kamp zou moeten weten over Psalm 23

Psalm 23 is misschien wel het meest bekende Bijbelgedeelte ter wereld. Toch ontdekte Wilkin van de Kamp nog tal van nieuwe dingen toen hij de Psalm dieper onderzocht. In het boek ‘De Goede Herder’ schrijft hij over de (onontdekte) schatten van deze b

Video

Wilkin van de Kamp over Psalm 23: "God laat onze beker overstromen"

“De goede herder ontwerpt elk schaap bij de terugkeer naar de schaapskooi aan een zorgvuldig onderzoek. Sommige schapen zijn gewoon uitgeput. Dan neemt de herder een grote beker en vult deze bij een bron of een beek en wel zo dat deze overloopt. Hij

Video

Wilkin van de Kamp over Psalm 23: "Is er ooit een Herder geweest als Hij?"

"Psalm 23 vers 5 leert ons dat Jezus ons uitnodigt om aan Zijn tafel plaats te nemen. David zingt tot God: ‘U richt voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwen.’ Het Hebreeuwse woord voor dis is een ‘shulchan’ en betekent oorspronkelijk: ‘

Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: "God is een hartenjager"

Bekijk de volledige boodschap van Wilkin en neem een kijkje op de site van Vrij Zijn:

Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: "Soms lijkt God te zwijgen maar niets is minder waar"

"Psalm 23 is een geniaal meesterwerk", merkt Van de Kamp op. "In vers vier zegt David: ‘Ik vrees geen kwaad, want U bent bij mij.’ Psalm 23 is in alle opzichten een geniaal meesterstuk, want precies in het midden van deze Psalm staan drie woorden: Gi

Nieuws

De vrolijke ruil: van een gevangen zondaar naar een rechtvaardige ‘in Christus’

De grote kerkhervormer Maarten Luther worstelde net als ik een groot deel van zijn leven met de vraag hoe hij door God goedgekeurd en aanvaard zou kunnen worden. Na zijn rechtenstudie was hij het klooster ingegaan om zo zuiver mogelijk te leven. Maar

Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom je identiteit niet door anderen bepaald wordt

“Psalm 23 is de nachtegaal onder de Psalmen”, stelt Van de Kamp in de video waar diezelfde Psalm centraal staat. “David zingt het uit in Psalm 23 vers 3: ‘De Goede Herder verkwikt mijn ziel.’ Nu mogen wij de Hebreeuwse woorden ‘Hij verkwikt mijn ziel