TimKeller


Nieuws

Predikant en auteur Tim Keller (72) overleden: "Kan niet wachten om Jezus te zien"

Tim Keller is vrijdag op 72-jarige leeftijd overleden. De predikant, oprichter van de bloeiende Redeemer Church in New York en auteur van honderdduizenden verkochte boeken stierf aan alvleesklierkanker waar hij al drie jaar aan leed. Dat maakt zijn z

God

Veelvoorkomende misvattingen over strijden tegen de zonde

Een veelvoorkomende fout die gemaakt wordt, is denken dat het doden van de zonde ‘gewoon nee zeggen’ is tegen verkeerd gedrag of enkel berouw tonen en vergeving vragen voor onze zonden. Natuurlijk moeten christenen beide dingen doen, maar ze vormen n

Boekfragment

Waarom confronteer je een christen met zijn gedrag? Jezus legde het uit

Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster jou iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. Leg een geschil snel bij

Positief nieuws

18 inspirerende uitspraken van Tim Keller (1950-2023)

Vrijdag 19 mei 2023 overleed de wereldberoemde pastor en auteur Tim Keller op 72-jarige leeftijd. Met zijn bediening is hij talloze mensen tot steun en bemoediging geweest. In zijn boeken, tijdens preken en lezingen en op andere manieren deed hij tal

Boekfragment

Vergeving is niet net doen alsof een zonde geen zonde is

Als in de roman Jane Eyre de hoofdpersoon een huwelijksaanzoek van St. John afwijst, vraagt ze hem om vergeving, en hij reageert heel kil: ‘Toen ik hem vroeg of hij me vergaf antwoordde hij dat het niet zijn gewoonte was oude grieven te koesteren; hi

Boekfragment

De andere wang: roept Jezus op om het kwaad zijn gang te laten gaan?

Jezus zegt niet dat we ons niet tegen het kwaad moeten verzetten – net zo min als dat in de rest van het Nieuwe Testament gezegd wordt. De Heer keert zich tegen wie kwaad doen (1 Petr. 3:12). We moeten ons tegen de duivel verzetten ( Jak. 4:7; 1 Joh.

God

Wat iedere kerk in Nederland kan leren van Tim Keller

In 2003 leerde ik Tim Keller kennen tijdens een pastors weekend in New York. Rond het bijwonen van de kerkdienst was er ruimte voor gesprek (bij Keller thuis, met een bakje afhaalchinees op schoot) en de dag erna een serie workshops. Wat ik toen leer

Boekfragment

Gods vergeving is niet gebaseerd op het feit dat wij anderen vergeven

In het nieuwtestamentische Grieks worden er voornamelijk twee woorden gebruikt om het concept vergeving over te brengen. Charizomai bevat het begrip charis of ‘genade’ en betekent met iemand omgaan op een gevende, genadige wijze in plaats van op een

Boekfragment

Zonder vergeving kunnen we niet leven

Wat geen van deze seculiere modellen in zich heeft, is de verandering in motivatie die de verticale dimensie teweegbrengt. De ervaring van goddelijke genade leidt tot diepgaand herstel. Ze is gebaseerd op een gelovig aanschouwen van de hoge prijs die

Nieuws

Duizenden christenen herdenken Tim Keller: "Hij is nu gelukkiger dan ooit"

“Het heeft geen zin om het graf van Tim Keller te bezoeken. Tim is bij Jezus en is nu gelukkiger dan hij ooit is geweest”, aldus zijn vrouw Kathy Keller deze week tijdens de veelbekeken herdenkingsdienst. Afgelopen dinsdag werd de bekende kerkplanter

God

Wat Jezus zijn toehoorders vertelde had niet schokkender kunnen zijn

In de Hebreeuwse Schrift wordt God beschreven als de Koning die regeert over alle dingen (Psalm 93:1, 103:19). We zouden kunnen zeggen dat iedereen in het universum verkeert onder Gods heerschappij en dus in zijn koninkrijk is. De oudtestamentische p

God

Het evangelie dat mensen liever niet horen

De wereld wachtte op een Messias die eenmaal zou komen. In plaats daarvan kondigt Jezus een Messias aan die tweemaal komt. Dat verwachtte absoluut niemand. De Messias die twee keer komt, verschijnt de eerste keer in zwakheid, niet in kracht. Daarom i

Video

Waarom was Tim Keller zo populair? Ds. De Wilde geeft antwoord

Op 72-jarige leeftijd overleed afgelopen vrijdag de Amerikaanse predikant en auteur Tim Keller. De predikant was wereldwijd geliefd en zijn overlijden kwam voor velen als een schok. Maar waarom was Keller eigenlijk zo populair, zowel binnen als buite

God

Jezus zag het cynisme en de vrees in Tomas’ hart

Een van de twaalf, Tomas (dat betekent ‘tweeling’), was er niet bij toen Jezus kwam. Toen de andere leerlingen hem vertelden: ‘Wij hebben de Heer gezien!’ zei hij: ‘Alleen als ik de wonden van de spijkers in Zijn handen zie en met mijn vingers kan vo

God

Christenen moeten zich sterk bekommeren om het lot van vluchtelingen en armen

Zowel Mozes als Jezus vertelt ons dat de gerechtigheid en vrede van de uiteindelijke Stad van God weerspiegeld moeten worden in het leven van gelovigen. Dat betekent dat christenen uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament lessen moeten trekken om