Kerkverlating


Column

Er vindt momenteel een stille ramp binnen kerkelijk Nederland plaats

Dit artikel is de eerste in een serie van zes of meer artikelen over kerkverlating en geloofsverlies. Waarom is het belangrijk om dit onderwerp hier op Cvandaag zo uitgebreid te behandelen? Omdat ik er van overtuigd ben dat de Nederlandse kerk, zonde

God

Linda nam afscheid van de kerk: "Niet meer deel zijn van kerksysteem voelt als een bevrijding"

Leefregels vanuit de Bijbel, lieve broeders en zusters en de liedjes van Elly & Rikkert. Linda Bovendorp groeide ermee op. Bijna 40 jaar was ze lid van een kerk. Vier jaar geleden besloot ze om de kerk te verlaten. “Het kerksysteem zette me vast. Nu

Dagelijks leven

David kon niet langer geloven in God: "Er is geen Heilige Geest meer die over mijn schouder meekijkt"

Er zijn steeds meer geluiden van mensen die hun levensvisie niet meer kunnen combineren met het stramien van hun kerk. Sommigen geven uiting aan hun geloof in de vorm van huiskringen, of door zelfstandig hun geloof uit te leven. Sommige personen gaan

God

Waarom verlaten mensen op dít moment massaal de kerk?

‘Kerkverlating is te vergelijken met een burn-out. Anderen zien het vaak al van verre bij je aankomen, maar als het je persoonlijk overkomt, overkomt het je echt’, stelt opiniemaker Matthijs Vlaardingerbroek. Vandaag publiceert Cvandaag zijn tweede a

Dagelijks leven

Chris en Sjaak kunnen hun geloof niet combineren met de kerk: "Mijn geestelijk leven ontwikkel ik nu vooral buiten mijn kerk"

Er zijn steeds meer geluiden te horen van mensen die hun levensvisie niet meer kunnen combineren met het stramien binnen hun kerk. Een deel van hen gaat zelfstandig op zoek naar mogelijkheden om hun geloof toch vorm te kunnen geven.  Chris probeert l

Column

Durven christenen hun oordeel over kerkverlaters los te laten?

Sommige christenen zouden het liefst kerkverlaters terug de kerk in trekken en maar roepen: “Kom toch terug!” Met het is ten diepste Gods verantwoordelijkheid om voor Zijn teleurgestelde ex-volgelingen te zorgen, zo stelt opiniemaker Matthijs Vlaardi

Dagelijks leven

Bob Venus heeft oog voor mensen die met pijn uit de kerk zijn gestapt

Vol enthousiasme loopt hij over het terrein bij zijn werkplek, op de biologische boerderij de Eemlandhoeve, vlakbij Amersfoort. "Hier hebben we een biologische winkel, waar ze zelfgemaakte producten verkopen; vlees van eigen erf, en groenten uit de m

God

"Wie als christen niet lid is van een kerk, is ongehoorzaam aan God"

Veel kerken zien mensen vertrekken. Verschillende gelovigen starten hun eigen bijbelstudiegroep, of kiezen ervoor om hun geloof vorm te geven op hun eigen manier zonder kerk. Tijdens een discussie op het sociale medium Twitter zei Marten Visser hiero

God

Tjarko Evenboer gelooft nog wél in God: "Maar Hij moet groter zijn dan de christelijke religie"

Vorige week werd onverwachts bekend dat de bekende auteur en Kwok-cartoonist Tjarko Evenboer het christelijk geloof heeft afgezworen. CIP.nl sprak openhartig met hem over zijn geloofsswitch waarin hij een kijkje in zijn ziel geeft. Evenboer schreef o

God

Begrijpelijk dat mensen de kerk verlaten vanwege ‘radicale’ standpunten?

Is er in christelijk Nederland te weinig ruimte om te twijfelen aan gangbare ‘radicale’ overtuigingen? Dit is één van de vragen die gelovigen bezighoudt naar aanleiding van deze recente online serie over kerkverlating. Theoloog en predikant Wim Dekke

Levensverhaal

Lies Schreuders: "Mijn kerkloze jaren brachten me juist dichter bij God"

Er zijn steeds meer geluiden te horen van mensen die hun levensvisie niet meer kunnen combineren met het stramien binnen hun kerk. Een deel van hen gaat zelfstandig op zoek naar mogelijkheden om hun geloof toch vorm te kunnen geven. Lies Schreuders (

Interview

Ds. David van der Meulen hoopt dat meer christenen hun 'Voorhof-roeping' gaan vervullen

"Ik zie dat ouderen er als geen ander voor jongeren kunnen zijn, dat is denk ik één van de grootste schatten die we als kerk vandaag de dag te bieden hebben." Dominee David van der Meulen probeert in onze hoofdstad mensen te bereiken met het evangeli

Dagelijks leven

Wat moet de kerk doen om kerkverlaters terug te krijgen?

Na vier jaar kerkloos te zijn raakte ik bevriend met een aantal christenen. Na een tijdje met hen opgetrokken te zijn kregen zij de visie om een kerk te stichten. In eerste instantie was ik terughoudend en argwanend. Na verloop van tijd begon het toc

Interview

Cultuurverandering in de kerk is volgens Corstian niet het juiste antwoord op secularisatie

Na een intensieve periode waarin hij zeer actief was voor de kerk, besloot Corstian van Westen om de kerk te verlaten. Hij keerde na jarenlange afwezigheid terug en heeft daardoor een hart voor kerkverlaters gekregen. In het boek Adieu kerk! Adieu Go

God

Hoe de coronalockdown als katalysator van een massale leegloop van kerken functioneerde

'Veel christenen werden tijdens de coronalockdown langzaam maar zeker losgeweekt van wat hun eigen geloofsgemeenschap hen te bieden had. Vrij van de kerk. Vrij zijn! Wat beviel dat goed voor velen van hen', merkt opiniemaker Matthijs Vlaardingerbroek

God

Zien christenen kerkverlaters over het hoofd? Ds. Paul Visser antwoordt

'Er vindt momenteel een stille ramp binnen de kerk in Nederland plaats', stelde opiniemaker Matthijs Vlaardingerbroek onlangs in een columnreeks voor Cvandaag. Zien kerkgangers mensen die de kerk vaarwel zeggen over het hoofd? Dominee Paul Visser, pr

Column

De innerlijke strijd van kerkverlaters: je leefde braaf als volgeling van Jezus, en nu?

In dit artikel wil ik kijken naar de enorme impact die een geloofstransitie en geloofsverlies op iemands leven heeft. Deze impact betreft niet alleen de relatie met de partner, kinderen, ouders en vrienden, maar het kan ook een hele grote impact op d