Gebedsgenezing


Opinie

Tom de Wal toont aan dat het verstandig is om gebedsgenezers te ontlopen

Hij wil in zijn geboorteplaats Dussen een enorm religieus complex bouwen waar hij zo’n 1775 bezoekers kan ontvangen en van waaruit hij zijn diensten wil gaan vormgeven. Ook is hij een Bijbelschool gestart. Kwetsbare mensenHet moeilijke van dit alles

Column

Wel of niet bidden voor genezing? We baden alsof ons leven ervan afhing

Hij was in de winter van zijn leven, 74, maar toch. Er gloorde hoop. God had hem verteld dat hij 82 zou worden. Hij zou nog eens de Comeragh Mountains, in Zuidoost-Ierland, beklimmen en het koude heldere water uit de Mahon Falls drinken. Zijn geloof

Interview

Simon Ekkelboom gelooft niet meer in zijn eigen wonderbaarlijke genezing

Het was een van de opmerkelijkste gebeurtenissen tijdens Opwekking 2014. Christenen op het festivalterrein baden voor Simon Ekkelboom, die met spierdystrofie in een rolstoel zat. Er gebeurde een wonder. Na het gebed kon hij namelijk opeens lopen. De

Interview

Christelijke goochelaar kritisch op genezingsdiensten: “Ik zie goocheltrucs voorbijkomen”

“Ik geloof dat God geneest, maar met genezingsdiensten heb ik erg veel moeite. Regelmatig zie ik goocheltrucs voorbijkomen.” Elmar Hofstee is in het dagelijks leven actief als goochelaar. Hij treedt op bij onder andere bedrijfsfeesten, kinderfeesten

Nieuws

Martin Koornstra ziet dat zijn dochter niet geneest: "Als vader kan ik niet 21 jaar lang bidden om een wonder"

Martin Koornstra heeft al heel wat genezingen mogen meemaken in zijn leven. Toch is genezing voor het mentale herstel van zijn 21-jarige dochter tot dusver uitgebleven. "Ik bid er nog weleens voor maar minder intens en vurig. Misschien ook minder ver

God

Wilkin van de Kamp over waarom God lijden toelaat en niet alle zieken genezen

Waarom geneest God de een wel en de ander niet? Waarom laat God het lijden toe, als Hij almachtig is? Waarom krijgen we, ook al zijn we christen, soms forse tegenslagen te verduren? Vragen waar veel christenen mee struggelen. Wilkin van de Kamp, schr

God

Atheïstische illusionist ziet mensen genezen tijdens theatershow

Afgelopen week bekeek ik op aanraden de nieuwste show ‘Miracle’ van Derren Brown op YouTube. Voor degenen die hem niet kennen, Derren Brown is een voormalig christen, nu atheïst en is een van de Engelse top-illussionisten. In zijn uitverkochte theate

God

Hoe genezing en bevrijding verdwenen uit de kerk: “Voor de kerkvaders was het heel normaal”

We kennen de tijd van Handelingen als een periode van veel wonderen en genezingen. De periode daarna is minder bekend. Zijn de wonderen gestopt na het overlijden van de apostelen of na de totstandkoming van het Nieuwe Testament? Dominee David ten Voo

Dagelijks leven

Waarom je voorzichtig moet zijn om je door onbekende christenen de handen op te laten leggen tijdens een genezingsdienst

Laat me je meenemen terug in de tijd naar 1995. We zitten midden in wat toen de Toronto Blessing genoemd werd. Ook in ons land is deze beweging gearriveerd. Bekende en minder bekende christelijke Nederlandse leiders zijn naar Toronto gevlogen. Hier i

Verdieping

Gebedsgenezing: wil God dat iedere zieke christen geneest?

God sprak ook onder andere door David in Psalm 103:3. God is de God “die al uw ongerechtigheden vergeeft en al uw krankheden geneest”. In het Nieuwe Testament laat God vervolgens door Jezus, heel duidelijk zien “dat Hij wil genezen”. Er staat in Matt

God

Corlien Doodkorte lag op de intensive care en schreeuwde het uit naar God

Corlien Doodkorte was ernstig ziek en ten dode opgeschreven. Reuma, borstkanker, de ziekte van Parkinson en een hartinfarct; menselijkerwijs kon ze niet meer beter worden. Totdat er een wonder gebeurde. In een tweedelige serie spreekt Cvandaag.nl met

God

Arts Gor Khatchikyan: "'Genees de zieken' is ook in het ziekenhuis een zoektocht"

Is er een medische kant aan gebedsgenezing? Dokter Gor Khatchikyan denkt van wel. Samen met voorganger Martin Koornstra schreef hij een Q&A-boek over gebedsgenezing. CIP.nl sprak hem naar aanleiding van het boek ‘Genees de zieken’ is van Royal Missio

God

De voorganger van Simon denkt dat hij "niet in z'n genezing is gaan staan"

Gisteren publiceerden we op CIP.nl dat er van de wonderbaarlijke genezing van Simon in 2014 nog maar weinig over is. Hoe reageert men in de voormalige kerk van Simon Ekkelboom hierop? CIP.nl sprak met voorganger Jan Barendse, die Simon lange tijd beg

Dagelijks leven

Zijn genezingsdiensten Bijbels? Kan God je niet in je eigen gemeente genezen?

God is een God van wonderen. Niet alleen in de tijd van de Bijbel, maar ook vandaag de dag komen genezingen nog steeds voor. Artsen staan daar echter vaak sceptisch tegenover. Martin Koornstra schreef er samen met Gor Khatchikyan, arts van beroep, ee

God

Waarom Annemieke Bosman gebedsgenezers ontloopt

"Na een onfortuinlijk einde van mijn experiment met gebedsgenezing, houd ik me er verre van." Op Creatov.nl legt Annemieke Bosman uit waarom ze gebedsgenezers ontloopt en chronisch zieken aanraadt om zich er verre van te houden. Annemieke: "Stel het

God

Gebedsgenezers: 10 redenen waarom ik ervan genezen ben

In mijn blog ‘Ziekte en handikap – hoe ga je er als christen mee om’ schreef ik aan het eind, dat er soms wel wonderen van lichamelijke genezing plaatsvinden op het gelovige gebed, maar meestal niet. Ik ben niet de eerste die dat zegt. Joni Eareckson

God

Kunnen christenen ziekten wegsturen in Jezus' naam? Wilkin van de Kamp antwoordt

"Als mensen zeggen dat ze 'altijd de gave van genezing hebben', dan ligt daar een oude pinkstertheologie achter die niet klopt." Voorganger Wilkin van de Kamp is bekend vanwege zijn genezings- en bevrijdingsbediening. In deze tweede aflevering van de

God

Moet de vermiste evangelist Samuël Boujadi opgewekt worden uit de dood?

Echt, ik bewonder het geloof van Jack Schreudering en Daniël van Deutekom. Het is een geloof dat met liefde gepaard gaat. Ze houden van Samuël Boujadi, en ze geloven dat, als zij diens lichaam zullen vinden, God van hen vraagt dat zij voor zijn opwek

Dagelijks leven

Waarom een genezingsdienst bezoeken je bijna altijd een 'hoop' kost

Een paar keer per jaar doe ik mee met de loterij. Van mijn zakgeld koop ik een kwart lot. Ik droom over het geld dat we misschien gaan winnen, hoewel ik in mijn hart weet dat de kans heel klein is dat je ook daadwerkelijk wint. Als de trekking gewees

Nieuws

Gebedsgenezing weer op de kaart door onderzoek SBS

Een op de drie Nederlanders (34 procent) gelooft dat goddelijke of spirituele krachten chronische ziekten kunnen verhelpen. Dit blijkt uit onderzoek onder het Hart van Nederland-panel. Het onderzoek onder 3.715 respondenten laat ook zien dat 12 proce

God

Martin Koornstra wordt enthousiast van Jezus’ genezingswonderen: "Stop met huilen"

“Er moet een moment komen dat je je ogen niet richt op het probleem, maar kijkt naar Hem die de oplossing is. Daarom zegt Jezus: ‘Stop met huilen.’” Zondagavond leidde Martin Koornstra de gebedsdienst voor zieken tijdens de Pinksterconferentie Opwekk

God

‘In je genezing gaan staan’ creëert een ziekmakend Godsbeeld

Wat een feest was het voor ons als christenen, toen wij in 2014 de video zagen van de genezing van Simon Ekkelboom. Tijdens de Opwekkingsconferentie leek Simon op een fantastische manier van zijn spierdystrofie genezen. Fijn voor hem, maar vooral ook

God

Waarom tekenen en wonderen in Gods koninkrijk broodnodig zijn

Als God wonderen doet, komen er massa's mensen op af, merkt Martin Koornstra op. "Het is toch opvallend dat we in Europa zo weinig wonderen hebben en dus ook zo weinig massa’s," zegt hij in gesprek met CIP.nl. In deze vijfdelige videoserie gaat de di

God

Waarom gebedsgenezing een plek verdient in de kerk

Genezing, een Bijbelse opdracht, maar ook een gevoelig thema. Vragen als: waarom geneest de een wel en de ander niet? En als je niet geneest, geloof je niet genoeg? CIP.nl praat met Hans Maat, directeur van het Evangelisch Werkverband, over de gaven

Nieuws

"We gebruiken massahypnose bij genezingsdiensten"

"We moeten voorzichtig zijn om een wonder te claimen. Als er nu iets op het podium gebeurt, is het door meerdere mensen gefilmd en staat het de volgende dag op YouTube," vertelt Matthijs Vlaardingerbroek in gesprek met Groot Nieuws Radio over (omgaan

Video

Martin Koornstra: "Elke christen heeft de opdracht handen op te leggen en te genezen"

"Ik ervaar het als een opdracht om christenen te leren om voor zieken te bidden. Genezingsdiensten zijn mooi, maar anderen trainen om te bidden voor anderen is nog mooier." Cvandaag bezocht Martin Koornstra, één van de meest enthousiaste sprekers van

God

Acht prangende vragen over gebedsgenezing

Gebedsgenezing, het roept veel emoties en vragen op. Want waarom geneest niet iedereeen? Is je geloof dan niet groot genoeg? Kan het überhaupt wel, is het niet puur psychisch? Is ziekte een straf van God? Corlien Doodkorte, schrijfster van Geen grapp

Levensverhaal

Waarom ik deze serie over gebedsgenezing geschreven heb

Als jonge tiener woonde ik vlak bij het strand van Kijkduin. Regelmatig ging ik met mijn vader en mijn broers in de herfst in de zee zwemmen. Het liefst als er grote, wilde golven waren en het zeewater nog lekker warm was. Voordat we de woeste zee in

Nieuws

Mini-docu BNN over gebedsgenezing op straat: "Ik wil dit mijn hele leven doen"

Ze geloven niet in masturbatie, bidden vol overgave en proberen mensen te genezen door middel van gebed. Wat jouw pijn ook is: "God kan iedereen genezen". BNN nam een kijkje in het leven van een groep jongeren, die samen als broeders in één huis wone

God

Hoe een genezingswonder een groot theologisch vraagstuk oploste

Onlangs kwam ik op sociale media een filmpje tegen van een genezingsdienst. In deze video zag ik een meisje van een jaar of 25 op een stoel zitten met een been dat wel vijf centimeter korter was dan haar andere been. Een enthousiaste meneer bad krach

God

Zes misvattingen over tekenen en wonderen

Ziekten horen bij het plan van God. En als je ziek wordt, moet je de ziekte als een kruis op je nemen en dragen. Dit zijn misvattingen, volgens Martin Koornstra, spreker en schrijver van het boek Wonderen van het Koninkrijk. In deze videoserie van CI

God

Waarom Martin Koornstra gelooft in de kracht van genezingsdiensten

Veel christenen die ziek zijn gaan naar een genezingsdienst. Waarom kiest Martin Koornstra voor deze vorm om te bidden voor zieken? Zorgt een genezingsdienst voor hoge verwachtingen en onnodige teleurstellingen? Eerder vertelde blogger Matthijs Vlaar

God

Marc Joshua bidt op straat voor zieken: "God heeft mij deze gave gegeven"

Hij is een jonge man met een grenzeloze passie voor Jezus en de mensen om hem heen. Als hij naar buiten gaat, wil hij dat zoveel mogelijk mensen God persoonlijk ontmoeten. Bijvoorbeeld via lichamelijke genezing. In een recent filmpje is te zien hoe e

Levensverhaal

Rasika genas tijdens een genezingsdienst terwijl ze niet in Jezus geloofde

Terwijl ze niet geloofde in Jezus, ging Rasika Bos op aandringen van een vriendin toch mee naar een genezingsdienst. Ze wachtte op een operatie, omdat haar bekken verwijd was. Het ongelooflijke gebeurde: nadat er voor haar gebeden werd, liep Rasika a

God

Hans Maat niet verrast door genezingsonderzoek: "Ik zie wekelijks wonderen gebeuren"

“Mensen die allergisch reageren op bidden voor zieken nodig ik uit een avondje met mij mee te gaan”, zegt Hans Maat. Plotseling was gebedsgenezing een veelbesproken onderwerp in Nederland. Aanleiding is een promotieonderzoek van gepensioneerd huisart

God

Martin Koornstra geraakt: “Genezingswonderen passen niet in ons denksysteem”

‘Kwakzalverij’, ‘fakenews’ en ‘achterlijke religieuze onzin’. Op het promotieonderzoek van gepensioneerd huisarts Dick Kruijthoff naar genezingservaringen door middel van gebed werd door veel Nederlanders negatief gereageerd, zo merkte ook spreker Ma

God

Martin Koornstra vraagt zich af of ziekte onderdeel is van Gods plan

Is ziekte een plan van God en moet je het daarom aanvaarden als Zijn kind? Die vraag beantwoordt Martin Koornstra in een Cvandaag-videoserie naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘Genees de zieken, Q&A (vragen en antwoorden) met de arts en de prediker

God

Aanhangers streeptheologie geloven dat God niet meer geneest: Wilkin van de Kamp reageert

Kan het zo zijn dat God in de tijd van de Bijbel meer wonderen en tekenen deed omdat de Bijbel toen nog niet was voltooid? We hebben nu de Bijbel tot onze beschikking en zijn in die zin minder afhankelijk van wonderbaarlijke genezingen, zo wordt soms

Video

De vrouw van Wilkin van de Kamp werd ernstig ziek: "Het werd helemaal stil"

Kan God ziekte gebruiken? Voorganger Wilkin van de Kamp gaat in deze vierde aflevering van de videoserie 'Bevrijding en genezing' dieper in op deze lastige vraag. Toen zijn vrouw twintig jaar geleden kanker kreeg, dacht Wilkin in eerste instantie dat

God

Tekenen en wonderen zijn meer dan een leuk extraatje

Mensen die genezen van kwalen en ziekten. Tekenen en wonderen, noemen we dat ook wel. Een leuk extraatje? Kers op de taart? Of is het nodig om de grootheid van God te laten zien? CIP.nl spreekt met Hans Maat in deze video van CIP.nl over het werk van

God

Martin Koornstra geeft 7 onmisbare adviezen voor wanneer je bidt voor mensen in nood

In deze videoserie praat Rik met Martin Koornstra, directeur van Royal Mission schrijver van het boek Wonderen van het koninkrijk over tekenen en wonderen. In het vijfde deel: adviezen voor als je aan het bidden bent voor mensen in nood. Het eerste a

God

Waarom we in een genezingsdienst onderscheid moeten maken tussen ‘menselijke genezingen’ en Goddelijke genezingen

“Wat een vreemde titel!”, zal je wellicht denken. “Menselijke genezingen? Waar gaat dit over?” In dit vierde artikel in deze serie wil ik je meenemen in een blikje achter de schermen van genezingsdiensten en je kennis laten maken met één van de nadel

God

Door deze 3 barrières moet je heen als je een wonder wilt ontvangen

Als je op een wonder hoopt, moet je soms wat barrières slechten. Denk aan twijfel, angst of reacties uit je omgeving. In deze vijfdelige videoserie gaat Rik met Martin Koornstra in gesprek over wonderen en tekenen. Aanleiding is zijn nieuwe boek Wond

Interview

Johan Koornhof had medisch gezien dood moeten zijn: "Jezus stuurde mij terug"

De Zuid-Afrikaanse Johan Koornhof is een succesvol spreker en schrijver wanneer tijdens de coronapandemie plotseling het noodlot toeslaat. Van de één op de andere dag komt hij op de intensive care (IC) terecht. Zijn hart en hersenen begeven het en in

God

SERIE: Gebedsgenezing in Nederland

CIP.nl start met een serie lange artikelen over gebedsgenezing. De artikelen zullen worden geschreven door Matthijs Vlaardingerbroek en hierna worden aangevuld worden met interviews en artikelen van andere christenen in Nederland. Hieronder introduce

God

Waarom genezingsdiensten vaak zo ongezond zijn voor de gebedsgenezer zelf

Iedere christen heeft van God een gave gekregen. Toch lijkt het alsof we niet elke gave even hoog achten. Voor wellicht begrijpbare en menselijke redenen vinden wij de gaven van leiderschap, wonderen doen en genezingen bijvoorbeeld vaak belangrijker

God

Waarom de één wel en de ander niet geneest

Martin Koornstra vertelt dat het vallen en opstaan is in het leven. Ook als het gaat om gebedsgenezing. In deze vierde video in de serie over tekenen en wonderen, vertelt hij over hoe het is, als hij voor mensen bidt die niet genezen. De directeur va

God

Bidden voor zieken door de ogen van de wetenschap: sluit gebedsgenezing het menselijke verstand uit?

Genezingsclaims na gebedsgenezing worden zelden tot nooit bewezen door (erkende) medici. Door de vele claims van genezingen, maar het gebrek aan bewijsmateriaal wordt gebedsgenezing dan ook vaak afgedaan als onecht. Hoe wordt er vanuit de wetenschap

God

Jan Minderhoud ziet dat genezingen en bevrijdingen soms uitblijven

Waarom lijkt God niet altijd genezing en bevrijding te geven? Die vraag hield Jan Minderhoud in de afgelopen jaren behoorlijk bezig. En daar staat de theoloog niet alleen in. ‘Genezing en bevrijding’ staat bij steeds meer christenen in de belangstell

Dagelijks leven

Wat als een uitgesproken genezing niet blijkt te kloppen?

God is een God van wonderen. Niet alleen in de tijd van de Bijbel, maar ook vandaag de dag komen genezingen nog steeds voor. Artsen staan daar echter vaak sceptisch tegenover. Martin Koornstra schreef er samen met Gor Khatchikyan, arts van beroep, ee