Discipelschap


Interview

God riep Dirk en Netty naar Groningen: "We zijn geen avonturiers"

‘Nu in de dorpsmoestuin: spinazie (zelf snijden), kroten/bietjes, bloemen. Gratis. Schroom niet!’. Het staat er uitnodigend, op een krijtbord bij gebouw ‘Irene’, naast de dorpskerk in het hart van het Groningse Sebaldeburen. Dit is het thuishonk van

Boekfragment

Waarom durven christenen niet te experimenteren? Vijf verlammende gedachten

Kijk eens terug in je eigen situatie: hoe vaak is er iets geroepen over verandering en hoe vaak is dat ook door anderen met enthousiasme begroet, maar liep het toch uit op meer van hetzelfde? Als je dan terugkijkt is de situatie min of meer bij het o

Interview

Pionier Ella van den Brandhof: “Durf als kerk om niet succesvol te zijn”

Al op jonge leeftijd kwam Ella met verschillende vormen van kerk-zijn in aanraking. “Mijn ouders en ik gingen met de boot op vakantie door heel Nederland. Op zondag namen we een kijkje bij allerlei verschillende kerken. Op die momenten heb ik gezien

Interview

Oeds Blok over zijn tweede bekering: "Ik liet de ‘christelijke wereld’ los om mensen in onze wijk te ontmoeten"

“Mijn sociale leven zat vol met mensen die in Jezus geloven. Ik heb de ‘christelijke wereld’ losgelaten om mensen in onze wijk te ontmoeten”, vertelt Oeds Blok. In 2012 ging hij samen met buurtgenoten experimenteren met een buurtkerk in de Amersfoort

God

Rob van Houwelingen: "Als je Jezus volgt gaat het dwangmatige eraf"

“Als je Jezus echt volgt, dan gaat het dwangmatige er vanaf,” zegt Rob van Houwelingen naar aanleiding van zijn boek ‘Handbagage voor Jezusvolgers’. In dit boek geeft de hoogleraar Nieuwe Testament aan de Theologische Universiteit Kampen twintig inzi

Boekfragment

De grootste handicap van kerken: afwezig zijn in de buurt

Sociale zorg en welzijn zijn het domein van overheid en particuliere aanbieders geworden. Dit hoeft geen reden te zijn voor jou als kerkgemeenschap om je holistische karakter op te geven. Voor je het weet trek je je terug op je geestelijke domein en

Boekfragment

Jezus volgen betekent vertrouwd raken met verlies en vastigheden loslaten

 Tijden van verandering en grote onzekerheid kom je tegen bij Israël in de woestijn, na de uittocht van Egypte, en later in de ballingschap. Onze wens is dan ook dat kerken en groepen vanuit het evangelie elkaar helpen om die verbinding te leggen. He

Interview

Salvo stopte als leider van een kerk om Jezus te volgen in zijn buurt

Discipelen maken is als christen één van onze opdrachten. Salvo D'Agata stopte als leider van een kerk om het volgen van Jezus concreet te maken. Hij wil in verbinding staan met anderen, of ze nu geloven of niet. Vanaf 2009 is hij en zijn gezin uitge

Boekfragment

Hoe is je kerkgebouw een toegankelijke plek voor buitenstaanders?

Als we dit gebouw, waar we wellicht al vele jaren mee vertrouwd zijn, eens bekijken als een mogelijke third place, een publieke plek van betekenis, wat zijn dan de vragen die je wilt stellen?  ► Hoe welkom ben je in dit gebouw? Hoe voelt dat en waar

God

Cees van Breugel is wijkpastor: “Bidden met een buurtgenoot is meer waard dan een topsalaris”

"Twintig jaar geleden verdiende ik veel meer geld en had ik een groter huis. Ik moest van mijn voetstuk af om als wijkpastor te mogen dienen. Iemand bij Jezus brengen is veel meer waard dan een topsalaris.” Cees van Breugel is sinds 2015 actief als e

Column

Bonustijd: wat geven wij op om Jezus te volgen?

Ze hadden jarenlange vervolging gekend. Regelmatig waren ze met de dood bedreigd en soms waren ze daar niet ver vanaf. Vader, moeder, drie jonge kinderen. Van dichtbij werden ze beschoten, bleven door een wonder gespaard. Jaren moesten ze ondergedoke

Column

Er gewoon zijn: Ook Jezus was veel op straat en in de huizen van mensen

Hij komt regelmatig langs en ik en anderen hebben het nodige met hem meegemaakt. Al langere tijd is hij in mijn gebeden en heb ik de Heer specifiek gevraagd of Hij een opening wil geven zodat we hem kunnen helpen bij zijn problemen. En dan, op een on

Nieuws

Mart-Jan van der Maas maakt discipelschap tastbaar: "Absurd dat Jezus tijd stak in groepje van 12 mensen"

Mart-Jan van der Maas woonde jarenlang met zijn gezin in Cambodja. Deze levenservaring en de genade van een goede vriend en mentor aan zijn zijde hebben hem veel geleerd over discipelschap. Aan alles merk je zijn passie voor Jezus en de wil om discip

Interview

Bram Koerts bereikt jongeren met sport en evangelie: "Ze gaan met hun vraag niet naar de dominee toe"

“Bij een theologische vraag gaan jongeren uit de kerk en daarbuiten niet eerst naar de dominee of de oudste toe. Maar ze gaan wel naar de leiders van een sportcommunity toe.” Bram Koerts is huistheoloog bij Next Move die de kerk terug de wijk in wil

God

Bijbelleraar Jacques Brunt: "Het bewandelen van de smalle weg vraagt zelfverloochening en discipelschap"

"Het bewandelen van de smalle weg vraagt om het offer van zelfverloochening en discipelschap", zegt bijbelleraar en evangelist Jacques Brunt in een nieuwe video van de serie Levenslicht van Stichting Groeien in Geloof. Brunt behandelt in de video de

God

Deze 3 kernideeën uit de Bergrede maken dat ik radicaler Jezus wil volgen

Herinner je je het verhaal van Julio Diaz nog? Die zijn overvaller mee uit eten nam, met de gedachte: “Het enige wat je kunt doen is mensen goed behandelen en hopen dat ze jouw op hun beurt goed behandelen.” Ik vond het een mooi verhaal dat aansloot

God

Discipelschap - samen Jezus volgen zonder eenheidsworst

Het kan niet genoeg benadrukt worden dat discipelschap in je eentje niet gaat. Je kunt Jezus echt alleen maar volgen samen met anderen. Nu zullen leerlingen van Jezus dat ook niet snel ontkennen, maar ondertussen maakt onze individualistische cultuur