Christenvervolging


Opinie

Ontvoeringsindustrie in Nigeria moet stoppen: tien jaar wegkijken is niet te verteren

Eerst even het geheugen opfrissen. Op 14 april 2014 dringt een groep mannen die zich voordoen als regeringssoldaten, een christelijke meisjesschool in Chibok binnen. Het zijn strijders van de radicaalislamitische terreurgroep Boko Haram, die al jaren

Verdieping

Christenen in Pakistan zijn iedere dag in gevaar: 5 belangrijke vragen en antwoorden

Wat is de religieuze situatie in Pakistan?Wie de jaarlijkse Ranglijst Christenvervolging van Open Doors bestudeert, komt al snel tot de conclusie dat verreweg de meeste landen waar christenvervolging plaatsvindt, islamitisch zijn. Pakistan behoort to

Interview

Indrukwekkende gebedsverhoring: Richard wijst op belang van gebed én vasten

“Je eten laten staan. Waarom zou je dat doen? Er is overvloed dus waarom zouden we onszelf gaan lopen pijnigen, hè?”, vraagt Richard zich af. “Het klinkt misschien een beetje als zelfkastijding, maar toch staat het toch wel dertig tot veertig keer in

Nieuws

Honderden schoolkinderen ontvoerd in Nigeria

Dat meldt Open Doors. De eerste ontvoering vond begin deze week plaats in Ngala, een plaats in de staat Borno. Daar was een grote groep van zeker 200 vrouwen en kinderen aan het hout sprokkelen, toen ze werden overvallen door terroristen. Ze werden a

Verdieping

Heviger vervolging leidt tot forse groei aantal christenen

Als eerste trend noem ik de doorgaande radicalisering van gewelddadige islamitische groepen, zoals Boko Haram, de taliban en aan al-Qaida gelieerde groepen. Deze proberen hun invloed en grondgebied met steeds extremer geweld te vergroten. Dit leidt t

Column

Ik sprak met christenen die gemarteld waren in zeecontainers

De geloofsblijdschap, óndanks de martelingen, de geloofszekerheid, óndanks bestaanszekerheid, de volharding óndanks zwakte, pijn en verdriet die ik heb ervaren in de levende kerk met een levende Christus heeft mijn hart vervuld en diep geraakt. De ee

Interview

CU-Kamerlid laakt houding Tweede Kamer rond christenvervolging Nigeria

U diende recent Kamervragen in over de schrijnende situatie van christenen in Nigeria. Daarbij focuste u zich vooral op de situatie van Rhoda Jatau die gearresteerd werd nadat ze zich uitsprak over de moord op de christelijke studente Deborah Yakubu.

Nieuws

Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken spreekt zich uit over christenvervolging Nigeria

Rhoda JatauDe directe aanleiding van de Kamervragen van Ceder was de arrestatie van Rhoda Jatau, een christelijke moeder van 5 kinderen die in Nigeria werd opgepakt omdat ze een islamitische lynchpartij op een christelijke studente veroordeelde. Jata

Interview

Veroordeelde kerkleider ziet aantal christenen in Algerije groeien: "God is aan het werk"

Samenkomen in een kerkdienst kan niet meer. Veel kerken in Algerije zijn de afgelopen zes jaar door de autoriteiten gesloten, zo laat Youssef Ourahmane weten. “Om te voorkomen dat mensen tóch deze kerken kunnen binnengaan, zijn de deuren verzegeld.”

Nieuws

Nigeriaanse genocide door moslims gaat door: "Het doel is christenen uit te roeien"

Geweldsexplosie PlateauWederom vonden er verschillende aanvallen plaats in de staat Plateau. In deze staat is het islamitische geweld tegen christenen de laatste maanden explosief gestegen. Vanaf 22 januari werden verschillende christelijke dorpen en

Nieuws

Bekend Chinees voorgangersechtpaar gemarteld en veroordeeld tot lange gevangenisstraf

Veertien jaarDe Chinese leider Xi Jinping heeft opdracht gegeven om alle protestantse kerken te dwingen zich aan te sluiten bij de Drie-Zelfkerk, een door de overheid gecontroleerd kerkverband. In het verlengde van die opdracht komen huiskerken in Ch

Interview

SDOK-bestuurslid sprak Eritrese christenen die elke dag gemarteld werden: "Wat zou ik doen?"

U bracht onlangs namens SDOK een bezoek aan Ethiopië. Hoe blikt u terug op die reis?“Ik heb enorm veel indrukken opgedaan. Zo sprak ik met christenen die in Eritrea gevangen zaten en nu in Ethiopië wonen. Eritrea is voor christenen een vreselijk land

Nieuws

Politiek Den Haag reageert op christenvervolging: "Ik moest zelf als christen vluchten uit moslimland"

“Het is hier in de Tweede Kamer van belang dat we christenvervolging telkens aan de orde stellen”, stelt SGP-leider Chris Stoffer voor de camera van Open Doors. “We doen zaken met andere landen en sluiten migratiedeals met andere landen. Laten we dit

Verdieping

De 5 meest belangrijke aspecten aan de Ranglijst Christenvervolging 2024

Geweld tegen christenen neemt toeUit de cijfers van Open Doors blijkt dat het geweld tegen christenen verder is toegenomen. Waar christenvervolging wereldwijd vorig jaar ongeveer hetzelfde bleef in vergelijking met het jaar daarvoor, zien we nu een d

Opinie

Geloofsvervolging mag niemand koud laten

De ranglijst levert doorgaans stof tot nadenken. Regeringen protesteren als hun land op de lijst belandt, omdat ze weten dat vermelding bepaald geen aanbeveling is. Politici trekken aan de bel als er grote verschuivingen en zorgelijke trends zichtbaa

Nieuws

Islamitisch geweld richting Nigeriaanse christenen gaat door: Meer dan 50 doden in 2024

Tientallen doden in KadunaIn de staat Kaduna komt er veelvuldig dodelijk geweld voor tegen christenen. Ook afgelopen week waren er weer vele slachtoffers te betreuren. Diverse bronnen melden dat er op drie januari gewapende moslimterroristen meerdere

Verdieping

Christenen in Nigeria worden massaal afgeslacht: 5 belangrijke vragen en antwoorden

Wat is de religieuze situatie in Nigeria?De meeste landen waar christenvervolging plaatsvindt zijn islamitisch. In Nigeria ligt dat echter anders. Er zijn in dit land net iets meer moslims dan christenen. Iets meer dan de helft van de mensen in Niger

Nieuws

Kerstterreur in Nigeria: Minstens 160 doden bij aanvallen op christelijke dorpen

Dat melden lokale bronnen, internationale persdiensten en mensenrechtenorganisaties. Het gaat om tal van christelijke dorpen in de Nigeriaanse staat Plateau. In deze staat vinden veelvuldig aanvallen op christenen plaats. Die worden in de meeste geva

Interview

Naghmeh volgt Jezus en betaalt een hoge prijs: "Ik ging langzaam dood van binnen"

Naghmeh Panahi werd in 1977 geboren in Iran. Het land zou voorgoed veranderen door de revolutie die er eind 1978 uitbrak. Naghmehs moeder was onderdeel van het Iraanse leger en moest de koning beschermen, terwijl haar vader juist meehielp de revoluti

Nieuws

Mogelijk doodstraf voor Nigeriaanse moeder van vijf kinderen na veroordelen islamitische lynchpartij

Veroordelen lynchpartijJatau, afkomstig uit de Nigeriaanse staat Bauchi, stuurde in mei 2022 via WhatsApp een videobericht naar haar collega’s waarin ze de lynchpartij op de christelijke Deborah Yakubu veroordeelde. Een woedende moslimmenigte trok ve

Nieuws

Nigeriaanse vrouw in gevangenis nadat ze islamitische lynchpartij op christelijke studente veroordeelde

Het gaat om Rhoda Jatau, een gezondheidswerker uit de noordelijke staat Bauchi. Zij stuurde in mei 2022 een WhatsApp-bericht naar collega's waarin ze de lynchpartij op de christelijke studente Deborah Samuel. Zij werd enkele weken daarvoor op gruweli

Nieuws

Laatste tiener ontsnapt aan moslimontvoerders in Nigeria: "Een regelrecht wonder"

De christelijke Bethel High School in Damishi, een plaats in de deelstaat Kaduna, werd in juni 2021 in rouw gedompeld. Moslimextremisten vielen de campus van de school binnen en ontvoerden 121 leerlingen vanuit hun slaapzaal. Het werd wereldnieuws en

Levensverhaal

Pastor Bob Fu zat gevangen in China: "Ze drukten hun sigaretten op mij uit"

Bob hoorde voor het eerst over Jezus dankzij zijn leraren Engels op de Chinese universiteit, zo vertelt hij. “De meesten van die buitenlandse leraren daar waren een soort ‘geheime zendelingen’. Ze vertelden ons over God, maar de meesten van ons waren

Preekverslag

Iraanse christen zat twee keer in isoleercel: "Ze dreigden mijn ouders te vermoorden"

“Ik ben Amin en ik kom uit Iran. Ik ben zo blij dat ik in jullie mooie land mag zijn. Het is genade van God alleen dat ik vandaag (zaterdag 21 oktober, red.) voor jullie mag staan en mag getuigen van wat Hij in mijn leven gedaan heeft”, zegt Amin teg

Preekverslag

Ex-moslim Boureima deelt bekeringswonder: "Ik ontdekte dat Gods genade genoeg was"

“Ik ben Boureima Diallo uit Burkina Faso en een volgeling van Jezus Christus. Mijn naam betekent zoiets als Ibrahim of Abraham. Ik ben een Fulani en daar zijn er, verspreid over 21 landen in Afrika, wel 58 miljoen van. Als je iets in de media hoort o

Preekverslag

Noord-Koreaanse christen deelt krachtig getuigenis: "Ik was ter dood veroordeeld"

“Halleluja”, zo begroet Hea Woo de samengekomen menigte, circa 4000 man, in de Midden Nederland Hallen in Barneveld. “Het is Gods genade dat ik hier mag staan en tot jullie mag spreken. Ik was 11 jaar geleden voor het eerst in Nederland en vandaag (z

Interview

Analist Felix van Open Doors maakt zich zorgen: "Situatie in Noord-Korea verslechtert"

Voor het samenstellen van de Ranglijst Christenvervolging gebruikt de ervaren analyticus een uitgebreide vragenlijst die hij aan christenen in Centraal-Azië voorlegt. "Het gaat om een vragenlijst met 127 vragen, het vergt veel werk als je het goed wi

Nieuws

Stichting springt in de bres voor Pakistaanse christenen na geweldsexplosie: “Impact is enorm”

500 families op de vlucht en talloze vernielde kerken en huizen: vorige week voltrok zich een geweldsexplosie in Pakistan tegen de christelijke gemeenschap. Hordes woedende moslims trokken door de straten in de regio Jaranwala, nadat drie Pakistaanse

Interview

Klaas Muurling werd in Sovjet-Unie opgepakt met een caravan vol Bijbels: "Ik heb geen moment spijt gehad"

Wanneer Klaas en Anneke Muurling met een caravan Bijbels de Sovjet-Unie willen binnensmokkelen, worden ze bij de grens betrapt. Er volgen dagenlange verhoren vol intimidatie en psychologische druk waar ze bijna onder bezwijken. Totdat een ‘briefje ui

Interview

Klaas Muurling: "We zijn als Open Doors helemaal niet bezig met het bestrijden van christenvervolging"

Wie de Bijbel leest, weet dat de vervolging van christenen alleen maar erger zal worden, betoogt Klaas Muurling. Naar aanleiding van zijn boek ‘Avondmaal met ontbijtkoek, reisverhalen van een Bijbelsmokkelaar’, sprak Cvandaag uitgebreid met hem. In d

Dagelijks leven

In deze 7 landen die deelnemen aan het WK voetbal worden christenen vervolgd

Het WK voetbal in Qatar is in volle gang. Toch lijkt het er soms op dat het meer over zaken buiten het voetbal gaat, dan over de sport zelf. Zo wordt er veel gesproken over de mensenrechten in gastland Qatar, waarbij onder meer gastarbeiders en de LH

Nieuws

150 Nederlandse kerken kleuren bloedrood: SGP en CU willen meer aandacht voor christenvervolging

Bijna 150 Nederlandse kerken kleuren woensdagavond bloedrood. Met deze actie, georganiseerd door Kerk in Nood, wil men aandacht vragen voor de situatie van vervolgde christenen. Want die is opnieuw verslechterd, zo bleek uit een recent rapport van de

Interview

Pastor Enrique ruilde 26.000 wapens in voor Bijbels: "Guerrillaleiders bekeerden zich en zijn nu kerkleiders"

Pastor Enrique* (45) groeide op in Colombia te midden van politieke onrust en drugskartels. Mede dankzij zijn oma wist hij de lokroep van de criminaliteit van jongs af aan te weerstaan. Wanneer maar liefst 43 voorgangers uit zijn omgeving vermoord wo

Nieuws

Christelijke studente (25) gelyncht en in brand gestoken door moslims: "Ze smeekte om genade en riep om hulp"

Jezus is de grootsteHet begon allemaal met een opmerking in WhatsApp-groep waarin studenten van een universiteit in de stad Sokoto academische vraagstukken kunnen bespreken. De stad ligt in het noordwesten van Nigeria. Verschillende (internationale)

Levensverhaal

Gideon kreeg zevenhonderd stokslagen: "Ik kreeg alleen medicijnen als ik mijn geloof zou ontkennen"

Hij werd acht keer gevangen genomen en kreeg in totaal zevenhonderd stokslagen te verduren. Gideon* uit Eritrea heeft christenvervolging letterlijk aan den lijve moeten ondervinden. Maandenlang leefde hij geïsoleerd op minder dan twee vierkante meter

Nieuws

Criminele bende ontvoert zestig kerkgangers in Nigeria

Zeker zestig kerkgangers in Nigeria zijn afgelopen zondag tijdens een kerkdienst overvallen en ontvoerd. Een criminele bende eist losgeld voor hun vrijlating. De Christian Association of Nigeria (CAN) is verbijsterd over de toenemende onveiligheid. E

Nieuws

Hindoe-nationalisten blijven christenen in India aanvallen

Met een oproep tot geweld wakkert een prominente Indiase godsdienstleraar haat aan tegen christenen in zijn land. “Onthoofd hen die komen om zich te bekeren!”, eiste de hindoe-nationalist Swami Parmatmanand tijdens een demonstratie in oktober, zo ber

Nieuws

Indiase christenen aangevallen tijdens kerkdienst door 200 radicale hindoes

200 radicale hindoes hebben in India kerkbezoekers aangevallen tijdens een samenkomst. De christelijke leiders willen nu dat de regering strikte maatregelen neemt. Tijdens de inval van de radicale hindoes werden christenen geslagen en kerkeigendommen

Nieuws

Cubaanse pastor al maanden vast vanwege deelname aan vreedzaam protest

De Cubaanse pastor Lorenzo Rosales Fajardo zit al sind 11 juli vast in een strengbeveiligde Cubaanse gevangenis omdat hij met anderen deelnam aan een vreedzaam protest tegen de regering. Het was de grootste demonstratie tegen het communistische regim

Nieuws

Inval bij christelijke muziekschool in China: ruim honderd studenten en stafleden opgepakt

Meer dan honderd studenten en stafleden van een muziekschool in China zijn 24 uur vastgehouden en ondervraagd, dat meldt de Christian Post. Het hoofd van de school, directeur Xu, werd opgepakt toen hij zijn eigen kind naar school bracht. Het kind wer

Nieuws

China zet christenen voet dwars door blokkade populaire app

China blokkeert de populaire app ‘WeChat’ en treft daarmee allerlei social mediagebruikers waaronder kerken. WeChat is een van de grootste onafhankelijke social media apps ter wereld voor berichten, online betalingen, en snelle uitwisseling van audio

Nieuws

Oegandese christen door islamitische broer aangevallen met kapmes

In het oosten van Oeganda is een 39-jarige man door zijn islamitische broer aangevallen met een kapmes omdat hij zich bekeerd heeft tot het christendom. De man werd op zijn eigen land aangevallen toen hij tegen zijn broer vertelde ”van Christus” te z

Nieuws

Waar zijn de Iraakse christenen gebleven?

Christenen in Irak zijn hun woonplaats ontvlucht na jaren geweld van met name Al-Qaeda en IS. "Ongeveer tachtig procent van één van de oudste christelijke gemeenschappen ter wereld heeft de afgelopen jaren het land verlaten", vertelt Herman Meijer va

Nieuws

Nieuwe wet in Iran leidt tot eerste veroordelingen van christenen

Een nieuwe strafwet in Iran bepaalt dat ‘elk afwijkend onderwijs of elke propaganda die de heilige sharia tegenspreekt of verstoort, streng zal worden gestraft.’ Afgelopen week werden op grond van deze wet al drie christenen veroordeeld, omdat ze wei

Nieuws

Nederland verleent niet direct asiel aan vrijgesproken christelijk Pakistaans echtpaar

Demissionair minister Sigrid Kaag (Buitenlandse Zaken) wil niet zeggen of Nederland al dan niet het van blasfemie vrijgesproken christelijke echtpaar Shagufta en Shafgat uit Afghanistan als vluchteling op gaat nemen omdat hun broer hier woont. Ze ste

Nieuws

Open Doors deelt afschuwelijke beelden van christenvervolging in India

De positie van christenen in India wordt steeds lastiger. Open Doors trekt daarom aan de bel en vraagt aandacht voor de positie van christenen in dit land. Daarom deelt de organisatie enkele vreselijke beelden van hoe christenen behandeld worden en v

Nieuws

Opnieuw reeks islamitische aanslagen in Nigeria: tientallen christenen gedood

Een reeks islamitische terreuraanslagen in de Nigeriaanse staat Niger heeft aan tientallen christenen het leven gekost. Duizenden christenen zijn hun huis kwijt. Gewapende Fulaniherders vielen de afgelopen weken tal van dorpen binnen waar ze dood en

Nieuws

Rechter bepaalt dat Saoedische christen 66.000 euro moet betalen aan moslimfamilie

Een Saoedische bekeerling is donderdag door de rechter veroordeeld tot een boete van omgerekend 66.000 euro. Zijn familie beschuldigde hem geld te hebben gestolen om Bijbels te kopen. De christen is meteen in hoger beroep gegaan tegen het vonnis. Ada

Nieuws

Vietnamese huiskerken vrezen zwaardere vervolging na uitbraak coronavirus

Een Vietnamese groep huiskerken vrezen meer last te krijgen van christenvervolging na een uitbraak van het coronavirus. Er bleek een grote uitbraak te herleiden zijn naar Revival Ekklesia Mission (REM), ondanks dat de charismatische gemeente zegt dat

Nieuws

Bijna 1.500 christenen vermoord in Nigeria in vier maanden tijd

In de eerste vier maanden van 2021 zijn 1.470 christenen in Nigeria vermoord door terroristen, meldt Intersociety for Civil Liberty en Rule of Law (ICLRL). De christelijke hulporganisatie geeft aan dat daarnaast 2.200 Nigeriaanse christenen werden on