De Reuver
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

08 april 2022 door Patrick Simons

Volgens prof. dr. De Reuver ging Jezus zingend de dood tegemoet: "Dwars door onze tranen heen zingen we mee"

"Het gezelschap dat Jezus zich verkiest, is geen elitekorps. Het zijn lieden van onze soort. En ik aarzel niet om te zeggen: juist als je denkt dat je het minst in aanmerking komt, ben je hartelijk welkom in die kring." Dat zei prof. dr. Arie de Reuver recent tijdens een lijdenspreek in de Hervormde Gemeente van Berkenwoude. Daarin sprak hij onder meer over Jezus die "zingend Zijn dood tegemoetging". 

In aanloop naar Goede Vrijdag preekte De Reuver over Mattheüs 26:30, waar staat dat Jezus en zijn discipelen de lofzang zongen. Daarmee wordt gedoeld op het Halleel, de psalmen 113-118 die een vast onderdeel vormden van de Paschaviering. “Het psalmboek is heel bijzonder”, begon de predikant. “Wat erin staat is eigenlijk niet te bevatten, maar het gaat een leven lang met je mee. De psalmen die we van huis uit geleerd hebben nestelen zich in ons hart en geheugen. Een gezongen psalm kan ontzettend veel teweegbrengen. Er zijn onvergetelijke getuigenissen van christenmensen die zingend de dood tegemoetgingen. Geloofsmartelaren zongen soms tot in de arena, tot op het schavot. Dat maakte diepe indruk op omstanders.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

J
Looft God, looft Zijn Naam alom!