Dr. Wim Dekker
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

28 oktober 2021 door Jeffrey Schipper

Dr. Wim Dekker: "Jammer dat eindtijdpreek Paul Visser een eigen leven leidt"

“Denk nu niet dat Thierry Baudet en Doutzen Kroes de volledige kerkdienst hebben bekeken. De eindtijdpreek van dominee Paul Visser is een eigen leven gaan leiden”, maakt dr. Wim Dekker duidelijk. In de CIP Podcast bespreekt de PKN-predikant de veel verspreide preek van Visser over Openbaring 13 en The Great Reset. In christelijk Nederland wordt de preek tot op de dag van vandaag gedeeld. Wat heeft dit tot ons te zeggen?

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Ook bij Dekker is de preek van Visser niet onopgemerkt gebleven. “Vanuit allerlei kanten werd de preek naar mij doorgestuurd. Door trouwe kerkgangers én door mensen die niets met de kerk hebben. Wat mij is opgevallen, is dat er blijkbaar ook binnen de kerk heel veel mensen een niet-pluis-gevoel hebben bij de tijd waarin we leven, het handelen van de overheid en andere ontwikkelingen waar men geen grip op heeft. Dit verklaart waarom de preek van Visser zo ongelooflijk veel is verspreid. Daar ligt een onderliggend gevoel van onbehagen aan ten grondslag. Het levensgevoel van mensen is blijkbaar veel angstiger dan ik dacht.”

"Wat mij is opgevallen, is dat er blijkbaar ook binnen de kerk heel veel mensen een niet-pluis-gevoel hebben bij de tijd waarin we leven."

De theoloog merkt op dat niet veel mensen weten dat de preek van zijn collega niet uit de lucht komt vallen. “Het is onderdeel van een serie preken over Openbaring die Visser gedurende dit jaar in zijn kerkelijke gemeente in Rotterdam houdt.” Een aantal van deze preken is terug te vinden op de YouTube-pagina van de Maranathakerk in Rotterdam.

Openbaring 13
Dekker gaat inhoudelijk op de preek van Visser in. “De predikant stelt dat de twee beesten die ter sprake komen een vertegenwoordiging zijn van de mensheid van alle tijden. Dus het is niet alleen relevant voor het toenmalige Romeinse rijk. Dat beest kan in ieder tijdperk een andere gestalte aannemen. Op ons rust de taak om alert te zijn: waar zien we dat beest? Het eerste beest is gruwelijk en maakt zich schuldig aan nazi-achtige praktijken. Maar het tweede beest lijkt heel vriendelijk, maar luist je erin. Dit beest doet zelfs wonderen en lijkt in die zin op Jezus. Daarom trappen mensen in de valkuil van het tweede beest. Om die reden vond ik het eerste deel van de preek van Visser interessant, ook omdat het herkenbare elementen bevat.”

“Later zegt Visser in zijn preek: ‘Ik werd er zo door geraakt.’ Blijkbaar heeft hij het idee dat het tweede beest in deze tijd opspeelt. Vervolgens verzandt Visser in suggestief spreken. Hoe langer hij preekt, hoe meer dat suggestieve element een retorisch krachtige werking krijgt. Dan wordt de gevoelslaag van mensen meer geraakt dan bij een feitelijk en concreet verhaal. Ik hoor om mij heen dat mensen boos waren. Zij zeiden: ‘Ik heb gevoelige kinderen. Als zij in de kerk hadden gezeten waren ze vreselijk bang geworden en hadden ze die nacht niet kunnen slapen.’ Dit laat de gevolgen van suggestief-retorisch spreken zien.”

"Zijn woorden zijn uitgesproken in een ongelooflijk gepolariseerd klimaat. En in zo’n klimaat moet je drie keer nadenken voor je over de The Great Reset en Openbaring 13 preekt."

Contextloze preekfragmenten
“In het slot krijgt de preek van Visser een populistische lading. De voorzichtigheid en het verlangen om te duiden wat hier staat wordt omgezet in suggestieve en soms feitelijk onjuiste aannames. Ik denk niet dat Thierry Baudet en Doutzen Kroes (twee bekende Nederlanders die de preek van Visser hebben gedeeld, red.) de volledige preek hebben gedeeld. Het ging hen met name om de tweede helft van de preek, die op internet een eigen leven is gaan leiden. En dat is jammer. Denk niet dat de gebeden en de liederen ook wijd zijn verspreid. Mensen kwamen met hun smartphone in de hand naar mij toe en scrolden meteen door naar het slot van de preek. Daar ben ik eerlijk gezegd erg van geschrokken, want zo kan de zegen van onze preken een vloek worden.”

Interview Nederlands Dagblad
Nadat het Nederlands Dagblad ontdekte dat de preek van Visser viraal ging, nam een ND-verslaggever contact op met de predikant. Het leidde tot een stevig en kritisch interview. “Ik had eerlijk gezegd een meer open vraagstelling verwacht. Je hoeft als journalist en predikant elkaar niet over de bol te aaien. Maar deze vragen waren te sturend. Het beeld dat bij me opkwam was: de geïnterviewde zit in het nauw en ziet in dat hij een paar foutjes heeft gemaakt en de interviewer drukt hem nog verder tegen de muur. Dat had subtieler gekund. Maar aan de andere kant: er zijn feitelijk onjuiste dingen in de preek gezegd en dat is niet goed.” Nederlands Dagblad-hoofdredacteur Sjirk Kuijper verwoordde het als volgt: ‘Het interview werd een zinvolle bijsluiter, kijkwijzer en disclaimer bij een preek die niet alleen misverstanden opriep, maar ook aanwijsbaar valse informatie bevatte.’

“Ik ben er diep van overtuigd dat het feit dat de preek viraal ging, Visser is overvallen. Zijn woorden zijn uitgesproken in een ongelooflijk gepolariseerd klimaat. Ik wist wel dat dit het geval was, maar ik ben er de afgelopen weken echt van geschrokken. En in zo’n klimaat moet je drie keer nadenken voor je over de The Great Reset en Openbaring 13 preekt”, aldus Dekker.

CIP-eindredacteur Jeffrey Schipper en theoloog Wim Dekker bespraken de preek van ds. Paul Visser in de CIP Podcast. Beluister het fragment vanaf minuut 5:30

Lees ook: De preek van dr. Paul Visser ging viral: wat staat er nu echt in Openbaring 13? en Dr. Paul Visser is terughoudend en voorzichtig, maar hoe reëel is zijn boodschap?

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

P
Ik hoor/lees steeds: 'er zijn feitelijk onjuiste dingen in de preek gezegd'. Maar m.i. zit hier een kardinale denkfout. Ds. Visser doelt nml. niet op de feiten, maar op de motivering áchter de feiten. En precies die motivering valt niet te 'factchecken', maar is een kwestie van perspectief op de zaak. (In dit geval een Bijbels-profetisch perspectief.) Ik hoop dat kranten als het ND en het RD dat gaan inzien en daar ook op zullen terugkomen.
K
Als de feiten niet kloppen, doet dat niet ter zake voor de rest?
Toon meer antwoorden (6)
Toon meer reacties (7)