Jelina Leenders
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

18 november 2021 door Nienke Alblas

Theoloog ontdekt de kracht van fysieke ervaringen: "Je kan tot God spreken door te dansen"

De dansende theoloog Jelina Leenders hoopt dat meer mensen zullen ontdekken welke rol lichamelijke communicatie kan spelen in het geloof. "Je kan tot God spreken door te dansen, maar God ook tot jou", aldus Jelina. 

"Als danser is mijn manier van communicatie, communiceren met mijn lichaam. God is onderdeel van ieder aspect van mijn leven, dus betrek ik mijn dansen op God en de kerk", vertelt de danseres. Voor haar studie Theologie aan de CHE deed ze onderzoek naar hoe je een dialoog met God aan kan gaan door dans. "Dan kan het ook ingezet worden in kleinere kringen of in de kerk. In het westen, dus ook in Nederland, leggen we in de kerk en als gelovigen heel sterk de nadruk op het Woord. We bidden, lezen, zingen en spreken met woorden. Daarmee bestaat de kans dat je een deel van de rijkdom mist die ligt in non-verbale communicatie. Die non-verbale communicatie is breder dan alleen dans. Het zit ook in muziek, beeldende kunst, liturgie en andere aspecten."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

M
En hier moeten we natuurlijk allemaal weer een mening over hebben. En o wat zijn we weer benauwd voor teveel gevoel en angstig voor zelfbedachte manieren om God te zoeken.

God spreekt overal doorheen. Ook door dansen. Ik heb daar zelf zoveel vrijheid in mogen ervaren.

En ik dank God daarvoor.

Laat iedereen zichzelf onderzoeken en afblijven om een oordeel te vellen over deze vrouw die danst voor God.

Geweldig dat er een artikel over geschreven is!



"Het dansen met God heeft een incarnationeel aspect." Dit is zelfbedachte religie die religieus sentiment als basis heeft en die enigszins lijkt op de RK dwaling van de transsubstantiatie. Maar wat de Bijbel zegt is dat wij door Gods geest zijn diepste wezen kunnen leren kennen en dat is van een oneindig hogere en geestelijke orde. God is geest en Hij krijgt alleen 'vorm' in ons naar mate wij meer en meer gelijkvormig worden aan Jezus Christus.
De materie is toch echt een realiteit waar we gelukkig niet omheen kunnen, die we zelf zijn. Ik ken aanmerkelijk kwalijker voorbeelden van religieus sentiment, zoals vreemdelingenhaat. Dansen lijkt me bepaald onschuldig, al kan ik me ook ergeren aan platheid en versimpeling, voor zover mijn ergernis een maatstaf is.

Doet me voorts denken aan het beeld van de drie-eenheid als dans.
Toon meer antwoorden (5)
Toon meer reacties (5)