Ds. J. Belder
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

20 oktober 2021 door Ds. J. Belder

De hel is fictief geworden

Wie gelooft er Anno Domini 2021 nog in het bestaan van een hel …? Enkele jaren geleden gold dat voor nog slechts vier procent van de bevolking. Dit percentage zal intussen niet zijn toegenomen. In 1967 antwoordde zevenendertig procent van de ondervraagden te geloven in een hel. Van de huidige kerkgangers is dat ruim vijftig procent. Dat reformatorische christenen met meer dan negentig procent de hoogste score halen, zal niet verbazen en tegelijk ook verwonderen. Waarom geen honderd procent?

Ondertussen is de hel volop aanwezig in praat, film, spel en boek. Kort voor het uitbreken van de coronapandemie draaide in diverse Nederlandse bioscopen de film ‘Reisgids door de hel’. De makers wilden in het voetspoor gaan van Dante en Botticelli. In ongeveer diezelfde tijd spande een kleine groep politiek-correcten in Italië zich in om het veertiende-eeuwse meesterwerk van de Italiaanse dichter en schrijver Dante Alighieri (1265-1321) dat tot de wereldliteratuur gerekend wordt, verboden te krijgen. Het moest in ieder geval van de nationale leeslijst voor scholieren verdwijnen. La Divina Commedie (De Goddelijke komedie) zou antisemitisch, islamofoob, homofoob en kwetsend zijn, aldus de groep die de Verenigde Naties in zaken als discriminatie adviseert. Het zou overigens niet voor het eerst zijn dat De Goddelijke Komedie verboden werd. Eén van de middeleeuwse pausen zette het boek ook al op de zwarte lijst, evenals de Lof der zotheid van Erasmus, vanwege persoonlijke gekwetstheid.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Hel
- Zes redenen waarom de hel niet echt kan zijn
- Waarom ik niet geloof dat ongelovigen voor eeuwig verloren gaan
- Ds. Carmen Melissant ging anders naar de hel kijken: "God zal alles en iedereen herstellen"
- Zes redenen waarom de hel echt is
- Waarom dominee Den Butter niet zwijgt over hemel én hel
Meer over Hel »

Ds. J. Belder
- Waarom is men in reformatorische kring gevoelig voor complottheorieën?
- Niet-gevaccineerden dreigen de zondebokken van de samenleving te worden
- Het anti-welkomstcomité in Harskamp: slechte reclame voor ons 'christelijk' dorp?
- Wat de triomf van de Taliban tot ons te zeggen heeft
- Europa sluit zich af voor het evangelie: hoe nu verder?
Meer over Ds. J. Belder »

CIP onderzoek: hel
- CIP-onderzoek: Ga je zonder levend geloof in Jezus naar de hel?
- Waarom ik niet meer in een middeleeuwse hel geloof
- Waarom volgens Teun van der Leer 'hemel en hel' geen kernpunten zijn van het evangelie
- Ds. Van der Sluijs: "Christenen houden de hel op afstand"
- Lara Mohn: "De hel komt in de evangelische beweging indirect ter sprake"
Meer over CIP onderzoek: hel »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

K
"Dertien procent van Jezus’ woorden gaan over de hel."

Dit vind ik wel heel bijzonder daar Jezus slechts 11x het woord Gehenna gebruikt. Dan moet je wel de complete bijbeldelen er bij trekken om aan een percentage van 13% te komen. En als je dat dan doet, dan kom je tot de ontdekking dat Jezus dit zonder uitzondering zegt in relatie om op eigen kracht rechtvaardig te zijn voor God. Als je oog tot zonde leidt, steek het uit, et cetera. Het gaat het niet om de hel als dreigement, maar om de onmogelijkheid om op eigen kracht de hemel te bereiken
J
"Het gaat het niet om de hel als dreigement, maar om de onmogelijkheid om op eigen kracht de hemel te bereiken." Hel is ook geen dreigement, maar de weg die alle mensen standaard oplopen, dus daar sla je ook de spijker op z'n kop. Nare realiteit, maar dat is waarover de hele Bijbel duidelijk is. 11x woord Gehenna gebruiken en daarnaast allerlei beeldspraak die op zelfde neerkomt is duidelijk genoeg toch?
Toon meer antwoorden (12)
Toon meer reacties (3)