Prof. dr. Gerrit Immink
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

15 oktober 2021 door Jeffrey Schipper

Prof. Immink over de gereformeerde kerkdienst in coronatijd: "Achter het beeldscherm werd ik toeschouwer"

“Is de digitale samenkomst een volwaardig samenkomen van de gemeente? Achter het beeldscherm werd ik toch meer toeschouwer dan participant. De beleving van ruimte en tijd veranderde.” Prof. dr. Gerrit Immink sprak zich begin deze maand uit over de gereformeerde eredienst in coronatijd tijdens de tweede Cornelis Graafland Lezing. Niet alleen de kerkgang werd ontregeld door de pandemie waarin we verkeren, maar ook de inrichting van de eredienst veranderde. De emeritus hoogleraar praktische theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit deelde hierover zijn bevindingen.

Immink onderstreept dat een kerkdienst “een godsdienstige praktijk” is waarbij “het gaat het om de ontmoeting met de gekruisigde en opgestane Christus waarbij de communicatieve en sociale interactie ertoe doet. Denk bijvoorbeeld aan de retorische en stilistische vormgeving van de preek en de gebeden; aan de muzikaliteit en de dichtkunst bij de uitvoering van de gemeentezang; aan de vormgeving van de begroeting en de wegzending aan het begin en aan het einde van de dienst. Maar godsdienstige praktijken zijn vooral doordrenkt met theologie. Hoe de dingen gedaan worden hangt samen met de geloofsovertuigingen en met het belijden van de kerk. Verder is het kenmerkend voor praktijken dat ze zich vormen in de loop der tijd. De kerkdienst is een eeuwenoude praktijk. Soms vinden er ingrijpende vernieuwingen plaats, maar zelfs dan blijft de traditie een woordje meespreken.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

K
Hoe deze dominee over de viering van het avondmaal spreekt, is op het rooms-katholieke af. Maar ik vind het wel mooi gezegd. De roomsen schieten misschien door in het verklaren van de hostie als het letterlijke lichaam van christus, maar protestanten missen vaak de mystieke ervaring.
Ook ik denk bijna rooms. Het avondmaal is meer dan een herinneringsmaaltijd om terug te denken aan wat de Heer op Golgotha voor ons gedaan heeft: (1) Hij is bij het avondmaal AANWEZIG als Gastheer, en (2) als aanwezige Gastheer zegt Hij tijdens die viering tegen ons: ‘Neemt, dit is Mijn lichaam’, dit ben IKZELF, Die Mij helemaal heb gegeven voor jou om jouw schuld weg te dragen’ en ‘Dit is het bloed van Mijn verbond’, dat voor jou vergoten werd’, dit ben IKZELF in mijn bereidheid om jou te doen delen in de vreugde van de verlossing.
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (1)