Tom de Nooijer
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

07 oktober 2021 door Jeffrey Schipper

SGP-raadslid schrikt van aanval op christelijk onderwijs: "Een ideologisch gedreven kruistocht"

“Het begin van het einde van het bijzonder onderwijs is ingezet. Stap voor stap gaan we richting het seculier staatsonderwijs. Eng en gevaarlijk.” SGP-raadslid Tom de Nooijer sprak zich in deze felle bewoordingen uit nadat een Kamermeerderheid besloot om de zogeheten identiteitsverklaringen in het onderwijs te verbieden. Alleen Forum Voor Democratie, ChristenUnie, JA21 en SGP stemden tegen. “Progressieve partijen gebruiken een salamitactiek. Stap voor stap wordt het bijzonder onderwijs uitgekleed”, stelt De Nooijer.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

‘Eng en gevaarlijk’, stelde je naar aanleiding van de aangenomen motie over het verbieden van identiteitsverklaringen in het onderwijs. Waarom? Zijn dat niet te grote woorden?
“Ik ben ervan overtuigd dat er van een incident geen sprake is. Uiteindelijk wordt er toegewerkt naar seculier en progressief staatsonderwijs waarbij geen ruimte meer is voor orthodox-christelijke opvattingen die in strijd zijn met de mainstream-opvattingen van de meerderheid van Nederland. De basis- en middelbare school ervaren ik en vele anderen als het verlengde van de christelijke opvoeding. Een periode waarin veel tijd en ruimte is voor vorming van jonge kinderen. Als de overheid wil bepalen welke waarden er tussen 09:00 en 17:00 uur moeten worden meegegeven, vind ik dat eng en gevaarlijk. Immers, neutraal en waardenvrij onderwijs bestaat niet.”

"Uiteindelijk wordt er toegewerkt naar seculier en progressief staatsonderwijs waarbij geen ruimte meer is voor orthodox-christelijke opvattingen."

Welke bredere ontwikkeling zit hierachter volgens jou?
“Er is sprake van een ideologisch gedreven kruistocht tegen bijzonder onderwijs. Wie het COC-debat voorafgaand aan de Tweede Kamerverkiezingen heeft gevolgd kan niet verrast zijn. Daar werd door seculiere en progressieve partijen hardop gesteld dat het CDA lange tijd een sta-in-de-weg is geweest voor onder meer de acceptatieplicht. Die blokkade lijkt nu verdwenen (het CDA stemde voor de motie, maar CDA-Kamerlid Derk Boswijk liet weten dat dit een vergissing was en dat het nog zou worden rechtgezet, red.). De progressieve partijen kunnen het niet aanzien dat er op christelijke scholen bijvoorbeeld anders wordt gedacht over het huwelijk. Dat verklaart deze algehele aanval op het bijzonder onderwijs.”

Overdrijf je niet een beetje? Het recht om vanuit een bepaalde overtuiging een school op te richten en onderwijs te geven blijft overeind staan. Dat is toch iets anders dan het niet meer onderschrijven van een identiteitsverklaring van de school?
“Een identiteitsverklaring heeft alles te maken met het verankeren van je eigen identiteit als school”, maakt het SGP-raadslid uit Oldebroek duidelijk. “Bovendien staat deze motie niet op zichzelf. In 2015 begon het al met de afschaffing van de zogenoemde ‘enkele feit-constructie’, waardoor christelijke scholen geen docenten meer kunnen weigeren om het feit dat zij een relatie hebben met iemand van het gelijke geslacht. En let maar op, een acceptatieplicht voor docenten zal de volgende stap zijn. In fases wordt het bijzonder onderwijs uitgekleed. Op dit moment zal een grondswetwijziging om Artikel 23 af te schaffen onvoldoende steun krijgen, maar er wordt stapje voor stapje naar toe gewerkt.

Ter illustratie verwijst De Nooijer naar de euthanasiewetgeving in ons land. “Al langere tijd is het wettelijk mogelijk om euthanasie te plegen. Destijds dacht men ook dat progressief-liberalen hiermee op dit punt volledig hun zin hadden gekregen. Maar voor partijen als D66 gaat dit niet ver genoeg. Vandaar de Voltooid Leven-wet om te voorzien in de stervenswens van gezonde 75-plussers. En als die wet er eenmaal is, is het wachten tot er een Voltooid Leven-wet voor 50-plussers wordt voorgesteld. Met deze salamitactiek willen progressieve partijen hun doel bereiken.”

"Het Gomarus werd aangegrepen om deze verklaringen te kunnen verbieden. Dat terwijl dergelijke misstanden via de huidige wet al gewoon aangepakt kunnen worden."

Die identiteit van de school wordt toch niet bepaald door de ouders van je leerlingen, maar door je bestuur en leerkrachten en andere mensen in dienst van je school? Daarvoor hebben we toch niet een identiteitsverklaring, waar leerlingen op een schooldag niet mee bezig zijn, nodig?
“Laten we het omdraaien. Als identiteitsverklaringen een onbeduidende betekenis zouden hebben, waarom is het dan voor SP-Kamerlid Peter Kwint (de indiener van de motie, red.) dan toch zo cruciaal om dit af te schaffen? Als politici laten zien dat de afschaffing van identiteitsverklaringen voor hen belangrijk zijn, zit er meer achter. De discussie over het incident bij het Gomarus werd namelijk aangegrepen om deze verklaringen te kunnen verbieden. Dat terwijl dergelijke misstanden via de huidige wet al gewoon aangepakt kunnen worden. Dat bewijst dat het ze helemaal niet om sociale veiligheid van LHBTQ+’ers te doen is, maar hier een strijd tegen het bijzonder onderwijs wordt gevoerd.”

Door orthodoxe christenen wordt in forse termen het doemdenken aangewakkerd. Alsof het begin van de christenvervolging in Nederland is ingezet. Theoloog Alain Verheij stoorde zich onlangs aan "christelijke vervolgingsmythe". Heeft hij een punt? We moeten het toch ook niet overdrijven?
“Ik zou dan ook zeker niet van christenvervolging willen spreken”, antwoordt De Nooijer. “Dan denk ik eerder aan landen als Noord-Korea en Pakistan waar mensen niet voor hun geloof mogen uitkomen. Daar staat de individuele geloofsbeleving op het spel. Daar heeft de afschaffing van identiteitsverklaringen niets mee te maken. Maar je kunt niet stellen dat er niets aan de hand is. Het uitdragen van het christelijk geloof wordt op deze manier teruggedrongen en die ontwikkeling is wel degelijk aan de gang. Er is geen sprake van christenvervolging, maar wel van het terugdrukken van het christelijk geloof uit het onderwijs. Op de lange termijn kan dit uitmonden in een seculiere staat waarin de uitoefening van het christelijk geloof wordt teruggedrongen tot achter de voordeur.”

"De basis- en middelbare school ervaren ik en vele anderen als het verlengde van de christelijke opvoeding."

Draai het eens om: als christelijke leerlingen in de toekomst omringd worden door seculiere klasgenoten is dat toch een mooie gelegenheid om je eigen geloofsovertuiging te delen?
“Deze redenering valt onder de categorie ‘ieder nadeel heeft z’n voordeel’. Dan ga je voorbij aan wat een school in mijn ogen per definitie is: het verlengde van de christelijke opvoeding en het overdragen van normen en waarden. Er ontstaat in een schoolklas ook een hele andere discussie als de samenstelling radicaal gewijzigd is. Als de legitimiteit van de Bijbel onder druk staat, heeft een docent veel minder ruimte om zijn boodschap uit te dragen.”

Je hebt zelf op een protestants-christelijke middelbare school gezeten. Op welke manier merkte je dat het christelijke karakter van de school van meerwaarde was?
“De gesprekken met leerlingen en docenten hebben mij gevormd. Ik heb daar ook veel Bijbelkennis opgedaan. Voor mijn ouders was het ook heel belangrijk dat ik zou opgroeien in een omgeving waarin het geloof actief wordt beleefd en er openheid is om geloofsvragen te delen. Denk aan de grote lijdensvragen. Christenen bespreken dit onderling op een hele andere manier dan in gesprekken met niet-gelovigen. De school wordt niet voor niets de fabriek van de reformatorische zuil genoemd. Als het bijzonder onderwijs in de toekomst wordt afgeschaft zal ik er alles aan dat mijn eventuele kinderen in de toekomst christelijk onderwijs kunnen ontvangen. De middelbare schoolperiode is een cruciale fase om als tiener gevormd te worden.”

Lees ook: Tweede Kamer wil identiteitsverklaringen op scholen verbieden: 'Zwarte dag voor onderwijsvrijheid'.

Foto boven: RMU / Judith Leroy Fotografie

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Vrijheid van onderwijs
- SP-Kamerlid over afschaffen identiteitsverklaring: "School kan echt wel confrontatie met andersdenkenden aan"
- SGP-jongeren maakt statement voor onderwijsvrijheid: echte diversiteit gaat verder dan liberalisme
- Stefan Paas duidt refocultuur en onderwijsvrijheid: “Als je alles wilt controleren, leg je het leven plat”
- Politieke partijen willen onderwijsvrijheid verder inperken met aanpassen Grondwet
- Tweede Kamer wil identiteitsverklaringen op scholen verbieden: 'Zwarte dag voor onderwijsvrijheid'
Meer over Vrijheid van onderwijs »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

G
Heeft het ook niet te maken met de islamscholen die vijandig, geweldoproepend, segregerend en fundamentalisch zijn lees: anti-Westers en antichristelijk? Is ook onder artikel 23 opgericht. Die scholen moeten gesloten worden. Drie kwart van de NL kinderen zit op een Christelijke school. Laat dat zo blijven. Maar hij heeft gelijk. Men wil het SDG wat marxisme inhoudt uitrollen waar het christelijke onderwijs niet in hun straatje past en dient te worden uitgegumd. Houdt de vinger aan de pols en kom op voor het bijzonder onderwijs.
K
Goed interview waarbij de aap wel uit de mouw komt: men wil voorkomen dat op de middelbare school eigen kinderen worden omringd door seculiere kinderen met andere normen en waarden.
J
Waarom willen seculiere ouders dan hun kinderen persé christelijk onderwijs laten volgen?
Toon meer antwoorden (4)
Toon meer reacties (1)