Arjanne Holsappel-Burger
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Levensverhaal

22 september 2021 door Jeffrey Schipper

Arjanne voelde zich eenzaam na haar coming-out: “Gebed had ik hard nodig”

“Ik was christen met hart en ziel, maar na mijn coming-out kreeg ik te horen dat mijn weg naar de hel ging. Gelukkig hielpen anderen om mijn ogen op Jezus te richten”, vertelt Arjanne Holsappel-Burger (30 jaar). Ze groeide op in de reformatorische gezindte en ging door een heftige woestijnperiode na haar coming-out. Momenteel zoekt ze naar een kerk waar zij God en de mensen om haar heen kan dienen.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Hoe ontdekte je dat je op vrouwen valt en in hoeverre heb je die gevoelens als zondig ervaren (en misschien zelfs gebeden om verandering)?
“Misschien hadden m’n klasgenoten het eerder door dan ik. Eens vroegen ze het aan mij: 'Val jij niet op vrouwen?' Destijds ontkende ik dat. Het is nog jaren blijven spoken in mijn hoofd. Wel wist ik dat mijn gevoel voor vrouwen hechter waren en dieper, en dat ik van jongens en mannen niet zo veel moest hebben. Ik probeerde relaties aan te gaan met jongemannen, maar een aantal keer strandde dat, met onnozele redenen als oorzaak. Ondertussen was ik hopeloos verliefd, maar niet op een man. Een zetje van iemand was voldoende om uit de kast te komen. Vreemd vond ik het altijd dat ik mij niet zondig voelde met mijn gevoelens. Het was zo natuurlijk. Ik vroeg me dan ook af, hoe kan deze liefde een gruwel zijn?

"Toen ik besefte dat ik niet langer alleen verder kon, omdat het in mij volledig escaleerde, ben ik gaan bidden om een vrouw voor mijn leven."

Wel was het zo dat ik altijd al had begrepen dat een relatie voor mij niet mogelijk was, vanwege theologische redenen. Daar leek ik vrede mee te hebben, maar ging van binnen stuk aan eenzaamheid. Toen ik besefte dat ik niet langer alleen verder kon, omdat het in mij volledig escaleerde, ben ik gaan bidden om een vrouw voor mijn leven. Eerst voorzichtig, later vrijmoedig. Vrijmoedig toen ik doorkreeg dat de mens er niet voor de regels is, maar de regels voor de mens. Om hen te beschermen; om hen te dienen. Waarmee zou ik de ander kwaad doen? Liefde was het. En ik ging onderdoor aan eenzaamheid. Dat kon niet de bedoeling zijn.”

Tegelijkertijd blijven andere LHBTI-christenen uit liefde voor God alleen om Hem om die manier te dienen. Zij beschouwen een relatie met iemand van hetzelfde geslacht als zondig. Begrijp je dat?
"Daar heb ik ongelooflijk veel respect voor. En dat is een keuze waar ik veel begrip voor heb. Hoe doe je dat? Wat beweegt je? Hoe zijn je gedachten in stilte... en dan deze keuze... Ik heb daar bewondering voor. Ik ben lang alleen geweest, met dezelfde gedachten en weet dat het erg moeilijk kan zijn. Het raakt me als dit een levenslange keuze is voor mensen. Sommigen hebben er misschien vrede mee, voor anderen is het misschien een blijvende strijd. Hoe dan ook, hoop ik dan op een steunende en een zo nodig meebewegende omgeving. Ik moet nu ineens denken aan de woorden (vrij vertaald): Gods ogen doorlopen de hele wereld om krachtig bij te staan, wie z’n hart volledig naar Hem uitgaat. Ik hoop dat mensen in deze keuze zich gesteund mogen weten, ja, dat ze weten dat ze krachtig worden bij gestaan."

Wat is het grootste verschil tussen de Arjanne voor en na de coming-out?
“Mijn coming-out was geen enkel probleem. Het was verwacht en geen verrassing. Maar het was geen terrein waar aandacht en zorg voor was. En ik voelde het dagelijks: Ik ben alleen. Ik voel me alleen. Tegen dit leven ben ik niet opgewassen - in m’n eentje. Een hechte band met God had ik wel, maar dat nam niet mijn eenzaamheid weg. Ik ben gaan zoeken op een datingsite naar een vrouw, en de eerste de beste vrouw met wie ik contact had werd later mijn vrouw. Met haar ben ik nu in een geregistreerd partnerschap. Echter toen we eenmaal een relatie hadden, brak de sores los. Toch kwam ik tot bloei, werd ik sterker en voelde ik mij niet meer zo hunkerend, maar geborgen. Iets wat ik altijd al miste.”

"God kan niet stoppen met van je te houden. Daar kiest hij misschien niet eens per se voor, zo is Hij ‘gewoon’."

Hoe reageerden christenen op je coming-out. John Lapré vertelde eerder dat hij door zijn omgeving werd gecanceld. Herkenbaar of ben je ook bekend met christenen die je niet veroordelen?
“De sores brak los. Inderdaad, door diversen ben ik gecanceld. Christelijke mensen met wie je (erg) close bent, verbreken het contact, of je bent niet meer welkom. De grootste heftigheid was voor mij persoonlijk, dat ik als christen geen stem meer leek te hebben. Je bent dezelfde, alleen met een andere visie. Maar je valt af. Ik was christen met hart en ziel, maar nu kreeg ik meerdere malen te horen dat mijn weg naar de hel ging, naar de ondergang. Daar heb ik toch wel behoorlijk mee geworsteld. Er zijn mensen geweest in ons leven, die ons geholpen hebben onze ogen op Jezus te houden, met ons baden en ons hielpen de Bijbel beter te begrijpen. Dat was ook nodig.”

Los van je persoonlijke verhaal merken orthodoxe christenen op dat hun kijk op huwelijk en seksualiteit wordt geframed, alsof ze homofoob zijn. In links-progressieve kringen wordt soms zelfs gezegd dat hun gedachtegoed (het huwelijk is bedoeld voor man en vrouw) strafbaar is. Mogen orthodox-christelijke scholen en kerken hun overtuigingen van jou behouden?
“Zijn ze homofoob? Ik vind dat lastig om te zeggen, maar ik denk dat er zeker wel winst te behalen valt. De verhalen die je hoort en meekrijgt, de situaties die je meemaakt als LHBTI-persoon, zijn absoluut niet mals. Veel moeilijke verhalen spelen zich af binnen christelijke gemeenten en gezinnen. En dat is voor mij juist een reden om op de bres te treden voor deze doelgroep, hen te omarmen en aan te moedigen in keuzes. En dat mag me best wat kosten. Ik weet dat het aanzien kost, dat je respect verliest, vriendschappen, en ook dat je stem niet serieus genomen wordt. Maar niet bij hen die het nodig hebben te horen, dat God een inclusieve God is, die ongeacht wie je bent en wat je ook doet, toch van je houdt. Hij kan niet stoppen met van je te houden. Daar kiest hij misschien niet eens per se voor, zo is Hij ‘gewoon’.

"De kerk is een plek voor iedereen. Voor heiligen, zondaars, goede en slechten. Daar horen jij en ik vast bij."

Of scholen hun overtuiging mogen behouden? Dat is aan hunzelf en ik weet heel goed dat ik daarin niet kan veranderen of kan bijsturen. Die behoefte heb ik ook niet (direct). Als hun al biddend en onderzoekend tot deze overtuiging zijn gekomen, dan is dat voor hen. Het zou raar zijn tegenovergesteld te handelen. Voor mij persoonlijk maakte ik een andere keuze, ook na gebed en onderzoek. Ik zou wél weer wensen dat daar wat meer begrip voor kwam. Ik hoef hun mijn mening niet op te leggen, maar hun ook niet aan mij. Daar heb ik absoluut geen behoefte aan. Ik ken de teksten, de antwoorden, maar ook de hardheid in hoe het vaak gezegd wordt. En daar zit voor mij het punt. Ik mis liefde in reacties en respect voor persoonlijke grenzen en overtuigingen.”

Veel christenen en kerken worstelen met homoseksualiteit omdat ze geloven dat de Bijbel dit afwijst. Tegelijkertijd willen ze ook dat de LHBTI-gemeenschap welkom is in de kerk en pleiten ze voor een pastorale omgang. Wat zou je deze kerken mee willen geven?
“Wat ik mooi vind is dat ze de LHBTI-gemeenschap welkom wil heten in de kerk, maar dat lijkt me niet meer dan normaal voor de gemeente die Jezus wil en zegt te volgen. De kerk is een plek voor iedereen. Voor heiligen, zondaars, goede en slechten. Daar horen jij en ik vast bij”, aldus Arjanne met een big smile.

Over homoseksualiteit wordt onder christenen heel verschillend gedacht. Om gelovigen met verschil van mening in gesprek te brengen, publiceerde CIP.nl vorig jaar deze briefwisseling tussen John Lapré en Willem Ouweneel. Wil je weten waarom orthodoxe christenen kritisch zijn op homoseksualiteit? Maak dan tijd voor deze videoserie met ds. M. Klaassen.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Homoseksualiteit
- 5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren
- Voormalig homo Keesjan is nu gelukkig getrouwd met een vrouw: “God heeft mijn identiteit vernieuwd”
- John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn
- 7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen
- Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis
Meer over Homoseksualiteit »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

S
Ik kan me goed voorstellen dat het gevoel van verliefdheid/liefde niet zondig voelt, het gevoel zelf is ook niet zondig. Het gaat om de actie die erop volgt. Ik denk dat de Bijbel duidelijk is over de tegennatuurlijkheid van homoseksuele relaties.

Neemt niet weg dat iedereen met liefde en respect behandelt moet worden...maar hoe ziet dat eruit? Moeilijk hoor. Ik wens Arjanne veel zegeningen en een diepe relatie met Jesus toe. Van daaruit volgt al het goede.
A
Als je het verhaal van Arjanne goed hebt gelezen dan is zij wie ze is, hoe God haar geschapen heeft. Daar is niets aan wat tegennatuurlijk is. Dit is een onjuiste interpretatie van wat Paulus zegt. Arjanne is van jongs af aan al Gods geliefde kind en heeft door gebed en vertrouwen haar leven en toekomst in de handen van haar Heiland gelegd. Jezus zegt, laat alle kinderen tot mij komen. Allemaal! En niet jij wel en jij niet. We mogen allemaal zijn geliefde kinderen zijn
Toon meer antwoorden (9)
Toon meer reacties (16)