Hans Maat
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

30 juli 2021 door Jeffrey Schipper

Wat als mijn kind niet meer gelooft? Hans Maat antwoordt

"Wellicht voel je je als ouder schuldig omdat je je kinderen niet hebt kunnen opvoeden zoals je eigenlijk had gewild. Laat ik jou de hand schudden: dit geldt ook voor mij", vertelt Hans Maat, directeur van het Evangelisch Werkverband. Wat als mijn kind niet meer gelooft? Het is een vraag die veel ouders bezighoudt. Hans deelt in dit verhaal een aantal waardevolle handreikingen.

Hans maakt bewust onderscheid tussen niet meer naar de kerk gaan en niet meer geloven. “Voor veel jongeren is de kerk vandaag de dag een lastig begrip. Ze zoeken vaak naar andere vormen om vanuit relationeel en gespreksniveau gezamenlijk op te trekken. Dat pleit er in ieder geval voor dat kerken die hun jongeren niet kunnen vasthouden individuele aandacht geven aan jongeren door met hen het gesprek te zoeken. Dat is niet vanzelfsprekend! Ik heb vele ervaring met jeugdwerk en zie vaak dat onze kinderen niet worden aangesproken en met stille trom vertrekken.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen
Abonneer je op de YouTube-pagina van There is More! Media

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

‘God zal jouw kind dan ook nooit loslaten, ook als je kind zich tegen Hem heeft gekeerd.’ Maar dat betekent niet automatisch, dat zij zich uiteindelijk ook aan Christus zullen geven.

‘Bid in geloof en vol verwachting.’ Dat moeten we daarom blijven doen: verwachtingsvol blijven pleiten op bijv. de belofte, die eens aan de gevangenbewaarder van Filippi werd gegeven: “Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, U EN UW HUISGENOTEN” (Hd. 16: 31). Geef nooit op, houd de Here aan die belofte. Houd vol als een koppige ezel!



‘Weet dat je geestelijk gezag hebt gekregen. Bind de machten van de duisternis die onze kinderen kunnen bedreigen als ze echt verkeerde keuzes maken, tegen Gods geboden ingaan en hen naar beneden trekken.’

Daar kan ik niet zoveel mee, omdat ik dit binden van demonische machten in de voorbeden van Paulus en Petrus voor de gemeenten zo niet tegenkom.

Wel bid ik voor mijn dierbaren – wat Jezus bad voor Zijn discipelen in het Hogepriesterlijk gebed – dat zij bewaard mogen blijven voor de boze (Joh. 17: 15).



Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (3)