Praying woman hands
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Levensverhaal

26 juli 2021 door Sjoukje Dijkstra

Maaike ging naar een kerk met een omstreden geloofsleer: "Ik leerde dat het slaan van kinderen goed is"

Zeven jaar lang bezocht Maaike*, een gescheiden moeder met drie kinderen, een evangelische gemeente in Zwolle. Een gemeente waar ze zich in het begin erg thuis voelde. Daar leerde ze dat ze kinderen met harde hand moest tuchtigen. "Mij werd opgedragen mijn kinderen met de pollepel te slaan als ze niet gehoorzaam waren." 

Volgens Maaike hing de gemeente de leer van Amerikaanse evangelisch-christelijke auteur en conservatieve kinderpsycholoog James Dobson aan. Dobson (nu 85), die in 1977 Focus on the Family (FOTF) oprichtte, vond dat het goed was om kinderen tot een jaar of tien af en toe te slaan: 'Niet heel hard, maar wel zo dat het kind er echt van huilen moet. Huilt een kind daarna langer dan vijf minuten, geef het dan nog een kleine portie van wat de tranen veroorzaakte', was zijn boodschap. Die boodschap werd met name in de jaren '80 wereldwijd door duizenden gelovigen gehoord en toegepast. Hoewel hij nooit een gewijde predikant was, werd hij destijds door The New York Times 'de meest invloedrijke evangelische leider van het land' genoemd. Zijn boeken zijn nog steeds te koop en hij is zelf nog geregeld op Fox te zien. Volgens Maaike was zijn boek nog tot vrij recent te downloaden op de website van de gemeente, waar zij lid van was. 

Toen Maaike bij die gemeente kwam, zat ze in een kwetsbare situatie. Als puber werd ze geslagen door haar pleegvader. Een rol die haar ex-man later 'overnam'. Ze vluchtte. Eerst naar een vrouwenopvang, later kwam ze terecht in Zwolle. Hier probeerde ze een stabiel leven op te bouwen met haar kinderen. Ze zocht haar toevlucht tot geloof en kerk. In het begin voelde het voor haar dan ook als een warm bad hoe ze verwelkomd werd in deze gemeente. "Ik had geen familie in de buurt, en ze hielpen me echt heel goed met alles", aldus Maaike. "Ze waren heel gastvrij, en nodigden me uit voor maaltijden. Die aandacht en warmte was ik niet gewend. Zeker omdat de vader van mijn kinderen emotioneel niet beschikbaar was."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Vrouw in de kerk
- Mogen vrouwen preken? Dit zijn de voors en tegens!
- Dr. Bert Loonstra: "Logisch dat Paulus zei dat vrouwen moeten zwijgen"
- Vrouwen in het ambt? Dit zegt de Bijbel volgens Stefan
- Vrouwen moeten hun mond houden
- Vrouwen moeten zich onderwerpen aan hun man: hoe zit dat eigenlijk?
Meer over Vrouw in de kerk »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

T
Wie de vijftig inmiddels (ruim) gepasseerd is, zal wel weten dat het uitoefenen van fysieke tucht zeker niet ongebruikelijk was. Het hoorde erbij in christelijke gezinnen. Bedenk wel dat het boek Spreuken van v l Salomo het beslist niet afwijst. Wij zijn allemaal kinderen van onze eigen opgroeitijd met bijbehorende gewoontes en zienswijzen. Maar tijden veranderen maar heus niet altijd ten goede..
K
Slavernij en polygamie worden ook niet door de bijbel afgewezen, en als iemand wel een promotor was van polygamie, dan toch wel koning Salomo.

Tijden veranderen en soms wel ten goede. Ik ben nog steeds op zoek naar het antwoord waarom we de ene keer onverkort de bijbel van toepassing verklaren en soms dus bij één en de zelfde persoon het andere afwijzen?
Toon meer antwoorden (11)
Toon meer reacties (11)