Lara Mohn
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

18 juni 2021 door Jeffrey Schipper

Hoe Gods genade tot uiting komt bij Jona: "Hij verstopte zich achter veel religieuze maskers"

“Als Ninevé redden Gods enige doel was geweest, had God een andere profeet dan Jona kunnen gebruiken. Jona verstopte zich achter een heleboel religieuze maskers”, merkt Lara Mohn op. De kinderbijbel-versie van het verhaal van Jona stopt vaak bij de redding van de goddeloze stad Ninevé. Volgens de spreekster zien we vaak over het hoofd wat het verhaal van Jona tot ons als christenen te zeggen heeft. In de Kerk van de Nazarener in Vlaardingen sprak ze over ‘verwarrende genade’.

Lara verwijst naar de Britse theoloog en predikant John Wesley. Hij maakte onderscheid tussen drie soorten genade:

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Preekverslagen
- Ds. Zondag vraagt zich af of God in tijden van nood te vertrouwen is: "Gods kinderen vallen van de ene verbazing in de andere"
- Henk Binnendijk wijst op één van de allergrootste denkfouten die christenen maken: "Ik sprak eenzijdig over de hemel"
- Prof. dr. A. de Reuver geeft een voorproefje van de hemel: "We zullen Hem gelijk zijn die eerst ons gelijk wilde zijn"
- Volgens Willem Glashouwer is het 2 voor 12 op de wereldklok: "Koninkrijk van Jezus staat voor de deur"
- Indrukwekkende boodschap van prof. dr. De Reuver: "Op Golgotha schijnt maar één woord op zijn plaats: mislukt"
Meer over Preekverslagen »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

P
Het was voor Jona een ongebruikelijk stap Gods redding te verkondigen in een goddeloze stad wat in zijn dagen alleen bestemd was voor Israël. God heeft Jona duidelijk Gods plan van redding voor alle volken, een profetisch heenwijzen naar Jezus die voor ieder geleden heeft zowel voor Jood als Griek.
Wat een bijzondere ontdekking heeft Steven Furtick gedaan! Hij heeft kennelijk een Hebreeuwse bijbel waarin het woordje 'manna' (Hebr.: 'mn') vier keer voorkomt. Nu heb ik ook z'n bijbel, maar dat zal wel een verkeerde editie zijn, want bij mij staat het nergens...
Er staat in het artikel: " Nieuwsgierigheid naar het onbegrijpelijke en soms bittere voedsel dat Hij altijd weer uitdeelt." Wat bedoelt de schrijfster daarmee?
Toon meer reacties (8)