Dr. Jaco van der Knijff
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

02 juni 2021 door Jeffrey Schipper

Waarom is het psalmboek voor veel christenen heilig? Dr. Jaco van der Knijff legt het uit

“Als er ruimte wordt gegeven aan liederen die niet rechtstreeks uit de Bijbel komen, kunnen er volgens sommige gelovigen dwalingen ontstaan”, maakt dr. Jaco van der Knijff duidelijk. Waarom hechten tienduizenden christenen in ons land zoveel waarde aan de psalmberijming van 1773? En waarom liggen gesprekken over een mogelijke nieuwe psalmberijming vaak gevoelig? CIP.nl sprak in aanloop naar het symposium ‘Passie voor psalmzang’ met dr. Jaco van der Knijff, docent liturgiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA).

Het begon allemaal met de Reformatie die net na de uitvinding van de boekdrukkunst kwam. Naast preken en Bijbels werden ook liedbundels en psalmboeken verspreid. In Nederland zette Petrus Dathenus zich in voor een psalmboek waar alle psalmen in staan. Opeens beschikt het gewone volk over een eigen psalmboek. In 1773 verscheen een nieuwe psalmberijming. Van der Knijff: “De berijming van 1773 is in de gereformeerde traditie in ons land sindsdien lange tijd het toonaangevende en meest gebruikte psalmboek geweest. Een klein aantal gemeenten (een kleine dertig in totaal) zingt trouwens nog steeds uit het psalmboek van Datheen. De overgrote meerderheid van de reformatorische gezindte waagt zich nog altijd niet aan een nieuwe berijming.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

Het komt mij voor dat voor br vd Knijff en vele anderen met hem Calvijn en Luther bijna op één lijn stellen met bijbelheiligen als bv de psalmdichter David.

Maar toedoen aan de Canon mag echter niet....

Hoe waardevol de argumenten op zichzelf zijn, ik vind ze niet doorslaggevend.

De preek is ook niet geïnspireerd en dus een eigen verwoording van bv een psalm.

Daar moet een kerkenraad ook toezicht op houden, net als ook op de te zingen liederen.

Hoe vaak wordt in de preek niet een lied aangehaald van bv Mc Cheyne?



P
Het psalmboek heilig? Ja, het boek Psalmen in de Bijbel. Maar 'ons' Psalmboek, zeker in de berijming van 1773, kan onmogelijk heilig genoemd worden. Het staat qua taal al zo ver af van de Hebreeuwse Psalmen, is veelal gestempeld door het Verlichtingsdenken, waarbij de deugd een grote rol speelt terwijl die in de Bijbel niet op die manier voorkomt. De eerlijkheid gebiedt om te constateren dat in de Gereformeerde Gezindte traditie en gewoonte een veel belangrijker rol spelen dan de zuiverheid van de tekst.
P
Wij hebben de Psalmen berijmd om te zingen. Onberijmd zoals de Joden het zingen is door de vertaling onmogelijk. De manier van zingen bestaat uit traditie. Vaak zingen we de Psalmen nog vanuit de vervangingsleer op ons eigen toepasbaar is en daarbij vergeten we het profetisch aspect waar de Joden verlangend naar uitzien het Messiaans het duizend jarig vrederijk waar God hen zal ze bevestigen en schragen.
Toon meer reacties (9)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen