Henk
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

07 mei 2021 door Patrick Simons

Henk Binnendijk waarschuwt voor goedkope genade: "We willen een religie die niets kost"

“Er gaat heel veel mis in de kerk. Bijvoorbeeld de verkondiging dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven om een kind van God te zijn. Dat is echt onzin. En het is breed verspreid in de kerk.” Dat zegt Henk Binnendijk naar aanleiding van zijn nieuwe boek ‘Op weg naar de hemel, de tabernakel als wegwijzer’. In het boek omschrijft hij de reis van het geloofsleven als een reis door de tabernakel. CIP.nl sprak uitgebreid met hem: “Ook de mensen die in de kerkbanken zitten moeten zich bekeren.”

KokBoekencentrum
Dit is een uitgave van KokBoekencentrum.
CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid André Port.

Word ook lid

Vorige week spraken we met Henk over het evangelie van de omheining en het evangelie van de open poort. Uiteindelijk moeten we allemaal de poort van de tabernakel door om de reis met God te beginnen. “De poort ingaan is grandioos”, zegt de spreker en schrijver daarover. “Maar vergis je niet: het is ook echt geen lolletje. Zelf ben ik heel christelijk opgevoed. Ik was zeer actief in de kerk en ik dacht: ik ben gedoopt, ik heb belijdenis gedaan, het zit wel goed. Tot ik op een gegeven moment besefte dat niet alleen mensen in de goot zich moeten bekeren. Dat geldt ook voor de mensen die in de kerkbanken zitten. Ik zal eerlijk zijn: dat wilde ik niet. Ik wilde niet alles wat ik bevochten en bereikt had uit handen geven. Dat is namelijk wat bekering is: jezelf volledig overgeven.

Ik dacht: als ik mijn hele leven uit handen geef, kan God daar wel eens misbruik van gaan maken. Straks gaat Hij iets van mij eisen waar ik helemaal geen zin in heb. Ik zei letterlijk: Heere God, ik wil veel godsdienstiger worden, maar ik zeg geen ja tegen U. Ja zeggen betekent namelijk dat God 100 procent zeggenschap over je leven krijgt. Dat weigerde ik. Uiteindelijk is het door Gods genade wel zover gekomen. Maar dit geeft wel aan dat mensen zich schijnbaar comfortabeler voelen bij een religie die niets kost, behalve geld in de collecte en een beetje actief zijn, dan bij je bekeren tot God. Dat kost je namelijk alles.”

"Bekering is jezelf en je leven volledig overgeven aan de Heere Jezus."

Om dat te verhelderen komt Binnendijk met een voorbeeld: “Als ik naar Engeland ga, moet ik aan de linkerkant van de weg rijden. Dan kan ik zeggen: Hoor eens, ik ben een Hollander en bij ons rijden ze rechts. Dus ik rijd rechts. Maar we weten allemaal dat dit helemaal mis zal gaan. Zo werkt het ook als je het Koninkrijk van de Hemel binnen wilt gaan. Zodra je de poort van de tabernakel binnenstapt, dien je te buigen onder de regels van de Koning. Anders gaat het ook hier helemaal mis. Je zult je moeten bekeren. En bekering is jezelf en je leven volledig overgeven aan de Heere Jezus: Hier is mijn leven, U mag er alles mee doen wat U wilt. Dát is echt wat er moet gebeuren als je de poort binnen wilt gaan.”

Een andere optie om de tabernakel binnen te gaan, is er volgens de auteur en spreker niet. “Je moet eerst de poort door en het eerste wat je dan tegenkomt is het brandofferaltaar. Dat staat symbool voor het offer van de Heere Jezus. Maar je ziet dit brandofferaltaar pas als je de poort door bent gegaan. Het gaat pas werken in je leven als je de poort door bent gegaan. Maar wat doen sommige mensen? Ze zetten het brandofferaltaar buiten de poort. Dan krijg je een evangelie waarbij mensen zeggen: ‘Als je weet dat je zondig bent en gelooft dat Jezus voor je zonden gestorven is, dan ben je een kind van God.’ Dat is aardig verteld, maar je staat wel buiten. Je hebt het brandofferaltaar buiten gezet.

"Ik kan je verzekeren dat Jezus dan zegt: Neem je leven maar weer mee. Hier kan Ik niets mee."

Je komt niet binnen door te zeggen: ik weet dat ik een zondaar ben, Jezus is voor mijn zonden gestorven en nu ben ik een kind van God. Nee. Je komt alleen binnen als je jezelf onderwerpt aan de Heere Jezus. Hij zei zelf: ‘Niet iedereen die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader die in de hemelen is.’”

Binnendijk haalt vervolgens het verhaal aan van de wonderbare vermenigvuldiging om te illustreren wat het betekent om je leven over te geven aan God. “De Heere Jezus was met zijn discipelen onderweg en tienduizend mensen volgden hem. Maar die mensen moesten te eten hebben. Dan komt er een jongen met vijf broden en twee vissen. Die jongen had eigenlijk vier mogelijkheden. Als eerste kon hij het simpelweg zelf houden. Dat kun je ook doen als de Heere Jezus jou om je leven vraagt. Daarnaast had hij ook kunnen zeggen: al die mensen hebben niets, ik ga het uitdelen. Dan had hij misschien 20 mensen iets te eten kunnen geven, maar dan waren er nog 9980 mensen geweest die niets hadden. Dat is mensenhulp. Je gebruikt je leven om anderen helpen. Ik heb heel veel respect voor die houding, maar toch…

Bij de derde mogelijkheid had de jongen zijn broden aan Jezus gegeven, maar wel met een opmerkelijk verzoek: 'Hier heeft U mijn broden, maar ik wil wél dat U ze heel houdt. U mag ze zeker niet breken. Het zijn tenslotte mijn broden.' Ik kan je verzekeren dat Jezus dan had gezegd: neem maar weer mee, dan kan Ik er niets mee. Heel veel jongeren herkennen zich in deze mogelijkheid. Ze willen wel hun leven aan de Heer geven, maar met de voorwaarde dat Hij het heel houdt. Het moet wel over hun dromen en idealen gaan. Ze willen later wel trouwen, kinderen krijgen, een huis kopen en een leuke baan krijgen. En vooral niet de zending in. Ik kan je verzekeren dat Jezus dan zegt: neem je leven maar weer mee, dan kan Ik er niets mee.”

De vierde mogelijkheid is wat de jongen ook daadwerkelijk deed én wat het volgens Henk betekent om je leven aan Jezus te geven: “Hier heeft U het, Heer, doe ermee wat U wilt. Wilt U het breken? Ga Uw gang. Jezus nam het vervolgens, dankte Zijn Vader in de hemel, brak het brood en deelde het uit. En er was een massa van 10.000 mensen die te eten kreeg door die vijf broden en twee vissen. Wat zal die jongen geglunderd hebben. Wat is het een wonder om je leven aan de Heere Jezus te geven en te zien wat Hij ermee doet. Hoe Hij ervoor zorgt dat er massa’s bereikt kunnen worden met iets of iemand heel kleins. Als iemand wel eens tegen mij vertelt tot bekering te zijn gekomen onder mijn prediking, ben ik heel dankbaar. Maar God weet wat er allemaal door mijn prediking gebeurd is, wat ik niet weet. En ik hoef het ook niet te weten.”

“Ik ben inmiddels een oude man”, verzucht de schrijver even later. “Ik heb inmiddels zoveel gezien. Van sommige dingen word ik heel blij, maar ik zie ook pijnlijke dingen. Er gaat echt heel veel mis in de kerk. Wat ik net zei: die verkondiging dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus voor je zonden is gestorven om een kind van God te zijn. Dat is onzin, het is écht onzin. En het is breed verspreid binnen de kerk. Je moet je volledig onderwerpen en je hele leven overgeven aan God, dan pas ben je binnen en gaat het offer van Jezus een rol spelen.”

"Dat je alleen maar hoeft te geloven dat Jezus voor je gezonden is gestorven om kind van God te zijn is echt onzin."

Ook zegt hij vaak de toewijding te missen bij christenen: “Ik sta soms voor een zaal van 500 mensen. Dan vraag ik: wie leest er dagelijks minimaal een kwartiertje in de Bijbel? En dan bedoel ik echt de Bijbel zelf. Geen dagboek, geen preek, gewoon de Bijbel. Van de 500 mensen steken er dan 5 hun vingers op. De andere 495 vragen zich af waarom ik dat vroeg. Sommigen zeiden zelfs: Henk Binnendijk is wettisch geworden. Maar ik voel dit als een nood. Weet je, we leven nu in de coronacrisis. Ik kan je met zekerheid zeggen dat dit niet de laatste crisis is. De crisis doet veel met gelovigen. We kunnen bijvoorbeeld niet meer naar een kerkdienst. Dus juist dan moeten we het hebben van onze relatie met God. Als die er niet is en je hebt alleen religie over, waar ben je dan over een jaar? De religie is immers weggevallen.

Ik ben echt benieuwd hoe Nederland er over vijf jaar uitziet door dit alles. We gaan volgens de Bijbel een zware tijd tegemoet voorafgaand aan de wederkomst van de Heere Jezus. Als je dan nu niet eens de tijd en de moeite neemt om een kwartier per dag uit de Bijbel te lezen, hoe moet je dan staande blijven? Hoe moet de Heilige Geest jou helpen als je niets met de Bijbel doet? Dat zijn grote problemen die ik aan zie komen. Daarom is mijn prediking ook vaak ernstig. Maar tegelijkertijd ben ik wel vol goede moed. Want ik zie dat God een plan heeft en Hij voert dat plan uit. Dat kan lang duren en wij kunnen dwarsliggen, maar Hij laat niet varen het werk wat Zijn hand begon.”

Als ik Henk vervolgens vraag hoelang hij dan zelf elke dag in de Bijbel leest, begint hij te lachen: “Waarom moet je dat weten? Kijk, ik ben een gepensioneerd man. Ik heb geen baas meer en krijg iedere maand geld gestort, zonder dat ik daar iets voor hoef te doen. Ik heb dus heel veel vrije tijd. Eigenlijk ben ik een beetje beschroomd om het te zeggen, maar ik heb een tuinhuis in mijn tuin staan. Daar ben ik iedere dag van 09:00 uur tot 12:30 om het aangezicht van God te zoeken. Ik doe daar niet flink over, soms kan ik drie uur in de Bijbel lezen zonder dat het iets met me doet. Vroeger was ik dan ontmoedigd, maar nu niet meer. Want ik heb Gods aangezicht gezocht. ’s Middags rommel ik dan vaak wat in de tuin. Mijn vrouw vroeg me eens: Ga je nu nooit met tegenzin naar je tuinhuisje? Nee. Nooit. Echt nooit.”

Dit is het derde deel in een serie van vier. Volgende week spreken we met Henk Binnendijk over de reis door de tabernakel.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Henk Binnendijk en de tabernakel
- Henk Binnendijk verwondert zich over extremen binnen de kerk: "Ik vroeg me af of er twee Goden zijn"
- Volgens Henk Binnendijk hebben wij God klein gemaakt: "Onze aandacht voor God is buitengewoon gering"
- Volgens Henk Binnendijk draaien we de belangrijkste geboden van God om
Meer over Henk Binnendijk en de tabernakel »

Klik hier om het boek van Henk Binnendijk te bestellen

Reacties

M
Een heel goede artikel die prikkelt, aanzet tot nadenken en aanspoort! Wat ik eraan zou willen toevoegen:



1) Het gaat niet om religie, maar om een (persoonlijke) relatie met de Heer.

2) Leven in overgave is niet gisteren of morgen maar iedere dag opnieuw; een continu proces.

3) Er moet sprake zijn van een ommekeer (bekering) en daarbij mag de vrucht van de Geest niet ontbreken. Het kan zijn dat een christen de gaven van de Geest mist, maar de vrucht mag niet ontbreken.
H
Henk Binnendijk geeft helder en duidelijk aan wat het leven van een echte Christen moet zijn. Zoals Jezus ook zegt: Je moet opnieuw geboren worden. Met Christus moet je oude zondige leven sterven en met Hem opstaan in een nieuw leven. Niet meer je eigen zin doen, maar Hem vragen wat je doen moet. Iedere dag! Totale overgave!
A
Ja ik ken de preken van Henk, hij sprak nogal eens in onze gemeente .Dan hoorde ik sommige toehoorders na de preek zeggen ik wil worden als Henk Binnendijk. Terwijl ik dan dacht Henk je gelooft heel sterk in je eigen geloof , als ik jou zo hoor heeft God het maar goed getroffen met jou! (We moeten dit en we

moeten dat. Maar met Petrus kwam het ook nog goed hoor.Dus ik heb nog hoop .Paulus zegt mij eenvoudig “gelooft in de Heer Jezus Christus en gij zult zalig worden” daar mag ik mijn vertrouwen in stellen, wat Henk Binnendijk er ook vindt

Toon meer reacties (22)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen