Erik Bakker en Wim Dekker
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

14 april 2021 door Redactie

Slotbrief predikant aan kerkplanter: "In huiskerken dreigt versnippering en sektarisme"

"Waarom zoveel energie stoppen in het krampachtig vasthouden van de oude kerkvormen?", vroeg kerkplanter Erik Bakker zich af in zijn recente brief aan predikant Wim Dekker. In een broederlijk gespreken spreekt het duo zich uit over het belang van huiskerken en de vraag of traditionele kerken aan vernieuwing toe zijn. In zijn slotbrief maakt Dekker als PKN-predikant duidelijk waarom hij zoveel waarde hecht aan een kerkelijke structuur en wijst hij op de schaduwzijden van huiskerken.

Beste Erik,

Opnieuw ben ik, ook in je tweede brief, getroffen door je bevlogenheid. Ik kan in jou voluit een broeder in Christus herkennen en ik ga niet over de aard van jouw bediening, laat staan over je roeping. Dat laat ik helemaal aan de Heer zelf over. Bij jou proef ik echter een sterk verlangen, dat ik ook zo zal denken als jij, omdat je meent dat de visie op gemeente zijn, zoals jij die hebt ontvangen, voor heel het land en alle gelovigen vandaag in ons land belangrijk, ja zelfs allesbeslissend is.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Briefwisseling kerk-zijn (in en na coronatijd)
- Predikant schrijft brief aan kerkplanter: "Laten we oppassen met groepjes en clubjes"
- Kerkplanter reageert op brief predikant: "Er is voor de kerk een nieuw tijdperk aangebroken"
- Kerkplanter aan predikant: "Waarom steek je je energie niet in het vormen van huiskerken?"
- Predikant reageert op brief kerkplanter: “Ik ben tegen religieus consumentisme bevorderen”
- Slotbrief kerkplanter: “Huiskerk is geen netwerk van ongeleide projectielen”
Meer over Briefwisseling kerk-zijn (in en na coronatijd) »

Reacties

C
Met interesse volg ik jullie briefwisseling. Eertijds vroeg ik mij ook af hoe huiskerken ingebed kunnen worden in de bestaande kerkstructuur. Vanuit besef wat de Geest in Nederland doet, kwam ik tot een praktische uitwerking (zie onderaan artikel: https://bereiddeweg.nl/een-vernieuwd-lichaam-van-christus/ ). Wanneer zo een onderliggende laag van huiskerken in de woonplaats wordt uitgerold, blijft de verbinding met de bestaande kerk(structuur) gehandhaafd en is m.i. geestelijk toezicht gewaarborgd. Wellicht behoeft dit nog verdere toelichting.
J
Zoals typerend voor de tradionele kerken worden nu (alweer) allerlei zaken tegenover elkaar gezet: Calvijn vs. dopersen, Augustinus vs. Donatisten. Fout! Fout! Fout! Waar het echt om gaat: wat is gebaseerd op de Bijbel, en wat niet. Calvinisme is beslist niet gebaseerd op de Bijbel, maar veel meer op de dwalingen van Augustinus. De Korinthe-gemeente was een zootje? En nu dan: ik ben van Calvijn, ik van Arminius, ik van Augustinus, ik van Luther?
Wim benoemt de Alphacursus als een zeer positief gebeuren vanuit de institutionele kerk. In dit geval was dat de Anglicaanse kerk. De inspiratie en bekrachtiging voor die cursus is toch vooral uit een radicale vernieuwingsbeweging voortgekomen; de Toronto blessing. Een beweging die inmiddels verguisd en verketterd is door de meeste traditionele kerken... Het gaat steeds weer om nieuwe wijn, zonder dat is de kerk dood. Maar nieuwe wijn vraagt om nieuwe wijnzakken.
Toon meer reacties (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen