piet van midden
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

29 januari 2021 door Piet van Midden

Je moet een vreemd gevoel voor humor hebben om tot een avondklok over te gaan

De rellen zijn voer voor psychologen. Voor de een zijn de relschoppers tuig van de richel, voor de ander zijn het kansarmen die helaas gewelddadig uit hun slof schieten. En alles ertussen in. Wanneer je tent is afgebroken, komt je oordeel waarschijnlijk minder begrijpend over dan wanneer je schadevrij jezelf nog eens gezellig inschenkt bij het zien van de verwoestende beelden.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Duidelijk is dat dit geen protesten zijn tegen de avondklok. Die spertijd is een middel waarbij ik m’n vraagtekens heb. Redelijk zinloos, lijkt me. Je kunt het samenscholingsverbod al niet handhaven. Welke jongen van 18 wil in zijn eentje of met één vriend (meer mag niet) ’s avonds stappen in een stad waar alle gezellige gelegenheden dicht zijn? Je moet wel een vreemd gevoel voor humor hebben om tot een avondklok over te gaan. En dat je groeiende groep ontevredenen een stok geeft om de hond te slaan, is kennelijk ook niet tot alle lagen van ‘Den Haag’ doorgedrongen.

Ik kreeg als dominee keurig mijn vrijbrief door de scriba aangereikt. 

Ik heb er verder geen last van: als ZZP-er heb ik een eigen verklaring op zak dat ik soms na 21.00 uur nog op weg ben, en als dominee kreeg ik mijn vrijbrief keurig door m’n scriba aangereikt. Het lijkt de middelbare school van vroeger wel. Verder heb ik een hond, die graag met zijn baas een luchtje gaat scheppen. Voor mijn hond kan de crisis niet lang genoeg duren. Er heeft zich al een aantal ‘uitlaters’ uit de directe buurt aangeboden. Met onze 0,8 wijkagent is trouwens goed te leven.

Maar ik heb ook twee zonen, een van 18 en een van 16, die er anders in zitten. Voor jongeren is het gewoon een waardeloze crisis. Ouderen hebben nog het idee dat ze het ergens voor doen, dat het om hun veiligheid gaat. Maar mijn zonen wekken niet de indruk met mijn veiligheid bezig te zijn. Hooguit in deze zin: ‘Kun je me naar school brengen, dan hoef ik niet met het besmettelijke OV.’ Regen is ook een reden aan mijn gezondheid te denken. Ze boffen met het weer van de laatste dagen.

Het gesprek gaat niet meer over de aanleiding tot de maatregelen, maar over de ontsnapping eraan. 

Het bijzondere is dat de gesprekken nu niet meer gaan over de aanleiding tot deze maatregelen, maar over de ontsnapping eraan. Het roept een gevoel van ongehoorzaamheid in je wakker. Dat is een kat en muisspel, op een ander niveau dan van die jongens die een avondje in een stadscentrum komen matten. Maakt niet uit in welke stad.

Dat het nu uit de hand loopt, verbaast me niks. Het verbaast me dat de regering het gevaar niet zag aankomen. Het is echt van alle eeuwen. Neem de Romeinen. Waarom gaven ze kapitalen uit aan ‘panem et circenses’, ‘brood en spelen’? Eenvoudigweg om de massa in het gareel te houden. Die massa was en is een voortdurend dreigend gevaar. Als die in beweging komt, houd je die niet tegen, ook niet met een leger. In de spelen in het Circus raakten mensen hun energie een beetje kwijt. Het Circus is net zo belangrijk als brood, dat vaak gratis ter beschikking werd gesteld. Toen Egypte de subsidie op brood terugschroefde, kwam het volk in opstand. Toen Macron hetzelfde deed met de benzineprijs in 2018, verschenen de gele hesjes en ontstond er volksoproer. En die opstandelingen van nu hebben het bepaald makkelijker dan die in de Romeinse tijd. Nu kunnen ze via sociale media, nauwelijks te controleren door de politie, snel schakelen en zomaar ergens opduiken. Bovendien is de politie, die toch fors optreedt, bepaald zachtzinniger dan de soldaten die in Rome de orde moesten bewaken.

De opstandelingen van nu hebben het makkelijker dan die in Romeinse tijd.

Hoe snel het kan gaan en hoe gemakkelijk het is de massa in beweging te krijgen, vind je in het humoristische verslag van Lucas van het oproer in zilverstad Efeze. Demetrius, met de zilveren Artemis-tempel als verdienmodel, gaat als een heuse vakbondsleider tekeer. Hij weet precies de gevoelige snaar te raken: de inkomsten staan onder druk. En natuurlijk hebben de Joden dat gedaan. Ook altijd een inkopper in het Romeinse rijk. Want die geloven dat Artemis menselijk maak- en maatwerk is, en niet dat zij uit de hemel is gevallen. (Anti)religie en geld: je hebt de massa zo mee. De stad is in rep en roer. Twee medereizigers van Paulus, Gajus en Aristarchus, worden meegesleept. Gelukkig weet het stadsbestuur de rust terug te brengen, door te wijzen op het risico dat de Romeinen bij oproer orde op zaken komen stellen, anders was het voor Paulus en de zijnen waarschijnlijk slecht afgelopen. We zien in de Passie bij de evangelisten trouwens ook hoe snel een massa om te krijgen is. Hosanna wordt zomaar ‘kruisigen’.

Tuig van de richel… inderdaad. Maar daarmee kun je niet volstaan. Hele horden jongeren hebben gewoon niks te doen. Ze hebben geen werk, weinig hoopvolle vooruitzichten en vervelen zich stierlijk. Ze wonen niet in een huis, maar in omstandigheden. In gedoe. En dan is een avond matten met de politie een stevige afleiding. Dat wordt al snel van kwaad tot nog erger: het plunderen van winkels. Zo gaat dat al eeuwen. Denk even aan de Kristallnacht. Die ‘beroepsmatters’ zijn waarschijnlijk niet te sturen. Maar de meelopers wel. Dan moeten ze wel iemand hebben met wie ze mogen oplopen. En die aanbiedingen heb ik nog niet langs zien komen.

Dominee Piet van Midden schrijft iedere week een column op CIP.nl.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Piet van Midden
- Eén moeder kan beter voor acht kinderen zorgen, dan acht kinderen voor één moeder
- Ik heb geen behoefte om 'joods' te doen (maar maak nu even een uitzondering)
- Bezorgde gemeenteleden vragen mij naar het einde der tijden
- Als christen leven van de voorpret (ook in de coronatijd)
- Zaak ds. Kort toont aan dat je kerk en staat maar beter uit elkaar kunt houden
Meer over Piet van Midden »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

K
Toen ik op de middelbare school zat, had ik geen TV, geen internet, woonde op een kleine dorpje waar naast de kerk en de sportvereniging niets te beleven was. En als je iemand wilde bellen deed je dat in de woonkamer waar je ouders ook zaten.

Ik snap best dat het vervelend is wanneer je niet kunt doen, wat je graag zou willen doen. Maar ik vind het in geen enkel opzicht ook maar een excuus om te gaan rellen.

Wel heb ik het idee dat veel jongeren geen flauw idee hebben wat ze met hun leven aan moeten.
E
Naast verveling zie ik in de achterstandswijk waar wij wonen onveiligheid en wanhoop bij jongeren. Het leven wás al overleven, school was beter dan thuis en buiten was het beter dan binnen. De lockdown en de avondklok sluiten hen op met psychiatrische problematiek bij ouders, verslavingen en huiselijk geweld: er is al zoveel machteloze woede opgebouwd. Omstandigheden zijn geen excuus, wangedrag moet aangepakt worden, maar alleen veroordeling lost niets op. Dat deden de farizeeërs. Jezus ontving zondaars en at met hen. Wie volgen wij?
H
Goed betoog ! jeugdleiders waarschuwden al voor dit soort dingen. Er is meer onvrede met diverse maatregelen dan men wil doen geloven.
Toon meer reacties (5)