Maarten Dees
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

13 januari 2021 door Geerten van Breugel

Wat iedere christen volgens directeur Open Doors moet weten over de Ranglijst Christenvervolging

Voor het eerst in de geschiedenis van de Ranglijst Christenvervolging kregen alle landen in de top 50 het vinkje van een ‘extreme’ of een ‘zeer zware’ mate van vervolging achter hun naam. “Dat is een geestelijk signaal”, zegt Maarten Dees, directeur van Open Doors. De stichting bracht deze week de jaarlijkse Ranglijst Christenvervolging uit. “We weten dat de laatste dagen zwaar zullen zijn, dat zie je nu gewoon gebeuren.”

De coronacrisis functioneerde afgelopen jaar als aanjager van christenvervolging, vooral in Azië en Afrika. In Azië was het een excuus om christenen achter in de rij voor voedselhulp te laten aansluiten, in Afrika was de vervolging zowel fysiek als geestelijk geladen. In Nigeria werden tussen april en augustus vorig jaar 3530 christenen vermoord. Het merendeel van die moorden vond in de lockdownperiode plaats, zo blijkt uit statistieken van Open Doors. Als gevolg van corona zagen christenen zich geconfronteerd met toenemend geweld. Soms kregen gelovigen zelfs de schuld van virusuitbraak: hun geloof zou de oorzaak van de pandemie zijn.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Ranglijst Christenvervolging 2021
- Ranglijst Christenvervolging 2021: Corona zorgt voor toename christenvervolging
- Ranglijst Christenvervolging 2021: Dit weten we over de top 5
- Ranglijst Christenvervolging 2021: Drie belangrijke trends
Meer over Ranglijst Christenvervolging 2021 »

Lees meer over de Ranglijst Christenvervolging

Reacties

c
Helaas is er niks nieuws onder de zon. Vroeger heeft de katholieken kerk ook miljoenen joden, christenen en anders denkende mensen vervolgd. Eerst markeren met een teken daarna buiten sluiten en valse leugens vertellen om de menigte op te hitsen en als er daarna een zondebok gezocht voor een uitbraak van een ziekte of oorlog dan is dat zo gevonden en de vlam in de pan en niet meer te stoppen. En maar volhouden dat de mensheid zo goed is.
K
De katholieke kerk, dan zijn we allemaal. Wellicht bedoelt Chris van Wijk de Rooms-katholieke kerk. En waarschijnlijk doelt hij dan op de gebeurtenissen rondom de reformatie. In Nederland kende we de Spaanse inquisitie (dus niet rooms). En dat had vrij weinig van doen met het vervolgen van protestanten en was vooral politiek van aard. De christenen die nu worden vervolgd zijn juist veelal Rooms-katholieken.
c
@Kees, de vervolging op de joden is al een paar eeuwen na Christus en waarschijnlijk ook anders gelovigen. En dat was door heel Europa. lijkt precies op als wat er in dit stuk is vermeld. Helaas hebben veel mensen in de naam van de Heere Jezus uitsluitingen vervolgingen en moorden gedaan. En als je nu om je heen kijkt is er veel angst veel boosheid en wetteloosheid. veel mensen hebben weinig te doen in hun vrije tijd. Ideale voedingsbodem om haat te gaan zaaien te kweken en uit te barsten.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events