coronavaccin
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

22 december 2020 door Redactie

Waarom christenen wel of niet het coronavaccin willen nemen

Moet je je als christen laten inenten met het coronavaccin of hier verre van blijven? Een lastige stelling. "Het lijkt ons wijs om je te laten vaccineren", reageren christelijke ethici. "Het vaccin is niet het enige redmiddel", reageren andere gelovigen. CIP zet redenen vanuit verschillende hoeken op een rij waarom je je wel of juist niet zou moeten laten vaccineren tegen het coronavirus. 

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid P Guijt.

Word ook lid

Nieuw vaccin
Het nieuwe vaccin is ontwikkeld door Pfizer en BioNTech en goedgekeurd door het Europese Medicijn Agentschap. De bijsluiter van het medicijn noemt als mogelijke bijwerkingen van het medicijn onder anderen stijfheid rond de prikplek, vermoeidheid, hoofdpijn en spierpijn. Een op de zeven mensen die het coronavaccin toegediend krijgt koorts. De milde bijwerkingen houden één tot enkele dagen aan.

De bijwerkingen kunnen voor mensen een reden zijn om nog eens na te denken over het vaccin voor ze het laten toedienen. Anderen stellen dat de bijwerkingen niet veel verschillen met bijwerkingen van andere vaccins en medicijnen. Daarnaast geven voorstanders van het Pfizer-vaccin aan dat de bijwerkingen in het niet vallen met het ziektebeeld van het coronavirus.

Reden om te juichen?

Medisch
Willem J. Ouweneel benoemde in een recente column medische en theologische bezwaren tegen het coronavaccin. De medische bezwaren zijn volgens de theoloog en criticus dat het natuurlijke afweersysteem zelf sterk genoeg is en zonder inenting weerbaarder wordt en dat je niet weet wat je binnenkrijgt in je lichaam door het vaccin. Volgens Ouweneel zijn dit beide onterechte bezwaren. "In alle beschaafde landen worden zeer strenge eisen aan vaccins en medicijnen gesteld, zelfs als men erg veel haast heeft, zoals tijdens de huidige coronacrisis", aldus Ouweneel.

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) geeft antwoord op de negen meest gestelde vragen over het coronavaccin. Volgens hen is de kans op ernstige bijwerkingen op langer termijn klein door het uitgebreide onderzoek en testen naar het vaccin voor de goedkeuring.

Theologisch
"De kern van theologische bezwaren ligt in een zeer eenzijdige nadruk op de voorzienigheid van God", aldus Ouweneel. Theologische bezwaren tegen vaccins zijn niet nieuw. Verschillende christenen kiezen ervoor zichzelf, maar ook hun kinderen niet te vaccineren. Hierbij wordt vaak het argument gebruikt dat het leven niet maakbaar is. "Als alle ziekte van God komt (zoals de Heidelbergse Catechismus zegt), dan mag je die niet door middel van vaccinatie voorkomen, redeneert men", legt Ouweneel uit. Volgens hem is het onevenredig dat gelovigen het vaccin afwijzen, maar wel naar de dokter gaan voor medische hulp en medicatie slikken. "Je mag nooit aan God overlaten wat je zelf had kunnen regelen of voorkomen."

Arts Alie Hoek ziet het coronavaccin als een geschenk van God. “Bij vaccinatie wordt gebruik gemaakt van wat God in de schepping heeft gelegd, namelijk het aanmaken van antistoffen. Een verzwakt virus wordt toegediend zodat het lichaam er antistoffen tegen gaat maken. Een cadeau van God”, zegt Alie Hoek-van Kooten. Vanwege haar medische achtergrond weet de arts hoe noodzakelijk vaccinatie is om virussen te bestrijden.

Eerste vaccins zijn toegediend
De eerste Pfizer-vaccins zijn inmiddels toegediend. Het is nog niet duidelijk hoe het vaccinatieproces in Nederland eruit zal zien. Over de grens heeft aanstaand president Joe Biden het coronavaccin toegediend gekregen. Hij is hier erg dankbaar voor. Ook in Engeland werd de eerste persoon ingeënt tegen corona. "Nu kan ik eindelijk weer tijd met mijn familie en vrienden doorbrengen", reageert Margaret Keenan (90) dankbaar. Zij is de eerste vrouw ter wereld die het vaccin buiten de testgroep kreeg toegediend.

Teken van het beest?
De vaccinatie is een omstreden onderwerp onder gelovigen wereldwijd. Guillermo Maldonado is invloedrijke voorganger van een Amerikaanse megakerk. "Het is gemaakt om je te volgen en te vervolgen. Neem het vaccin niet tot je. Geloof in het bloed van Jezus. Geloof in de heilige immuniteit", aldus de voorganger over het coronavaccin. Hij verwijst hierbij naar verschillende Bijbelteksten, waaronder de tekst uit Openbaring 13 vers 16 en 17 waar het gaat over het 'teken van het beest'. Volgens de voorganger heeft het vaccin overeenkomsten met het 'merkteken'.

Voorman van de Reformatorische Maatschappelijke Unie (RMU), Jan Kloosterman, reageert op CIP op de kwestie. “Zeggen dat een vaccin het enige middel is om onze gezondheid te beschermen, zien wij als een tunnelvisie", aldus Kloosterman over het lastige onderwerp. 

Het verband van het vaccin met abortus
Het Amerikaanse christelijke nieuwsplatform de Christian Post laat verschillende christelijke ethici aan het woord omtrent het coronavaccin. Nieuwe vaccins worden volgens sommige critici ontwikkeld door het vaccin te testen op stamcellen van foetussen. Deze stamcellen worden verkregen door gebruik te maken van eerder geaborteerde foetussen.

Christelijke ethici Mattheuw Arbo, C. Ben Mitchell en Andrew T. Walker schrijven dat iemand niet 'schuldig is aan de abortus wanneer zij gebruik maken van een vaccin dat met behulp van de abortus is ontwikkeld'. "Geen abortussen vonden plaats in direct verband met de ontwikkeling van de coronavaccins. Daarnaast is er geen aanleiding te geloven dat de abortussen zijn uitgevoerd met als doel de foetus te gebruiken voor medisch onderzoek en het ontwikkelen van vaccins", aldus de ethici.

"Vanuit een moreel standpunt is het belangrijk dat je eigen geweten niet wordt geschonden. Iemand kan persoonlijke redenen hebben om het vaccin voorlopig of voor altijd te weigeren", geven de ethici daarnaast aan in hun geschreven stuk. De drie christenen zullen zelf wel kiezen voor de vaccinatie. "Het lijkt ons wijs om je te laten vaccineren, omdat je zo het leven van jezelf en anderen kan beschermen." Zij zien het vaccin als een daad van naastenliefde.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Corona
- Anne Borkent wijst op eenzijdige benadering coronacrisis: "Minister De Jonge zet mensen op het verkeerde been"
- Kees van der Staaij waarschuwt voor "blinde paniek" na toename coronabesmettingen
- Is vaccineren een gebaar van naastenliefde? Drie christenen geven antwoord
- Wat betekenen de coronaversoepelingen voor kerkgangers?
- Nieuw advies CIO: Meer kerkgangers welkom en zingen in de kerk
Meer over Corona »

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

J
ik vind de berichtgeving op het CIP nogal 1 zijdig.

Laat ook eens andere Christelijke wetenschappers en

arten aan het woord die gefundeerde bezwaren hebben tegen vaccineren.

Dan krijg je als lezer een wat gebalanceerder beeld.

D
Om te zeggen dat het vaccin veilig is, is simpelweg een leugen, zeg dan gewoon dat je het niet weet omdat je het niet kúnt weten wat de lange termijn gevolgen zijn.



Ik kan mij voorstellen dat je als 70+er het risico wilt nemen. Als je nog wat jaren voor je hebt liggen zou ik het persoonlijk niet doen, het risico dat ik met mijn begin 30 blijvende complicaties oploop door corona (wat ik overigens al heb gehad) is vele malen kleiner dan de risico's van een vaccin met alle hulpstoffen en DNA sporen van dieren/menselijke embryo's.
J
"CIP zet redenen vanuit verschillende hoeken op een rij waarom je je wel of juist niet zou moeten laten vaccineren tegen het coronavirus."



????

De genoemde 'tegen' argumenten komen van een voorstander? Of van een onbekende Amerikaanse dominee ? Dit is geen evenwichtig artikel.



Ik lees de reacties eronder met meer belangstelling dan het artikel zelf. Lieve mensen, blijf kritisch en blijf zelf nadenken!
Toon meer reacties (50)