Linda Bovendorp
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

21 december 2020 door Jeffrey Schipper

Linda nam afscheid van de kerk: "Niet meer deel zijn van het kerksysteem zoals ik het ken"

Leefregels vanuit de Bijbel, lieve broeders en zusters en de liedjes van Elly & Rikkert. Linda Bovendorp groeide ermee op. Bijna 40 jaar was ze lid van een kerk. Vier jaar geleden besloot ze om de kerk te verlaten. “Het kerksysteem zette me vast. Nu dat niet meer zo is, voelt dat als een bevrijding”, vertelt Linda.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Kerklozen
- "Oprechte christenen kunnen kerk en geloof niet combineren"
- David kon niet langer geloven in God: "Er is geen Heilige Geest meer die over mijn schouder meekijkt"
- Chris en Sjaak kunnen hun geloof niet combineren met de kerk: "Mijn geestelijk leven ontwikkel ik nu vooral buiten mijn kerk"
- Tjarko Evenboer gelooft nog wél in God: "Maar Hij moet groter zijn dan de christelijke religie"
- Bob Venus heeft oog voor mensen die met pijn uit de kerk zijn gestapt: "Met mijn dogmatische houding sloot ik veel mensen buiten"
Meer over Kerklozen »

Reacties

J
Tja, welk alternatief heb je? Jezus ging uit gewoonte op sabbat naar de synagoge. Zelfs Jezus! Zou Hij het anders hebben ervaren? Wanneer je zoekende bent is gebed het belangrijkst
P
Ik kan me hier helemaal in vinden. Kom ook uit een tijd (jaren 60/70) waarin goed geloven gelijk stond met: er veel van weten. Hoe meer Bijbelkennis, hoe sterker je geloof. Totdat je erachter komt dat de werkelijkheid helemaal niet zo in elkaar zit. Geloven is geen zeker weten, maar het is vast vertrouwen dat het goed komt.
E
Het relaas van deze mevrouw bevat NIET 1 concreet voorbeeld van haar theorie. Daardoor wordt voor velen haar relaas geloofwaardig omdat de perfecte kerk niet bestaat. Ik noteer echter dat Linda pleit om de lering door de gelovigen te laten bepalen, niet door Gods woord en de leraars en predikanten. Haar pleidooi voor een bottum-up kerk is daarom voor mij heel verdacht én onbijbels. Verder zie ik ook dat zij het over prachtige tradities heeft in kerken. Lijkt me ook al erg religieus.
Toon meer reacties (18)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events