CGK synode
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

27 november 2020 door Redactie

CGK-commissie bestudeert rapport homoseksualiteit en ziet vrijzinnigheid toenemen

In 2013 werd tijdens de generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) een homorelatie bestempeld als "niet-Bijbels en dus zonde". Zeven classes en twaalf gemeenten dienden een bezwaarschrift in tegen de synode-uitspraak. Deze week werd het gesprek hierover voortgezet tijdens de digitale synodetafel van de CGK. De commissie die het rapport van de taakgroep homoseksualiteit heeft bestudeerd vreest voor vrijzinnigheid. Hoe nu verder? Onduidelijkheid overheerst.

In 2013 werd tijdens de generale synode van de CGK een homorelatie bestempeld als "niet-Bijbels en dus zonde". In een rapport werd gewezen op de niet-seksuele maar wel sterke, intieme en ook affectieve vriendschap tussen David en Jonathan. Hun relatie zou een voorbeeld moeten zijn voor homoseksuelen binnen de CGK. Seksuele omgang tussen mensen van gelijk geslacht en relaties waarin die omgang gestalte krijgt, is volgens de CGK "niet in overeenstemming met het Woord van God en moeten derhalve zonde worden genoemd."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Homoseksualiteit
- 5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren
- Voormalig homo Keesjan is nu gelukkig getrouwd met een vrouw: “God heeft mijn identiteit vernieuwd”
- John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn
- 7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen
- Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis
Meer over Homoseksualiteit »

Reacties

T
"Hoe nu verder?"

Het is hoog tijd dat de kerk zich bezig gaat houden met hoe we ons voorbereiden op de spoedige komst van haar Bruidegom. In plaats daarvan verdoet de bruid haar kostbare tijd met op het oog lijkend bijbelse kwesties; vrouw in het ambt, homofilie, BLM en allerlei andere Social Justice kwesties, die alleen maar afleiden van de boodschap van de gekruisigd en opgestane Heer Jezus Christus.
“In een rapport werd gewezen op de niet-seksuele maar wel sterke, intieme en ook affectieve vriendschap tussen David en Jonathan.” Daar heb ik zelf ook voor gekozen (niet zonder strijd). Tegelijk voel ik de pijn bij gelovige CGK-gemeenteleden die leven in een homoseksuele relatie, wanneer zij van het avondmaal worden afgehouden. Ik zeg niet dat de kerk hun relatie dan maar moet gaan (in)zegenen. Dat mag zij niet doen, omdat we in alle eerlijkheid niet kunnen zeggen, dat Gód hen zo samenvoegt naar lichaam en ziel, incl. de geslachtelijkheid.
K
Echte vrijzinnigheid gaat in tegen de 12 artikelen van het geloof. De CKG baseert zich (net zoals andere orthodox gereformeerde kerken) daarnaast op de Heidelbergse Catechismus, de Dordtse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Zowel de discussie over vrouwen in het ambt als over homoseksualiteit gaan niet in tegen bovengenoemde geschriften, maar gaan over regels binnen de kerkelijke gemeenschap. Is het dan echt te veel gevraagd om lokale kerken ruimte te geven in de toepassing van deze kerkelijke regels?
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen