Nathan Noorland
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

29 september 2020 door Jeffrey Schipper

Nathan Noorland ziet dat de doop christenen verdeelt: "Kijk eens verder dan je eigen traditie"

De doop is één van de vele hoofdpijndossiers in christelijk Nederland. Daar kan ook voorganger Nathan Noorland over meepraten. “Sinds de Reformatie hebben wij er in de kerk qua eenheid een potje van gemaakt. Dat durf ik best op die manier te stellen.” Als voorganger is hij actief in de Brugkerk in Nieuwerbrug en de pioniersgemeente Noorderlicht in Rotterdam Charlois. Voor de Katholieke Vereniging voor Oecumene binnen de Rooms-Katholieke Kerk schreef Nathan zijn afstudeeronderzoek over doop en herdoop in de Oosters-Orthodoxe Kerk. CIP.nl sprak met hem.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Doop
- Onrust op Urk: leerkracht mag niet meer voor de klas nadat hij als evangelist bekeerling doopt in IJsselmeer
- Kinderdoop of volwassendoop: wat is de Bijbelse doop?
- "Doopwater mag christenen niet scheiden"
- Waarom Martijn moeite heeft met christenen die zich laten overdopen
- Tien uitspraken van ds. Van Campen over de doop
Meer over Doop »

Reacties

Wie gelóóft, die laat zich dopen (=onderdompelen), en dat is een uitbeelding van het begraven van het oude leven zonder Jezus Christus en een opstaan in nieuwheid des levens met Christus (Rom. 6:4). Het oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen (2 Cor. 5:17).
P
Zoveel meningen en vast houden van tradities van menige kerkleer is niet de weg van God en ik denk dat God ons duidelijk maakt dat het niet tot zijn eer is en wij terug moeten naar het woord van God en zonder onze eigen regels de weg vinden hoe God de doop heeft ingesteld en niet ons mensen.
D
Grappig is dat het belijdenis doen binnen de kerken van de Reformatie op aandringen van de doopsgezinden tot stand kwam.Deze kwamen bij Martin Bucer en vonden dat de doop in het Calvinisme wel heel gemakkelijk ging,daarom ging Bucer over op het doen van belijdenis.Daar zit ergens de gedachte achter dat men de eigen doop niet zo

vertrouwde,en er ook nog eens een belijdenis bij moest komen.In streng orthodoxe werd de doop helemaal ondergeschikt gemaakt aan bevinding.Dat krijg je als wedergeboorte, Doop,bekering uit elkaar getrokken wordt.
Toon meer reacties (8)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen