Seks voor het huwelijk: mag dat écht niet?

Dagelijks leven24 september 2020 Tim van Dijl
Tim van Dijl

Seks voor het huwelijk is een zonde. Een stel dat seks heeft, is voor God eigenlijk al getrouwd en moet dan ook maar voor de wet en de kerk trouwen, zo wordt gesteld. Voorheen geloofde ik dit en meende het te kunnen onderbouwen met Bijbelteksten. Maar achteraf denk ik dat ik verkeerd zat. Achteraf denk ik dat ik in die stellingen geloofde omdat ik bang was. Ik was bang om niet meer bij de kerk te horen als ik dit niet geloofde. Ik wilde bij het goede horen. En ik wilde niet uitgesloten of veroordeeld worden. Eigenlijk was angst voor uitsluiting en veroordeling mijn motivatie om te denken dat God tegen seks voor het huwelijk is.

Maar… vindt God seks voor het huwelijk écht verkeerd? Afgelopen jaar heb ik geprobeerd alle argumenten voor de stelling “je mag van God geen seks hebben voor het huwelijk” te verzamelen. Ook heb ik gekeken in hoeverre die argumenten te weerleggen zijn. Ik heb twintig argumenten kunnen vinden. Die argumenten, en hun weerleggingen, heb ik beschreven een e-book dat gratis te downloaden is via deze link. Daarnaast komen een aantal argumenten terug in een reeks van acht artikelen die gepubliceerd worden op CIP.nl. Dit is het eerste artikel. In dit artikel staat een argument centraal dat ik recent nog hoorde. Iemand zei “als je seks hebt gehad, ben je voor God eigenlijk al getrouwd”.

Eigenlijk was angst voor uitsluiting en veroordeling mijn motivatie om te denken dat God tegen seks voor het huwelijk is.

Als je seks hebt gehad, ben je voor God eigenlijk al getrouwd, toch?
Dit argument wordt weleens onderbouwd met 1 Korintiërs 6:16. Daar staat: “Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt, één lichaam met haar is? Want die twee, zegt Hij, zullen tot één vlees zijn”. Met andere woorden; door seks word je “één vlees”. En als je eenmaal één bent geworden, mag je (volgens Markus 10:8-9) niet meer scheiden. Dat lijkt een goede reden om te geloven dat je volgens God beter geen seks kunt hebben voor het huwelijk... maar toch is het te weerleggen:

Weerlegging
In 1 Korintiërs 6:16 wordt gesproken over een lichamelijke eenwording: “één lichaam” en “één vlees”. Maar, als twee mensen seks hebben met elkaar, veranderen ze niet in een Siamese tweeling. Ons vlees wordt niet “één”… tenzij de seks resulteert in het krijgen van kinderen. In kinderen zijn twee mensen niet meer twee, maar één vlees. Het kan dus zo zijn, dat Paulus met deze “eenwording” doelde op het verwekken van kinderen. Als Paulus doelde op een psychische of geestelijke vorm van eenwording, zou het logischer zijn geweest om niet expliciet de woorden “lichaam” en “vlees” te gebruiken, maar “ziel” of “geest”.

Als we met die gedachte Markus 10 lezen, staat er zoiets als: De Farizeeërs vroegen aan Jezus “Mag een man zomaar zijn vrouw verstoten?”. Jezus zei “Als een man zijn ouders verlaat en zich aan zijn vrouw hecht, krijgen die twee kinderen. Als God twee mensen zo heeft samengevoegd, is het niet mogelijk om die twee nog van elkaar te scheiden.”

Als Jezus hier zegt dat een samenwonende vrouw niet getrouwd is, is dat lastig te verenigen met de stelling dat seks hebben gelijk staat aan trouwen.

Misschien dat deze interpretatie wat weerstand oproept. Daarom hierbij wat extra onderbouwing:
Als “één vlees worden” zou moeten worden geïnterpreteerd als een huwelijk, kan dat moeilijk worden verenigd met wat Jezus zegt in Johannes 4. We lezen daar dat Jezus tegen een Samaritaanse vrouw zegt dat de man waar ze mee leeft niet echt haar man is. Zou deze vrouw dan samenleven met een man waar ze geen seks mee had? Dat lijkt mij, zeker bij een vrouw die al vijf andere mannen had gehad, onwaarschijnlijk. Waarschijnlijk had ze wel degelijk seks gehad met de man waar ze mee leefde. Toch zei Jezus dat die partner niet haar “man” was. Als Jezus hier zegt dat een samenwonende vrouw niet getrouwd is, is dat lastig te verenigen met de stelling dat seks hebben gelijk staat aan trouwen.

Er zit ook een moeilijkheid in het woord “scheiden” dat in Markus 10:9 wordt gebruikt: “laat de mens dat niet scheiden.” Om te kunnen scheiden, moet je eerst getrouwd zijn. Daardoor lijkt er indirect in deze tekst te staan dat er bij een vleselijke eenwording een huwelijk is ontstaan. In het Grieks zijn er echter verschillende woorden voor echtscheiding. In dit vers wordt het woord “chorizo” gebruikt. Dit woord gebruikt Jezus ook wanneer Hij in Handelingen 1:4 de discipelen zegt dat ze niet uit Jeruzalem moeten weggaan (chorizo), maar dat ze eerst moeten wachten op de Heilige Geest. Paulus vraagt in Romeinen 8 wie ons zal scheiden (chorizo) van de liefde van Christus. Chorizo kan dus verwijzen naar echtscheiding, maar ook naar het scheiden van personen, plaatsen en dingen. Een huwelijk is te scheiden. Een kind niet. Daarom denk ik dat toen Jezus zei “laat een mens dat niet scheiden”, dat Hij bedoelde “je kunt een kind niet uit elkaar halen”.

Er is namelijk maar één manier om gerechtvaardigd te worden, en dat is door het werk van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha.

Jezus bekommert zich bij echtscheiding om kinderen. Ik denk dat dit de reden is dat Hij, toen de farizeeërs vroegen of een man zomaar mag scheiden, over kinderen begon. Misschien begrepen sommige mensen die Jezus hadden gehoord dit wel, en brachten ze daarna (vers 13) kinderen bij Hem, zodat Hij ze zou aanraken.

Dit was één van de twintig argumenten in het boekje. Samen met de overige argumenten wordt in dit boekje geconcludeerd dat er geen Bijbelse onderbouwing is voor de stelling dat seks voor het huwelijk volgens God verkeerd is. Vanuit die conclusie wil ik iedere christen aanmoedigen om de veroordeling van mensen die wél seks hebben voor het huwelijk, te stoppen. Gelovigen die seks hebben voor het huwelijk zijn geen “nepchristenen”. Ook zijn ze niet minder rechtvaardig doordat ze seks hebben voor het huwelijk. We hoeven mensen die seks hebben, zonder getrouwd te zijn, niet uit te sluiten van het avondmaal, de doop, de belijdenis of enige taak, ambt of bediening in de gemeente. Laten we het taboe doorbreken om anders te denken over dit onderwerp, en laten we zorgen dat mensen die Jezus nog niet kennen, zich niet tegengehouden zullen voelen om Gods Koninkrijk binnen te gaan vanwege een regel die niet in de Bijbel staat. Er is namelijk maar één manier om gerechtvaardigd te worden, en dat is door het werk van Jezus Christus aan het kruis van Golgotha.

Dit is de eerste aflevering van een serie met Tim van Dijl over seks voor het huwelijk. Iedere donderdag publiceert CIP.nl een nieuw artikel in deze 8-delige serie.

Praatmee

Beluister onze podcast

#319 Jeffrey & dr. Wim Dekker over welvaartsevangelist Tom de Wal, anti-Joodse protesten en de NGK
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

drs. Marianne Visser
Verdieping

In het begin van Exodus lijkt God afwezig, totdat je beter kijkt

De naam van God wordt in de eerste twaalf verzen van Exodus niet genoemd en lijkt daarmee afwezig, schrijft docent Oude Testament Marianne Visser. Totdat we beter gaan kijken: Hij is wel degelijk aanwezig. In de 50 dagen tussen Pasen en Pinksteren bi

Yerusha
Video

Damesensemble Yerusha en Tenira Sturm zingen het schitterende 'Hard geslagen, vastgenageld'

'Hier vindt ons geloof een bedding, onze hoop een vaste grond. Christus rots van onze redding die verloren zondaars vond. Alle lof, eer en aanbidding voor zijn nooit volprezen naam. Wie zijn hoop op Jezus vestigt leeft in hoop die nooit beschaamt', d

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Bikker buigt niet voor 'wokisme' en rechtspopulisme: 'Christelijke idealen niet onderhandelbaar'

'Ik wil hier met nadruk zeggen dat christelijk-sociale politiek niet buigt voor links-elitair ‘wokisme’ en ook niet buigt voor rechts-populisme waar telkens maar weer de meerderheid alles zou moeten bepalen', zo stelde ChristenUnie-leider Mirjam Bikk

Christelijke auteur over gecommercialiseerd St. Patrick’s Day: ware essentie verloren gegaan
Nieuws

Christelijke auteur over gecommercialiseerd St. Patrick’s Day: "Ware essentie verloren gegaan"

17 maart was het St. Patrick’s Day in Ierland. Op deze feestdag wordt de komst van het christendom naar het land herdacht. Auteur Aaron Burns verdiepte zich in het onbekende verhaal van de heilige Saint Patrick. "De ware essentie van Patricius is ver

Ds. M. Messemaker
Video

Ds. Messemaker vertelt waarom het beter is om in een hospice te zijn dan op een feest

"We komen niet heel graag in een sterfhuis of op een sterfkamer. Het is zo'n ruimte waar je de dood bijna voelt. Maar tegelijkertijd is het ook zo slecht nog niet om in een sterfkamer te zijn. De Bijbel zegt zelfs dat je daar beter kunt zijn dan op e

Seyi Omooba
Nieuws

Christelijke actrice moet 350.000 dollar betalen na ontslag om ‘homofobe opmerkingen’

De christelijke actrice Seyi Omooba dacht een prominente rol te vervullen in de toneelbewerking van 'The Color Purple', maar zover zou het niet komen. Omooba werd in 2019 vanwege 'homofobe opmerkingen' die zij vijf jaar eerder op Facebook geuit zou h

Ds. A. van Lingen
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormd Bodegraven: ds. A. van Lingen

De hervormde gemeente (PKN) in Bodegraven verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. A. van Lingen (foto) heeft het beroep aanvaard en neemt afscheid van Kinderdijk. Bodegraven was sinds vorig jaar vacant in verband met het emeritaat van ds. A. Baas. Van L

Woorden van leven
Column

Zaaien en oogsten: de kracht van bemoedigende woorden

‘Elk woord dat wij spreken kan een baksteen zijn om mee te bouwen, maar ook een bulldozer om mee te slopen.’ Dit is een uitspraak van Joyce Meyer die mij aanspoort om te gaan onderzoeken wat de kracht van woorden kunnen zijn. OntdekkenIn deze reis me

Meerartikelen

Rik Op den Brouw
Verdieping

Hoe ontdekken we de waarheid in een wereld vol leugens?

Het lijkt steeds moeilijker te worden om vast te stellen wat waar is. Hoe weet je of iets echt is of ‘fake’ (nep)? De voortdurende stroom aan informatie maakt het onmogelijk om vast te stellen of iets objectief, wat dat ook precies mag betekenen, of

Jeremia
Verdieping

Jeremia: de profeet die werd genegeerd maar niet kon zwijgen

De profeet Jeremia leefde in een tijd die in zekere zin op de onze leek. Het was de achtste eeuw vóór Christus en de ene grote crisis volgde op de andere. Jeremia maakte mee hoe Israël zich losmaakte uit de macht van Assyrië, daarna hoe het slachtoff

Het verhaal van Amadou: “Ik kan niet iemand zien lijden en hem niet helpen, maar ik kan mijzelf niet behandelen.”
Video

Dokter Amadou deelt in videoboodschap heftig en inspirerend verhaal

Dokter Amadou zet zich vol passie in voor zijn patiënten. Zelf heeft hij een goedaardige tumor in zijn hals die niet in het ziekenhuis geopereerd kan worden. Dankzij de schepen van Mercy Ships is de tumor alsnog verwijderd. Twintig jaar lang werkte A

Alexander Noordijk en Joël Boertjens
Video

Terugkijken: een goed gesprek over LHBTI en geloof met Alexander Noordijk

Onlangs vond de derde ochtend plaats van de serie van vijf in de jonge Amsterdamse kerk Mozaiek020. In een volle zaal met belangstellenden ging voorganger Joël Boertjens in gesprek met dominee Alexander Noordijk over het actuele thema 'LHBTI en geloo

Evangelische Hogeschool
Nieuws

Studenten Evangelische Hogeschool aan de slag met hulpvragen

Studenten van het Basisjaar van de Evangelische Hogeschool zetten zich donderdag 21 maart 2024 in voor de kwetsbare naasten in de samenleving. Dit doen ze door met diverse hulpvragen aan de slag te gaan: opruimen, schilderen, tuinieren, ontmoetingsac

Dringende oproep uit Granada, Spanje
Video

Video: Oproep van Nederlands voorgangersechtpaar vanuit Spanje

Maarten en Nelleke zijn voorgangers van een kerk in Granada, in het zuiden van Spanje. Zij hebben de opdracht gekregen om het pand te kopen of te verlaten, maar beschikken niet over voldoende geld. Daarom doen zij een oproep tot investeren in het twi

Wilkin van de Kamp
Boekfragment

De doornenkroon van Jezus: een verwijzing naar de gevolgen van de zonde

De doornenkroon was waarschijnlijk vervaardigd uit gedroogde takken van de Zizyphus spina, een boom die vlijmscherpe dorens heeft van wel 2,5 centimeter lang, die gemakkelijk de schedelhuid kunnen doorboren. Door op de doornenkroon te slaan drongen d

Dineke van Kooten
Column

Relatieproblemen? Als coach zeg ik: 'de fik erin'

Nog niet zolang geleden verscheen mijn tweede boek, met de uitdagende titel: ‘De fik erin. Op weg naar een vurige relatie’, bedoeld voor mannen en vrouwen in een liefdesrelatie. Noem het ordinair of ongepast taalgebruik, maar de fik erin is precies w

Ds. D.J. Diepenbroek
Video

HHK-predikant over roken: "Dat is jezelf moedwillig in gevaar brengen"

We mogen onszelf niet moedwillig in gevaar begeven, zo zegt zondag 40 van de Heidelbergse Catechismus. Wanneer we roken, grote hoeveelheden drank drinken of veelvuldig ongezond eten, doen we dat wél. Zo betuigde ds. D.J. Diepenbroek onlangs in een pr

Social media en jeugdwerk: hoe ga je ermee om?
Video

Social media en jeugdwerk: hoe ga je ermee om?

Niek Bakker vertelt over de invloed van social media op het leven van jongeren. Hoe is dat terug te zien in het jeugdwerk? En hoe ga je daar als jeugdleider mee om? “Veel mensen hebben online een andere identiteit of soms een veelheid aan verschillen

Waarom stierf Elisa aan een ziekte? Henk van Zon geeft antwoord
Video

Waarom stierf Elisa aan een ziekte? Henk van Zon geeft antwoord

De machtige profeet Elisa overleed aan een onbekende ziekte. Hoe kan het dat een gezalfde dienaar van God ziek was, terwijl hij kon bidden en zulke machtige wonderen kon verrichten? In deze Bijbelstudie geeft Henk de Zon antwoord op die vraag. Elisa

Marcus1:30-31
Verdieping

Eenvoudig geloven kan heel moeilijk zijn

Sommige Bijbelse verhalen zijn zo eenvoudig dat wij het moeilijk vinden om ze echt te geloven. Dat geldt niet alleen voor verhalen van heel, heel lang geleden, maar ook voor verhalen over Jezus. Verhalen over wat Hij gezegd en gedaan heeft. Neem nou