Ds. G. J. Baan
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

21 september 2020 door Jeffrey Schipper

Ds. Baan 25 jaar dominee: "Sinds moord op mijn broer zie ik meer uit naar het leven dat komen gaat"

“Nog steeds wordt er te veel geoordeeld. Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is?”, zegt ds. G. J. Baan. Afgelopen zondag vierde de predikant van de gereformeerde gemeente in Rotterdam-Zuidwijk zijn 25-jarig ambtsjubileum. Terugkijkend op die bijzondere periode spreekt CIP.nl de predikant in zijn pastorie over de noodzaak van bekering, de dood van zijn broer en de veelkleurigheid van Gods koninkrijk.

Baan weet nog goed hoe hij werd geroepen om dominee te worden. Het Bijbelvers 2 Timotheüs 4:2 schoot als een pijl zijn hart binnen. In dit vers staat: ‘Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.’ “Ik had meteen mijn bezwaren”, maakt de predikant duidelijk. “Wie zegt dat ik goed spreken kan? Een bezwaar dat ook Mozes bekend was. De Heere nam dit weg met de woorden die Hij tot Mozes heeft gesproken: ‘En nu ga henen, en Ik zal met uw mond zijn, en zal u leren, wat gij spreken zult.’ Ik raakte er als tiener steeds meer van overtuigd dat de Heere mij tot dit werk zou roepen. Zo’n drie jaar later liet de Heere mij zien dat er dankzij het volbrachte werk van Christus ook voor mij vergeving van zonden mag zijn.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

K
"Wie ben ik om te zeggen dat een evangelische gelovige verder bij God vandaan leeft dan een christen die bevindelijk-gereformeerd is? Dat oordeel moeten we echt aan de Heere overlaten.”

Amen. Net zoals we alle andere oordelen aan God moeten over laten. Het enige moment waarop wij iemand mogen aanspreken op zijn gedrag is, wanneer dat gedrag een ander schaadt. Wanneer dat gedrag die ander niet lief heeft.

Ik denk dat we in de hemel nog blij verrast gaan worden over wie we daar allemaal zullen aantreffen.
M
Wat een mooi en wijs verhaal van deze dominee. Helemaal eens met zijn woorden.
W
Baan heeft door zijn verblijf in het buitenland veel meer respect voor andere culturen gekregen. “Als wij Nederlanders voor zendingswerk naar het buitenland gaan, denken we vaak: zij mogen daar erg blij met ons zijn. Ik heb geleerd dat ik blij mag zijn dat die mensen mij willen ontvangen. Hoe vaker ik daar kwam, hoe meer ik dacht: wat een wonder dat ik dit werk mag doen. En wat kan ik veel leren van hun afhankelijkheid ten opzichte van God, ondanks hun armoedige omstandigheden en verdrukking.



Amen. Hier ben ik helemaal mee eens.
Toon meer reacties (5)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen