Jannica
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

21 augustus 2020 door Patrick Simons

Is je geloof gebouwd op wie God is of op wat Hij geeft?, vraagt Jannica zich af

“Wanneer ons geloof en vertrouwen in God is gebouwd op wat Hij ons geeft of wat Hij ons laat voelen, is het eigenlijk als los zand. Zodra er een storm komt, spoelt het weg.” Dat zei Jannica van Barneveld tijdens eens een preek bij Mozaiek. Ze preekte over de drie vrienden van Daniël die in de brandende oven werden gegooid.

Van Barneveld begint haar preek door de situatie te schetsen waarin Sadrach, Mesach en Abednego in terechtkwamen. Net als veel anderen kwamen ze naar de onthulling van een gigantisch beeld dat door Nebukadnezar is gebouwd. Dan klinkt de opdracht om te knielen voor het gouden beeld zodra de muziek begint te spelen. Iedereen die het niet doet, zal in een brandende oven gegooid worden. “De muziek begint te spelen. Iedereen die nog een beetje twijfelt, wordt gedreven door angst en laat z’n knieën maar zakken. Sadrach, Mesach en Abednego stonden middenin die massa. Kijkend naar dat beeld. Moeten we hiervoor knielen? Met een brandende oven in het vooruitzicht zullen hun knieën ook wel gebibberd hebben.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

Is je geloof gebouwd op Wie God is of op wat Hij geeft? Ik wil het hier nog eens extra onderstrepen: ja, op Wie God is ... vanwege wat Hij in Zijn Zoon voor ons gedaan heeft! Op Golgotha heeft er een ruil plaatsgevonden tussen Christus en ons. Een ruil, die ons redding bracht en leven: omdat de Here Jezus al het onze op Zich heeft genomen – al onze zonden en tekortkomingen – kan al het Zijne van ons worden – Zijn vrede, Zijn rechtvaardigheid, Zijn relatie tot de Vader.
Is je geloof gebouwd op wie God is of op wat Hij geeft? Een mooie preek!

En toch zou ik willen verduidelijken: ja, op wie God is ... vanwege wat Hij in Zijn Zoon voor ons gedaan heeft: Hij nam op Golgotha ons lijden op zich. Om onze zonden werd Hij doorboord. Hij werd ter dood veroordeeld, ja, tot de dood aan het kruis – om ons te verlossen. Met luide stem riep Hij toen: ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten’, opdat wij door God tot Zijn kinderen aangenomen en nooit meer door Hem verlaten zouden worden.



Mooie uiteenzetting van het verhaal uit Daniël van de drie vrienden Sadrach, Mesach en Abednego. Hou je van God om wat Hij geeft of wie Hij is en voor je wil zijn. Zie een kleine gelijkenis met de bediening van Jezus op aarde. Kwamen de mensen in grote aantallen naar Jezus toe vanwege Zijn wonderen en genezing of om Zijn woorden en wie Hij is ?
Toon meer reacties (1)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg nu volledige toegang tot CIP.nl!