Willem Ouweneel
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

19 augustus 2020 door Willem J. Ouweneel

Wanneer kun je stellen dat een christen dwaalleer verkondigt?

Zes en drie weken geleden heb ik in twee columns in totaal twintig ‘dwalingen’ opgesomd. Maar ik wil er nu nog wel graag aan toevoegen dat er ruwweg twee soort ‘dwaalleringen’ bestaan: fundamentele en niet-fundamentele dwaalleringen.

Het verschil daartussen is heel simpel. Christenen kunnen over allerlei zaken verschil van mening hebben, terwijl zij zich toch één weten in Christus. Dan hebben we het over niet-fundamentele dwaalleringen. Maar fundamentele dwaalleringen zijn zo ernstig dat je je moet afvragen of je, als je zulke leringen aanhangt, wel behouden kunt worden. De Apostolische Geloofsbelijdenis (het Apostolicum) is daarvoor een bruikbare norm; daarin gaat het om de Drie-eenheid, Christus’ waarachtige godheid en waarachtige mensheid, de schepping, de zondeval, de verlossing door het werk van Christus, de lichamelijke opstanding van Christus én – te zijner tijd – van de zijnen, de wederkomst en de voleinding en – voeg ik eraan toe – de betekenis van de Schrift als het geïnspireerde Woord van God. Wie op een van deze punten bewust en weloverwogen een andere visie kiest, volgt niet langer de Christus der Schriften; zo iemand zou ik niet als christen kunnen erkennen.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

H
De leer van dopen an sich lijkt mij wel een fundamenteel beginsel van het christelijk geloof (Heb. 6:1-2). Opvattingen over geloofsdoop en kinderdoop zijn daar wel direct aan verbonden, toch kan ik me voorstellen dat ze wel van een ander minder fundamenteel niveau zijn.
Helemaal eens met A.D. van den Bos. Wij willen best eens horen, of de artikelschrijvers iets met onze bijdragen ‘vanaf de tribune’ kunnen of dat zij zelfs tot een veranderd inzicht zijn gekomen. Wat mijzelf betreft: vaak voegt de onderlinge gedachtewisseling n.a.v. een (ondiep) artikel nog heel veel toe aan mijn meningsvorming. Beste A.D. van den Bos, al zouden artikelschrijvers zich ver boven onze opmerkingen verheven voelen en zich er voorbaat al niets van willen aantrekken, blijf a.u.b. toch reageren. Ik leer ervan!
A
Willem schrijft: "Ik merk aan de reacties wel wat je ervan vindt…" Hiermee spreekt hij de lezers van dit artikel op CIP persoonlijk aan. Ook mij dus. Voordat ik een (of meerdere) inhoudelijke reactie(s) geef allereerst deze vraag: wanneer ik reageer, krijg ik dan ook een persoonlijke reactie via CIP van jou terug, Willem? Want ik wil natuurlijk wel weten wat jij van mijn inhoudelijke reactie(s) vindt. Als je dat niet via CIP wilt laten weten, dan moeten we er als CIP-lezers maar niet aan beginnen om te reageren ... Graag je antwoord.
Toon meer reacties (16)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg nu volledige toegang tot CIP.nl!