John Lapré en Willem Ouweneel
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

14 juli 2020 door John Lapré

Vervolgbrief John Lapré aan Ouweneel: 'Een relatie is zoveel meer dan seks alleen’

'Als gelukkig getrouwde hetero heb ik makkelijk praten. Toch blijft staan dat ik homorelaties niet kan inpassen in wat de doorgaande lijn van de Bijbel is als het om het huwelijk gaat', aldus Willem Ouweneel vorige week. John Lapré heeft als homoseksueel een relatie met een andere man en voelde zich door een recente opmerking van Ouweneel in deze column. Vorige week begonnen ze op CIP.nl een briefwisseling. John Lapré reageert vandaag op het antwoord van Ouweneel op Laprés openingsbrief.

Beste Willem,

Hartelijk dank voor je reactie op mijn eerste brief. Door je woorden heen voel ik de warmte van eenheid door verscheidenheid heen. Het is prachtig te zien hoe je in staat bent mijn homoseksuele gerichtheid en het feit dat ik met een manspersoon het leven deel niet als een wig tussen ons beiden te laten werken. Je noemt mij zelfs ‘broeder in Christus’. Vanuit die startpositie praten we met elkaar over leer én de soms weerbarstige praktijk van het leven. Dat doen we als mensen, mensen die elkaars gezicht durven te zien. Dan praten we niet alleen maar over een ‘gevoelig thema’, maar steken we een spade dieper, naar het hart van de ander. Zo vormt zich de -wat ik noem- ‘theologie van de ogen’. Ik geloof dat met de ‘theologie van de ogen’ heel wat religieuze strijdbijlen in kerkelijk Nederland begraven zullen worden. Onze eenheid ligt niet in ons standpunt over homoseksualiteit, maar in Jezus Christus.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Homoseksualiteit
- 5 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten accepteren
- Voormalig homo Keesjan is nu gelukkig getrouwd met een vrouw: “God heeft mijn identiteit vernieuwd”
- John was een gewilde spreker in christelijk Nederland; totdat hij homo bleek te zijn
- 7 redenen waarom christenen homoseksualiteit zouden moeten afwijzen
- Christen en homo: het leidde bij Johan tot een posttraumatische stressstoornis
Meer over Homoseksualiteit »

Briefwisseling Lapré en Ouweneel
- Ouweneel reageert op brief John Lapré: 'Als gelukkig getrouwde hetero heb ik makkelijk praten'
- John Lapré schrijft brief aan Ouweneel: 'Ik was verbaasd over je column'
- Slotbrief Ouweneel aan John Lapré: ‘Welkom om een kop koffie met Gerdien en mij te komen drinken’
- Ouweneel reageert op vervolgbrief John Lapré: 'Laten we niet elke bijbeluitleg relativeren'
- Laatste brief John Lapré aan Ouweneel: ‘Met theologische revolvers kunnen we de ander overhoop schieten’
Meer over Briefwisseling Lapré en Ouweneel »

Reacties

G
Beste broeders Willem en John, dit is echt een mooi gesprek. De toon is liefdevol, belangrijk. Heel goed dat jullie dit publiekelijk doen. Ik hoop en bid dat het over en weer tot meer begrip leidt en ben benieuwd naar het vervolg. Gods zegen.
W
Beste John Lapré,

Waarom probeer je God aan te passen aan de huidige Westerse cultuur waarvan je zelf aangeeft dat er veel mis mee is? En waarom verduister je het “God zegt” terwijl je reactie is doorspekt met “ik vind” en “ik geloof”?

Je probeert recht te praten wat krom is. En welke kant wil je Jongeneel opduwen met je laatste zin/vraag?

We zijn voor God allen gelijk en we struikelen allen in vele (Jak. 2), maar in deze wil ik beweren dat je vreselijk dwaalt. Probeer het in het licht van Gods Woord voor God te verliezen in dit standpunt.
Het klinkt allemaal zo mooi wat Lapré schrijft, maar bij nader overdenken is het zeer misleidend. God is een heilige God die uit liefde voor ons Zich houdt aan Zijn waarheid omdat alleen die waarheid ons werkelijk vrijmaakt, en Die, ook al kent Hij onze zwakheden, beslist niet ‘meeveert’ in onze werkelijkheid en dingen toestaat die voor de mens desastreus zijn.

Wat de vraag aan Willem betreft, God kan echt niet zegenen wat niet naar Zijn wil is.

Toon meer reacties (19)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.