Gert-Jan van Heugten
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

14 juli 2020 door Gert-Jan van Heugten

Het evolutiedebat: waarom ik de term 'afgoderij' niet terugneem

In zijn reactie op mijn column stelt René Fransen dat ik christenen van afgoderij beschuldig op basis van een foute redenering. Onbedoeld geeft Fransen echter een prachtig voorbeeld waarmee hij mijn stelling onderbouwt.

In zijn betoog maakt Fransen een onderscheid tussen twee soorten naturalisme: het ‘filosofisch naturalisme’ en het ‘methodologisch naturalisme’. Hoe zit dat precies? Het naturalisme is het geloof dat het bovennatuurlijke niet bestaat. Geen God of goden, geen engelen, geen duivel, niets. De term ‘filosofisch naturalisme’ omschrijft dat geloof. ‘Methodologisch naturalisme’ is de basis voor de wetenschap (doen alsóf er niets bovennatuurlijks is, of je dat nu gelooft of niet). Maar is dat onderscheid wel van toepassing? In essentie is er geen verschil tussen een naturalistische wetenschapper of een christelijke wetenschapper: het bovennatuurlijke heeft geen plaats in de wetenschap. Dat is een filosofische keuze geweest. Maar was die keuze terecht?

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Evolutie
- Prof. dr. Gijsbert van den Brink legt uit waarom evolutie je geloof niet onderuit hoeft te halen
- Kunnen christenen evolutie combineren met God?
- Zes redenen waarom de evolutietheorie prima samengaat met het christelijk geloof
- Evolutie: zes redenen waarom het niet samengaat met het christelijk geloof
- Cees en Corien geloven dat de oerknal een scheppingsdaad van God was
Meer over Evolutie »

Reacties

K
De samenstelling van de Bijbel het woord van God noemen is een geloofskeuze. En die keuze kan onmogelijk uit de Bijbel volgen. De samenstelling van de Bijbel varieert en is pas eeuwen na Jezus lijden en sterven ontstaan. Welk teksten je wel en niet letterlijk leest, is eveneens een geloofskeuze.

Wat is dan wel het Woord van God? Joh. 1: 14: “En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond...” Jezus is het Woord van God. Dat is wat wij geloven en wat ons onderscheidt van de afgodendienaars die dit niet geloven.
c
Dag Kees maar hoe zit het dan met de mensen die ook in God geloofden maar werden geweigerd zie: matt 7:21 matt 25:11 Lukas 13:25,26 Volgens mij dachten deze mensen zeker wel dat de Jezus dienden. En ook profeten Jer 14:14 Jer 27:15 ze dachten dat ze het woord van God profeteerden maar God had ze niet gezonden. Het is een grote zegen dat wij de bijbel nu hebben en zelf kunnen lezen en bestuderen. Zo kunnen wij mensen toetsen aan de hand van de bijbel. En kennis is macht. En dat werd vroeger en nu nog steeds misbruikt.
c
De boze geest zie hand 19:15 En de duivel de grote verleider die geloven ook dat Jezus de zoon van God is. Hij speelt Jezus nu veel na in de wereld en in gemeente's om zo mensen te verleiden van het ware evangelie. En hoe bied je weerstand tegen die verleiding. Dan hebben we toch echt wel de hele bijbel nodig om de verleiding te kunnen weerstaan en af te breken. Jezus werd ook met bijbel teksten aangevallen door de duivel. En Jezus gaf ook weer teksten terug als weerwoord.
Toon meer reacties (2)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen