Opperrabbijn
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

10 juli 2020 door Opperrabbijn Jacobs

Kan ik beter zwijgen? - Dagboek van een opperrabbijn

Het was vandaag donderdag 17 Tammoez, een vastendag. Op deze dag werd er een bres geslagen in de muren van Jeruzalem en precies drie weken later werd de Tempel verwoest. Niet eten en niet drinken. En dus was ik minder actief als gewoonlijk. Maar gelukkig hoefde ik me niet te vervelen want in de Telegraaf stond op pagina 2 en 3, de best gelezen pagina’s van een krant, een artikel over BLM. Een erg goed verhaal dat wijst op het gevaar van deze wereld hysterie. Vanwege mijn dagboek van een paar dagen geleden met als titel “Antiracisme is de nieuwste godsdienst” ben ik door Silvan Schoonhoven, journalist van De Telegraaf, gebeld om mijn mening over de demonstraties tegen racisme te geven en word ik dus geciteerd.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Dagboek van een Opperrabbijn in coronatijd
- Onverwachte inval van Handhavers - Dagboek van een opperrabbijn
- Waarom zwijgen anti-racisten over slavinnen in Nederland? - Dagboek van een opperrabbijn
- Hoe Bep in het voorportaal van de hel op bijzondere wijze ontsnapte aan deportatie
- Nieuwe brief Raad van Kerken - Dagboek van een opperrabbijn
- Wie is er schuldig: De Jood of de lantaarnpaal? - Dagboek van een opperrabbijn
Meer over Dagboek van een Opperrabbijn in coronatijd »

Reacties

Als mensen ergens kwaad van willen spreken (in dit geval bijv. 'dat Joden voor discriminatie zijn') zullen ze toch wel zoeken naar een reden om dat te doen. Is het het een niet dan is het het ander wel. Dat mag geen reden zijn om jezelf te verstoppen! Je hebt ook een opdracht om een 'licht' te zijn.
De opmerking in de podcast; "de vrouw werd onderdrukt ten tijde van het Oude Testament, maar daarin kwam verandering na het begin van het Nieuwe Testament," ervaart u vrij vertaald als kwetsend. Dat is heel begrijpelijk. Het is echter lastig om in de dialoog tussen religies vast te stellen, wat als kwetsend uitgefilterd zou moeten worden. Bijvoorbeeld het verhaal van Pinchas zou door niet-joden om voor de hand liggende redenen als zeer kwetsend ervaren kunnen worden.

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Bekijk onze abonnementen.