ouweneel
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

17 april 2020 door Willem J. Ouweneel

Coronatheologie

Onlangs twitterde ik: ‘Wealth is not forever, not even a corona lasts for all time’ (Spr. 27:24 CSB, ‘Rijkdom duurt niet voor eeuwig, zelfs een corona blijft niet voor altijd’). In de tekst staat natuurlijk niet ‘corona’, maar ‘crown’ (‘kroon’), maar ‘crown/kroon’ is een verbastering van het Latijnse corona. Vers 24b luidt in de Nova Vulgata (de Nieuwe Vulgaat, de Latijnse Bijbel): Num corona tribuetur in generationem et generationem? Vrije toepassing: blijft het coronavirus soms voor altijd? Wat een troost!

Intussen kan ik het niet helpen dat ik als theoloog nogal nieuwsgierig ben naar de theologische interpretaties die in de verschillende gezindten van de coronacrisis gegeven worden. Laat ik beginnen met twee uitersten, die meteen de hele spanwijdte aan interpretaties aardig weergeven, en wel enerzijds de bevindelijk-gereformeerde gezindte, anderzijds de (extreem-)charismatische beweging. In mijn boek Geneest de zieken! ben ik al breedvoerig ingegaan op het verschil tussen deze twee. In het kort zeggen veel bevindelijk-gereformeerden: alle ziekte komt van God (vgl. de Heidelbergse Catechismus Zondag 10: ook ziekte valt je toe uit ‘Gods goede Vaderhand’) en is bedoeld als tuchtiging, zo niet als straf (zoals ook de priester Paneloux beweerde in de beroemde, thans weer veel gelezen roman De pest van Albert Camus). Deze opvatting wordt in de hand gewerkt door de foute vertaling van paideia in Hebr. 12:5-8, namelijk ‘bestraffing’. Paideia betekent ‘opvoeding’ (denk aan het afgeleide woord ‘pedagogiek’).

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Willem Ouweneel
- Waarom Sinterklaas op Jezus Christus lijkt
- Wat is het nu: de wederkomst of het sterven?
Meer over Willem Ouweneel »

Reacties

J
Heeft CIP een contract met Ouweneel? Ik ben er een beetje klaar mee. Er zijn ook andere personen die hun mening kunnen geven. En die wellicht andere ideeën en invalshoeken hebben. Het zijn altijd dezelfde zegslieden die CIP inschakelt. Veel bandbreedte zit er niet meer in.
G
(Vervolg 11:02) Want juist door de vermenging van de mens met grote hoeveelheden 'huisdieren' als geiten, kippen, varkens en vleermuizen, krijgen virussen als de q-koorts, vogelgriep (Sars), varkensgriep en nu Covid-19 ruimschoots de kans over te springen van dier op mens. Dat zegt dus meer over het gedrag van ons mensen. Het is dan een confrontatie met ons eigen ongezond en gevaarlijk handelen. We zijn dus niet zo goed bezig. Maar die 'schuld', die onverdraaglijk voelt, wordt dan afgeschoven naar iets wat buiten ons ligt, God of de duivel.
B
Weet je wat ik bijzonder vind geneeskunde is gebaseerd op het herstelvermogen van onze natuur zoals die nu is, in gevallen staat geeft de Heere ook herstel ,je ziet gebeuren dat wij mensen daar ook op rekenen met groepsimmuniteit en het zoeken naar een vaccinatie tegen de corona. En ook hierin laat volgens mij God ons zien ik ben niet helemaal navolgbaar via jullie systemen kom bij mij .bekeer jullie ...laat mij jullie genezen.maar dat kan niet mag niet gezegd worden lijkt het wel.
Toon meer reacties (4)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg nu volledige toegang tot CIP.nl!