patrick
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

23 maart 2020 door Patrick Simons

De week van de waarheid, de dood is in het land: God wees met ons

Laten we er niet omheen draaien. De waarheid is namelijk keihard. Er gaan deze week in Nederland opnieuw doden vallen wegens het coronavirus. Heel veel doden. Er gaan honderden mensen sterven. Bekenden van jou, bekenden van mij. Familie van jou, familie van mij. Misschien wel mensen die heel dicht bij ons staan. En er is niets wat we kunnen doen. Komende week wordt wellicht de week van de waarheid. En ik ben er helemaal niet klaar voor.

Rosanne Hertzberger schreef afgelopen week in haar column in het NRC wat ik niet wilde horen. Wat niemand wil horen. Maar toch heeft ze denk ik gelijk. Ze ziet het als haar taak om ‘gewoon de waarheid te blijven vertellen’. En die waarheid komt binnen. Keihard. ‘Als volgende week de lijkwagens door de straat rijden, zult u het ons kwalijk nemen dat we het niet eerder hebben gezegd. Iedereen die kan rekenen, kan het zien aankomen. Bijna als het weerbericht. Volgende week gaan er honderden doden per dag vallen in Nederland.’ Ik ben bang dat ze gelijk heeft. En dat we er helemaal niets aan kunnen doen. Behalve wachten. Hopen. Bidden.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Corona
- Antine ontmoet als arts tientallen patiënten in epicentrum corona: "God blijft machtig, wat er ook gebeurt"
- Theoloog N. T. Wright heeft tijdens coronacrisis geen behoefte aan christelijke antwoorden
- RD-hoofdredacteur hekelt roep om verbod religieuze samenkomsten: "Kerkgangers zijn niet massaal het strand op gegaan"
- Schitterend: Veenendalers verlaten hun huis om christelijke klassieker te zingen
- Voorganger Howard-Browne reageert op zijn arrestatie: "Ik en mijn gemeenteleden worden bedreigd met de dood"
Meer over Corona »

Reacties

Ook ik denk aan hen, die de komende weken aan dit virus zullen overlijden.

En ik bid, dat zij vrede met God zullen hebben (of nog zullen vinden) door onze Heer Jezus Christus en zo hoop mogen hebben op de grote Dag van de opstanding en op het leven met God tot in eeuwigheid.

Over die hoop op Gods toekomst gaat een heel mooi lied, dat ik al enige tijd ken:

‘There is a hope that burns within my heart’ van Stuart Townend.

https://www.youtube.com/watch?v=x7oYmUyUx6w



A
Kosse schrijft: "En ik bid, dat zij vrede met God zullen hebben (of nog zullen vinden) door onze Heer Jezus Christus en zo hoop mogen hebben op de grote Dag van de opstanding en op het leven met God tot in eeuwigheid."

Mooi dat Kosse dit schrijft. Laten we ons realiseren: God roept ons niet om valse troost ons land in te slingeren. Hij roept ons tot verkondiging van het evangelie dat er verzoening met God is door geloof in Jezus. Als gelovigen delen we in de overwinning op de dood door Jezus en kunnen we getroost leven en ... sterven.
R
Corona is inderdaad heel serieus. En ik heb de gevolgen zelf ook onderschat.

Maar soms denk ik ook.... we leven met 17 miljoen mensen in een land. Als ik daarnaar kijk lijkt het aantal slachtoffers kleiner. Ik moest me misschien ook meer op God richten maar ik werd afgeleid door het zoveelste nieuwsbericht, en het lezen van dit artikel.
Toon meer reacties (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Nú de eerste maand gratis.