reuver

Dagelijks leven

14 februari 2020 door Patrick Simons

Volgens prof. dr. De Reuver zijn christenen verliezers én superoverwinnaars: "We hebben er geen vezel aan bijgedragen"

“Wij zijn geen gewone overwinnaars, wij zijn superoverwinnaars. Wat het verschil is? Dat we er zelf geen vezel aan hebben bijgedragen.” Dat zei prof. dr. A. de Reuver tijdens een preek over de bekende woorden van Paulus: ‘Wij zijn meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad.’ De predikant maakte daarbij prachtige vergelijkingen met een zeiltocht op het IJsselmeer en de wenteltrap van de Nieuwe Kerk in Delft. “De trap voert omhoog, al ga je voor je gevoel soms omlaag.”

De predikant vraagt zich aan het begin van zijn preek hardop af wat je nu ziet van die overwinning. “Als je dat aan Paulus vraagt, krijg je een antwoord dat in schril contrast staat met die victorie en die triomf waar hij over zingt. Paulus verzwijgt de harde werkelijkheid niet. Verdrukking. Benauwdheid. Vervolging. Gevaar. Dat is nu niet om te juichen. Dat is meer om te huilen. Als je dat rijtje tot je door laat dringen, springen de tranen in je ogen. Paulus weet het allemaal niet beter te typeren dan met een regel uit Psalm 44: ‘Om Uwentwil worden wij de hele dag gedood. We worden beschouwd als schapen voor de slacht.’"

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Preken
- Ds. Zondag vraagt zich af of God in tijden van nood te vertrouwen is: "Gods kinderen vallen van de ene verbazing in de andere"
- Henk Binnendijk wijst op één van de allergrootste denkfouten die christenen maken: "Ik sprak eenzijdig over de hemel"
- Dominee Breugem tijdens nieuwjaarspreek: "Psalm 91 kan een duivelse kwelling zijn en je geloof doen wankelen"
- Volgens dominee Paul Visser kun je als volwassene niet geloven als een kind: "Dat is flauwekul en dan maak je er een heel raar naïef verhaaltje van"
- Prof. dr. A. de Reuver geeft een voorproefje van de hemel: "Met dit vooruitzicht kun je sterven"
Meer over preken »

Beluister de hele preek

Reacties

A
In deze preek horen we een aantal mooie dingen. Toch een belangrijke aantekening. De Reuver zei: "... Gods heilplan waarin hij de heidenvolken zoals wij, die eertijds vervreemd waren van het burgerschap van Israël, nu door het bloed van Christus samen met Israël tot één volk en één lichaam heeft samengesmeed." Is hier de 'vervangingstheologie' te bemerken? Bijbels gezien: Israël blijft naast de gemeente als lichaam van Jezus een ethnisch volk waarmee God nog een plan heeft. Voor en met dit geteisterde volk zal God nog grootse dingen gaan doen!
H
"... Is hier de 'vervangingstheologie' te bemerken?.." Een lichaam lijkt me correct. Een volk: we zijn als heidenen in elk geval (Ef 2:19) medeburgers en huisgenoten. Volgens mij worden we ook takken genoemd die geent zijn op de (Joodse) boom. In elk geval een verregaande integratie lijkt me..
Toon meer reacties (4)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.