baudet
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Nieuws

06 januari 2020 door Patrick Simons

Thierry Baudet open over zoektocht naar God: "Ik ben nog steeds niet helemaal christen"

Eind vorig jaar was Thierry Baudet te gast bij het programma ‘De Diepte In’. Presentatrice Margje Fikse sprak uitgebreid met de voorman van Forum voor Democratie. Daarbij kwam onder meer zijn voorliefde voor de christelijke cultuur en zijn eigen zoektocht naar God ter sprake.

CIP+ logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door CIP+ lid Lukas ten Napel.

Word ook lid

CIP-redacteuren Patrick Simons en Jeffrey Schipper bespraken dit bericht in de CIP Podcast. Beluister het fragment vanaf minuut 13.

Baudet vertelt dat hij oorspronkelijk helemaal geen mening had over religie. “Ik was agnostisch. Ik ben ook niet christelijk opgevoed maar heel liberaal, atheïstisch. Maar ik ging steeds meer denken: de tradities die wij hebben, de vrijheden, de manier van omgaan tussen man en vrouw, de zelfkritiek, ironie, spot, dat is voor een groot deel te danken aan het christendom. Dat moeten we veel meer koesteren. Zo ben ik dat geleidelijk aan ook veel meer gaan waarderen.”

"Ik kwam erachter dat ik schatplichtig ben aan een traditie die ik niet ken, die ik nooit heb gewaardeerd."

“Ik realiseerde mezelf dat ik veel impliciet christelijker was dan ik mezelf ooit had gerealiseerd”, vervolgt Baudet. Hij begint vervolgens over waarden die we volgens hem als volkomen vanzelfsprekend achten. “Zoals gelijkheid tussen man en vrouw, maar ook de vrijheid van kritiek. Dat is ontzettend bijzonder. Wij omarmen spotprenten in de kranten, maar ook de kritische houding ten opzichte van theologie. Deze waarden zijn in heel grote mate gestuurd en gestimuleerd door het christendom. Het natuurrecht vormt bijvoorbeeld de basis voor het christendom, terwijl de islam het verwerpt. Ook geloofsafval hoort bij het christendom. Het christendom hamert namelijk ook op de gewetensvrijheid van de mens. Dat is hét uitgangspunt van het christendom. Bij de islam is dat omgekeerd. Daardoor ontdekte ik dat ik schatplichtig ben aan een traditie die ik niet ken, die ik nooit gewaardeerd heb.”

Baudet vertelt dat hij zich vervolgens is gaan verdiepen in het christendom en meer op onderzoek uitging. “Ik ben nog steeds niet helemaal christen”, zegt hij echter eerlijk. “Wanneer je wel helemaal christen bent? Als je gedoopt bent of als je bij een kerkgenootschap ingeschreven staat. Ik zou mezelf in ieder geval altijd een christenvriend noemen en misschien ook wel een bepaald soort christen. In de loop der jaren heb ik gewoon een grote affiniteit met die theologie ontwikkeld. Dat begon defensief en werd later een liefde voor bijvoorbeeld de architectuur, de muziek en de verhalen.”

"Ik ga ook wel eens naar kerken, missen en diensten."

Verderop in het interview vraagt Margje of Baudet het christendom echt alleen maar mooi vindt of dat hij ook daadwerkelijk God gezocht heeft. “Ik zoek God nog steeds”, antwoordt Baudet. “Ik vind een aantal dingen heel persoonlijk om over te praten, maar het is zeker niet zo dat die zoektocht weg is. Het speelt een rol in mijn leven, het hogere en het spirituele. Ik ben wel een religieus mens. Ik weet niet of ik het allemaal zo kan vatten in een doctrine, maar ik heb niet het idee dat het hier op aarde allemaal gebeurt en wanneer we dood zijn, zijn we dood en that’s it. Dat niet. Er is wel wat meer. Maar ik weet ook niet precies hoe het dan wel zit. Dat is een zoektocht met twijfel. Het ene moment ben ik er dichter bij dan het andere moment. Ik ga ook wel eens naar kerken, missen en diensten. Daar ben ik mee bezig. Maar het is niet gestold; tot stilstand gekomen.”

"Als ik een kerk binnenkom, voel ik een diepe nederigheid en ontzag."

Maar kunnen intelligentie en geloof in God dan wel samengaan? Baudet: “Ik heb daar niet direct een antwoord op of een oordeel over. Ik weet dat er mensen zo in het leven staan, ook in onze eigen partij. Wij hebben twee fameuze atheïsten in de Eerste Kamer. Ik waardeer hen enorm. Maar ik ben anders. Ik heb dat wel nodig. Ik heb het gevoel dat er veel meer is en ik voel me daar ook door geïnspireerd. Ik voel me ook geneigd om nederigheid te betuigen jegens het goddelijke, het spirituele of de universele moraal. Als ik in een kerk kom, voel ik diepe nederigheid en ontzag. Ik voel daar ontzettend veel bij. Maar het is voor mij niet los te zien van de muziek, de verhalen, de wierrook en de gebouwen.”

Luister het hele gesprek terug.

CIP-redacteuren Patrick Simons en Jeffrey Schipper bespraken dit bericht in de CIP Podcast. Beluister het fragment vanaf minuut 13.

CIP+ logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor CIP+

Je las net een gratis CIP+ artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Politiek
- Kees van der Staaij debatteert met minister over genderneutraal speelgoed: "Kunt u uw tijd echt niet beter besteden?"
- Azc mag Bijbelstudie verbieden van staatssecretaris; "Er zijn signalen dat er ten opzichte van christenen strenger wordt gehandhaafd"
- Slechte verhoudingen tussen SGP en ChristenUnie? Van der Staaij maakt met deze foto aan alle onzekerheid een einde!
- SGP, DENK en FvD clashen over islamitische gebedsoproep: "U bent de achternaam Bisschop niet waard"
- Kees van der Staaij preekt over de terugkeer van de verloren zoon
Meer over Politiek »

Reacties

N
Misschien kunnen we met zijn allen voor Terry bidden, dat zijn ogen nog verder open mogen gaan en hij zicht mag krijgen op verlossingswerk van Jezus en de mogelijkheid van een relatie met zijn Schepper ,ik gun het hem!
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand.