jurjen
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

13 december 2019 door Patrick Simons

Jurjen ten Brinke ziet dat christenen zich soms door angst laten leiden: "Met de 'waarheid' kunnen we goede plantjes vertrappen"

"De mensen die het moeilijk vinden om het goede nieuws van de Heere Jezus te accepteren, zijn kapotgegaan in hun jeugd of vorige leven door wat ze hebben meegemaakt met christenen." Dat vertelde Jurjen ten Brinke tijdens een preek over het Koninkrijk van God. Hij betrok daar de gelijkenis van het zaad in de akker bij. Ten Brinke hield de preek bij Geloofstoerusting. "Met de 'waarheid' kunnen we goede plantjes vertrappen."

Tijdens de preek stelt Jurjen dat het Koninkrijk van God er al is, maar dat het er tegelijkertijd ook niet is en nog moet komen. "Er zijn kerken waar gezegd wordt: 'het Koninkrijk is er nog niet'. Het Koninkrijk van God in zijn volle glorie, waar Jezus koning is en waar alleen maar mensen zijn die Hem kennen, dat Koninkrijk moet nog komen. Maar we zien nu al tekenen en stukjes van dat Koninkrijk. Dat is hier al begonnen. Ik mag bij de EO werken als presentator. Vandaag was ik een hele dag in Twente op een zorgboerderij van een mevrouw die arts is en op Lesbos werkte. Dertig jaar geleden klopte er bij haar vervallen huisje een meisje aan die vroeg of ze alsjeblieft mocht blijven omdat haar moeder dronken was. Een paar maanden later kwam daar een tweede kindje bij dat ook problemen thuis had. Gaandeweg groeide het aantal en intussen wonen er meer dan 40 kinderen op de zorgboerderij. Dat zijn tekenen van het Koninkrijk, lichtpuntjes in het donker en lichtpuntjes van het Koninkrijk van onze God."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot CIP.nl

Start je gratis maand Inloggen

Preekverslagen
- Ds. Zondag vraagt zich af of God in tijden van nood te vertrouwen is: "Gods kinderen vallen van de ene verbazing in de andere"
- Henk Binnendijk wijst op één van de allergrootste denkfouten die christenen maken: "Ik sprak eenzijdig over de hemel"
- Prof. dr. A. de Reuver geeft een voorproefje van de hemel: "We zullen Hem gelijk zijn die eerst ons gelijk wilde zijn"
- Indrukwekkende boodschap van prof. dr. De Reuver: "Op Golgotha schijnt maar één woord op zijn plaats: mislukt"
- Volgens dominee Paul Visser kun je als volwassene niet geloven als een kind: "Dat is flauwekul en dan maak je er een heel raar naïef verhaaltje van"
Meer over Preekverslagen »

Reacties

Er was niets mis met die vraag naar het

Koninkrijk. De Koning is al aanwezig: in het midden van u. Vlak bij u.

Ook begrijp ik niets van 2x de woorden: " in een vorig leven".
C
Ik neem aan dat dat gaat om je leven zonder God van voor je bekering. Dat leven is voorbij oftewel je vorige leven. Pas na het hele artikel gelezen te hebben leek mij dat wat hij bedoelt.
Toon meer antwoorden (1)
Toon meer reacties (10)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events