jacob

God

11 december 2019 door Patrick Simons

Jacob Keegstra wil dat we beseffen dat de Bijbel een Joods boek is: "Sinds het christendom is er een behoorlijke knieval gemaakt"

"Sinds het christendom een staatsgodsdienst werd, is er een behoorlijke knieval gemaakt. Laten we beseffen dat de Bijbel een Joods boek is." Jacob Keegstra schreef het boek 'Gods Woord is één', waarbij hij vooral de nadruk wil leggen op het lezen van de Bijbel vanuit de Hebreeuwse compositie. "Want", zo vertelt hij tegen CIP.nl, "als je de Bijbel in het Nederlands leest, lees je ook de Nederlandse zinsopbouw." En dat is volgens hem een groot verschil met de grondtaal. CIP.nl sprak met hem.

"In een Nederlands boek is het zo dat je vooral de laatste pagina niet moet vergeten", legt Keegstra uit. "Dat is het einde. In het Hebreeuws is dan niet het geval. Het begin en het einde vormen het kader waarin God iets zegt. De kern staat echter altijd in het midden. Wat God wil benadrukken staat altijd in het centrum. Dat mis je door de vertalingen te lezen. Dan gaat de kern simpelweg verloren. Wanneer je de Bijbel leest vanuit het perspectief dat het steeds om het centrum draait, geeft dat veel nieuwe inzichten. Dat gaat om de boeken, maar ook een enkele psalm. De focus staat simpelweg altijd in het centrum. Kijk bijvoorbeeld naar Psalm 8. Dat begint en eindigt met 'O, Heer, hoe heerlijk is Uw naam'. Het centrum is echter de vraag: 'Wat is de mens, dat Gij naar hem omziet?' De kern van die psalm is dat God naar de zwakke mens omziet en hem tot heerlijkheid brengt."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen
Klik hier om het boek 'Gods Woord is één' te bestellen

Reacties

G
Ik denk meer aan Joh.3:16 aan het mooiste vers. Hij is naar deze aarde gekomen om onze zonden op zich te nemen.

Jood en Griek.
Heel interessant en goed om de Hebreeuwse denkwijze te kennen. Ook bijv. de gematria (de studie van de Hebreeuwse letters in combinatie met getallen). Maar essentieel is te worden geleid door de Heilige Geest.
T
Je kunt via internet heel wat opsteken wat betreft Hebreeuws. https://www.youtube.com/watch?time_continue=15&v=OSxCFIuia28



https://www.youtube.com/results?search_query=john+kostik+alef



https://bijbel.startkabel.nl/forum/?id=5322

Toon meer reacties (14)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!