janwillem
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

09 december 2019 door Patrick Simons

Jan-Willem verdiepte zich in de Torah: "In onze theologie herkennen Zijn eigen Joodse broeders Jezus nauwelijks meer"

Hoe goed kennen we de Bijbel eigenlijk? Zijn we vooral bezig met wat Jezus voor ons heeft gedaan of willen we ook daadwerkelijk leren van het onderwijs én de daden van Jezus? Het zijn vragen die Jan-Willem van den Bosch zichzelf stelde, toen hij besloot om het boek 'In Geest en Waarheid' te schrijven, een boek waar iedere christen ontzettend veel van kan leren, vooral vanuit de Torah. CIP.nl sprak met hem over onder meer de Torah, Jezus en ouderlijk gezag. Vandaag deel 1: Jezus en de Torah.

Wanneer Jan-Willem gevraagd wordt waarom hij dit boek heeft geschreven, hoeft hij niet lang na te denken: "Ik heb een diep verlangen naar en een passie voor alles wat Gods Woord ons leert. Ik heb ook het idee dat het onderwijs én de daden van Jezus op de achtergrond dreigen te raken en al helemaal de combinatie tussen die twee. Zelf heb ik veel mogen ontdekken in de Bijbel. Ik heb geleerd hoe krachtig het is als Gods Woord en Geest bij elkaar komen. Dat wil ik graag delen met anderen."

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Jan-Willem van den Bosch
- Jan-Willem vraagt zich af of de Joodse wetten ook gelden voor christenen: "Het shabbatsgebod is ook voor ons"
- Jan-Willem ziet ouderlijk gezag wankelen: "Dit leidt tot een beeld van een lievige God die alles goed vindt"
Meer over Jan-Willem van den Bosch »

Klik hier om 'In Geest en Waarheid' te bestellen

Reacties

j
Dat is het probleem met de westerse christen. Cultuur van de Bijbels is oosters en dat moet je willen inzien. Ik spreek daar al jaren over met voorwerpen en lezingen. Zie www. bijbelsecultuur.nl
W
Mooi dat hier woorden gegeven worden aan de vervreemding van de kerk met Jezus. Het begint bij de genade en liefde! Daar houdt het niet op. Ook hoe wij Yeshua zo hebben “verEUropeest”, of “verGriekst” en er luie zelfgerichte verwen-theologie van hebben gemaakt. Terwijl we de lessen van de Thora van Jezus maar naast ons neerleggen. Zelfvoldaan als we zijn. En dan ook nog met opgeheven vinger naar onze Joodse broeders gaan, wie Jezus is! Wat een hoogmoed! Ik denk dat deze jongen de spijker op zijn kop slaat Ik denk dit boek ook maar te gaan lezen
K
Wij hebben Jezus niet zozeer "vergriekst", maar het is een feit dat het evangelie ook aan de heidenen is verkondigd. Uit de Bijbel blijkt duidelijk dat het niet de bedoeling was dat de heidenen als joden zouden gaan leven. Die heidenen hadden wel praktische leefregels nodig (brieven van Paulus). Die leefregels zijn voor veel mensen verworden tot "nieuw testamentische geboden", die liefdeloos worden nageleefd. Jezus leert ons juist dat Hij de wet heeft vervuld en dat wij God moeten liefhebben boven alles en onze naaste als ons zelf.
Toon meer antwoorden (4)
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
Error: could not load events
Krijg nu volledige toegang tot CIP.nl!