Doekes

Dagelijks leven

09 december 2019 door Matthijn Doekes

Matthijn Doekes betwijfelt of de Psalmen meer door de Heilige Geest zijn geïnspireerd dan hedendaagse liederen

Met oprechte verbazing lees ik dat er mensen zijn die geloven dat de Psalmen meer door de Heilige Geest zijn geïnspireerd dan liederen die vandaag de dag worden bedacht en geschreven. Zij houden vast aan de Psalmberijmingen van 1773, heb ik begrepen. Dat mag natuurlijk, niemand vertelt een ander toch wat hij mag zingen, toch? Of…?

Indien dan slechts de onberijmde (want letterlijke, en ik neem aan dan ook onvertaalde?) Psalmen Goddelijk geïnspireerd zijn, zou dan de berijming ervan dus afdoen aan Geestesbron? Dat is dan mijn eerste (retorische) vraag. En indien men dan daarom ‘ja’ antwoordt, waarom zingt men dan de berijmde versies van 1773 wel? Immers, is een berijmde versie van 1773 heiliger dan die van 2019? Ik denk even hardop.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Opinie
- Worshipheld Marty Sampson valt van geloof, wat doet dat met mij als kerklid?
- Ik vond dominee De Heer een oubollige, vervelende refopredikant (en nu heb ik spijt)
- Reformatorische christenen beweren dat wij mensen vanuit onszelf niets zijn: is dat zo?
- Wie zeurt over het zwarte pak van refodominees verdient een donderpreek
- Een manifest: dit zou de kerk moeten zeggen tegen iedereen die worstelt met zijn of haar seksualiteit
Meer over Opinie »

Reacties

De spijker op de kop, Matthijn. De Geest is van alle tijden en voorziet Zijn Gemeente steeds van nieuwe wijn.
REAGEER
Toch enige kanttekeningen. Van de Bijbel geloven we, dat de grondtekst geïnspireerd is. Dat onze vertalingen veel verschillen, moeten we steeds de context doorzien en daarvoor hebben we Gods geest gekregen. De profeten werden geïnspireerd, maar hoe wist men dat zij Gods woorden spraken? Deze profeten zien we terug in de Bijbel en hadden autoriteit omdat zij geïnspireerd werden en zodoende ook konden profeteren. Het volk moest onderscheiden of het ware profeten waren, door hun voorzeggingen die ook waren uitgekomen. Dat gaf en geeft hun......
Dat gaf en geeft hun woorden autoriteit.

Nu kunnen we alleen de Bijbelse woorden in intentie naspreken en dan werkt de H.G. in ons. Wat geeft de prediker autoriteit? Alleen de Bijbelse woorden. Dus wat overblijft: "maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb" (Joh.14). Dat is geen inspiratie maar werking. Naspreken wat God of Jezus bekend gemaakt heeft aan de apostelen.
Toon meer antwoorden (2)
Toon meer reacties (3)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!