Arie van der Knijff

God

05 december 2019 door Jeffrey Schipper

Arie van der Knijff betreurt focus op de zonde in preken GerGem: "Die focus doet God tekort"

“In feite hebben veel dominees in de Gereformeerde Gemeenten een meekleurende zonnebril. Als er in de Bijbeltekst fel licht schijnt, wordt hun bril automatisch donker. En dat begrijp ik niet.” Arie van der Knijff deed onderzoek naar prediking binnen de GerGem. Het valt hem op dat er in preken in de uitleg van de tekst vaak “vreemde sprongen” worden gemaakt om uit te komen bij de zondeval. “Als Gods beloften meer centraal komen te staan, worden predikanten scheutiger in hun genadeaanbod.”

In zijn onderzoek merkte Van der Knijff op dat de focus op de zondeschuld er automatisch voor zorgt dat Gods genade grotendeels uit zicht blijft. “En bij veel Bijbelteksten is het wel degelijk legitiem om op de genade te focussen. Ik denk dat hun model en schematische manier van denken hen belemmert om daar oog voor te hebben.” Hij legt uit wat hij met dat model bedoelt. “Men gaat sterk uit van een min of meer vaste geloofsweg met allerlei stappen; het grootste deel van de gelovigen blijft aan het begin van die geloofsweg en maakt nooit mee wat er aan het einde komt. Door de focus op ellende, schuld en zonde, komen andere dingen uit de Bijbeltekst in de preek niet aan bod.

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen

Reacties

K
De moordenaar aan het kruis wist alleen dat hij schuldig was en Jezus onschuldig. Hij had geen enkel kenmerk van een zaligmakend geloof, maar voor Jezus was het genoeg.
Uit het hart gegrepen deze omschrijving. Balans tussen zondebesef en genade, zonder dat de genade wordt gebruikt als een te gemakkelijke manier van je zonden wegredeneren. In de trant van, ik ben nu eenmaal zondig en het bloed van Jezus wast witter dan sneeuw. De andere kant is dat je nooit de verzoening ten volle tot je kunt nemen omdat je de zwarte plekken teveel bij jezelf blijft zien. Een herstelde balans tussen zondebesef en vergeving is goed voor je geloofsleven. Het maakt je blijer en vrijer.
H
Goed artikel en zo herkenbaar. Ik kom uit die hoek en nu hoor ik bij een pinkstergem.ik geniet van Gods genade en vanuit mijn liefde voor Jezus wil ik alleen maar leven naar Zijn Wil en vooral naar Zijn Welbehagen...wie Gods Waarheid zoekt...zal hem vinden...Henny Loppe....
Toon meer reacties (7)

Praat mee

Alleen CIP+ leden kunnen reageren op artikelen. Word ook CIP+ lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen
New Faith Network
NFN Originals Films
bekijk alle originals
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!