Henk Jochemsen

Nieuws

20 november 2019 door Geerten van Breugel

Testen op embryo's? Prof. dr. Henk Jochemsen: "Veel Nederlandse onderzoekers vinden dat het kan, maar ik ben vierkant tegen"

Aanpassen van menselijk DNA. Door het testen van genetische modificatie (aanpassing) op embryo’s zou deze techniek ontwikkeld kunnen worden. Maar wat is vanuit christelijk oogpunt de juiste houding op dit gebied? Prof. dr. Henk Jochemsen gaat op de studiedag ‘En de mens zag dat het perfect was?’ in op de ethiek die rondom dit thema speelt. “Want de vraag of we DNA mogen aanpassen is niet eenvoudig te beantwoorden”, vindt hij.

“Er zijn twee verschillende benaderingen om DNA te veranderen. De eerste is op lichaamscellen en de tweede gaat over het veranderen in de kiembaan”, vertelt de hoogleraar en filosoof die spreekt op de door verschillende organisaties georganiseerde studiedag. Eén daarvan is de Nederlandse Patiënten Vereniging. “Als er iets mis is met de cellen van een patiënt, bijvoorbeeld zijn genen, kan je in bepaalde cellen of organen het goede gen ‘stoppen’, in de hoop symptomen te behandelen. Daarnaar is onderzoek gaande en daar zie ik geen principiële bezwaren tegen.”

CIP+ logo

Wil je verder lezen?

Dit artikel is speciaal geschreven voor CIP+ leden! Word ook lid en lees gelijk verder!

Start je gratis maand Inloggen
Kom ook naar onze symposia en kijk op de agenda!

Start het gesprek

Vakanties
Hier adverteren?

Beluister onze Podcast!

iTunes Stitcher Spotify
Krijg volledige toegang tot CIP.nl. Start je gratis maand!